H HEM2121 skrev:
Plåtarna ska inte fastsättas utan ligga lösa.
Då får du meddela LK att det står fel i deras monteringsinstruktion.
En skärmbild av en webbsida från "LK Systems", som visar text om monteringsanvisningar för värmeledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
H
P para skrev:
Då får du meddela LK att det står fel i deras monteringsinstruktion.
[bild]
Så är det inte med Uponor. Det stod klart och tydligt i deras instruktioner att plåtarna inte skulle sättas fast, plåtarna ska ju kunna expandera fritt. Det är ju Inte frågan om någon jättestor expansion. Förmodligen olika sätt för olika system antar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
P para skrev:
Då får du meddela LK att det står fel i deras monteringsinstruktion.
[bild]
Detta är för läggning i gles.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja vissa av golven går sammanhängande genom dörröppningar andra gör inte det, Dom värsta uppbuktingar är just kring dörröppningar men finns även i rum där golvet endast ligger i just det golvet!!
Har du golv sammanhängande i olika rum så kan jag tänka mig att du har olika värme i de olika rummen beroende på var solen står eller inte. Då kan det vara så att golven i dom olika rummen "rör" sig olika och ger spänningar och det enda som håller ihop dom båda rummen är brädan i dörröppningen. Hur det är med dom andra rummen där det endast är ett golv i ett rum har jag ingen aning om.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att jag tror att detta har ett smack med dina problem att göra men "får" det vara så korta bitar som bilden visar?

[bild]
Är 30cm som kortast en golvplanka får va ! Så undrar va det är för klantfirma som lagt det! Och om det ligger i fler rum utan skarv under tröskel är det inte ovanligt att det blir knas!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Almedals skrev:
Har du golv sammanhängande i olika rum så kan jag tänka mig att du har olika värme i de olika rummen beroende på var solen står eller inte. Då kan det vara så att golven i dom olika rummen "rör" sig olika och ger spänningar och det enda som håller ihop dom båda rummen är brädan i dörröppningen. Hur det är med dom andra rummen där det endast är ett golv i ett rum har jag ingen aning om.
Nej men vi har problem över 3 plan. Även i rum där golvet endast ligger i det rummet med. Men en bra ide annars!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Nej men vi har problem över 3 plan. Även i rum där golvet endast ligger i det rummet med. Men en bra ide annars!
Då skulle jag vilja påstå att det är något galet med golvet för du ser ut att ha bra med glipor till vägg
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har du mer golv kvar?
Sätta ihop någon kvm och se om det går att se något fel.
Har en del kvar, Skall testa detta imorgon. Dock är dessa plankor raka och inte i paket längre men skall ge det ett försök
 
Hur långt är det från vägg till vägg här?
Finns det något under som stöttar upp?
 
  • Rum under renovering, golvbjälkar synliga, gammal isolering utspridd, osatt golv och några golvbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Hur långt är det från vägg till vägg här?
Finns det något under som stöttar upp?
4 meter just där, Under bjälklaget ligger det plankor, Gamla bjälklaget är även det kvar och det nya bjälklaget är skruvat/limmat i det gamla för att rikta upp golven. CC60 på bjälklaget
 
P Peter Petterson skrev:
4 meter just där, Under bjälklaget ligger det plankor, Gamla bjälklaget är även det kvar och det nya bjälklaget är skruvat/limmat i det gamla för att rikta upp golven. CC60 på bjälklaget
Men har du 4 m långt och bara 120 höga reglar? Eller hur höga är originalen?
 
D Dr Benz skrev:
Men har du 4 m långt och bara 120 höga reglar? Eller hur höga är originalen?
Orginal reglarna är 140 höga
 
Då säger jag att du får svikt oavsett. Det räcker inte… bredare reglar minskar inte svikten (”förstärkning/ riktning med 120”). Det är höjden som avgör..
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Då säger jag att du får svikt oavsett. Det räcker inte… bredare reglar minskar inte svikten (”förstärkning/ riktning med 120”). Det är höjden som avgör..
Sry org bjälklag är 200 samt att det ligger ju omlott så 1 regel tar ju inte 4 m spännvid av org reglarna
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Sry org bjälklag är 200 samt att det ligger ju omlott så 1 regel tar ju inte 4 m spännvid av org reglarna
Bra. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.