A
O [old rusty] skrev:
Precis.
Och då visade jag väldigt tydligt att alla torktumlare gör det. Helt nya fungerande också.

Min har några år på nacken så den har säkert en dålig klass. Och då kommer minst 10-20 % av fukten ut i rummet även om den fungerar felfritt.
OMG!
 
D Dilato skrev:

Bästa sättet att torka tvätt​

Här har Energimyndigheten listat de olika sätten att torka tvätt, från energismart till energislukande.
  1. Torktumlare med värmepump i energiklass A+ eller A++
  2. Kondenstorktumlare utan värmepump
  3. Luftavfuktare
  4. Torkskåp med värmepump
  5. Torkskåp med inbyggd luftavfuktare
  6. Torkskåp med utblås (traditionellt torkskåp)
På sommaren är det energismart om du har möjlighet att torka tvätten utomhus med hjälp av sol och vind.

Torktumlare torkar snabbare än luftavfuktare​

Både torktumlare och torkskåp har en torktid på drygt två timmar medan det i snitt tar åtta och en halv timme att få tvätten torr med hjälp av en luftavfuktare. Det betyder att det tar i snitt cirka 6 timmar längre att torka tvätt med en luftavfuktare. Det finns även torkskåp med inbyggd luftavfuktare, då får du räkna med en torktid på i snitt fyra timmar.


[bild]
[bild]
[länk]
Verkar som att jag valde rätt när jag bestämde mig för en värmepumpstumlare för några år sen. Den har vi för övrigt varit nöjda med.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Precis.
Och då visade jag väldigt tydligt att alla torktumlare gör det. Helt nya fungerande också.

Min har några år på nacken så den har säkert en dålig klass. Och då kommer minst 10-20 % av fukten ut i rummet även om den fungerar felfritt.
..och dom %:en åker sen in i avfuktaren igen och avfuktas igen och så håller det på tills det blir så torrt att man måste starta luftfuktaren så man kan andas 😚
 
electroluxaren skrev:
OMG!
Du dominerar verkligen den här tråden..
Vad är fel nu då? :)
 
A
O [old rusty] skrev:
Du dominerar verkligen den här tråden..
Vad är fel nu då? :)
sorry jag skall gå och tala med väggen här borta och kolla om det är helt obegripligt
 
Om tvätten väger 9kg blöt, 2kg när den är torr och du har 6kg vatten i avfuktaren/torktumlarens uppsamlingskärl när du är klar. Har du tillfört 1kg vatten i luften till ditt hus, som visserligen kan ha ventilerats ut osv.

Är det detta som det bråkas om?

Tillför man fukt till huset så är det vanligen ett problem som måste hanteras med ventilation/avfuktare och då går ytterligare energi.
 
Keiller Keiller skrev:
Verkar som att jag valde rätt när jag bestämde mig för en värmepumpstumlare för några år sen. Den har vi för övrigt varit nöjda med.
Jo men en kondenstumlare funkar bra om man gör ren värmeväxlaren regelbundet plus då håller luddfilter mm rent. I vintras blev det någon likande diskussion och det här fotot.

Sen drar det då klart mer energi om det är hög luftuktighet som det varit med det kan då avhjälpas via en avfuktare samt låg ventilation till tvättstugan. Men nu kommer kylan igen med torr luft!
 
  • Torktumlare öppen, filter demonterat och ligger framför på golv. Städning eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Keiller Keiller skrev:
G g.kraft skrev:
Om tvätten väger 9kg blöt, 2kg när den är torr och du har 6kg vatten i avfuktaren/torktumlarens uppsamlingskärl när du är klar. Har du tillfört 1kg vatten i luften till ditt hus, som visserligen kan ha ventilerats ut osv.

Är det detta som det bråkas om?

Tillför man fukt till huset så är det vanligen ett problem som måste hanteras med ventilation/avfuktare och då går ytterligare energi.
Bråkar vet jag inte. Någon hävdade att torktumlare inte släpper ut någon fukt om den är hel (så uppfattar jag det iaf), jag visade att det gör dom.

Men ja, ursprunget var att jag sa att jag sätter på frånluftsfläkten när torktumlaren går, annars blir det fuktigt i tvättstugan.
 
O [old rusty] skrev:
Bråkar vet jag inte. Någon hävdade att torktumlare inte släpper ut någon fukt om den är hel (så uppfattar jag det iaf), jag visade att det gör dom.

Men ja, ursprunget var att jag sa att jag sätter på frånluftsfläkten när torktumlaren går, annars blir det fuktigt i tvättstugan.
Ja, det var lite så jag också tolkade det. Finns kanske magiska maskiner där fukten varken hamnar i kärl/avlopp, luften eller är kvar i kläderna :)


Ja det låter rimligt. Så var det med våran tidigare tumlare med, tror pax-fläktarna snurrade en stund om den var igång.
Upplevdes fuktigt iaf. Vore intressant att veta hur stor %av vattnet som hamnar i avlopp/kärl och hur mycket som går ut i luften innan man köper en tumlare.
 
D Dilato skrev:
På sommaren är det energismart om du har möjlighet att torka tvätten utomhus med hjälp av sol och vind
ELantagonism ELantagonism skrev:
Behöver tips på lämpligaste lösningen:
Vilket alternativ vore bäst för torkningsförmågan, minst energikrävande osv?
Jag hävdar att det är billigast och minst energikrävande att hänga tvätten ute och låta sol och vind sköta torkningen, året om!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Ja, det var lite så jag också tolkade det. Finns kanske magiska maskiner där fukten varken hamnar i kärl/avlopp, luften eller är kvar i kläderna :)


Ja det låter rimligt. Så var det med våran tidigare tumlare med, tror pax-fläktarna snurrade en stund om den var igång.
Upplevdes fuktigt iaf. Vore intressant att veta hur stor %av vattnet som hamnar i avlopp/kärl och hur mycket som går ut i luften innan man köper en tumlare.
Det skrivs ut som "kondenseringseffektivitet" tillsammans med energiklassningen på alla torktumlare. ;) bästa under 4% och ner till 10% har jag för mig på nya. Och då är det andelen som släpps ut och inte hamnar i kärlet.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hävdar att det är billigast och minst energikrävande att hänga tvätten ute och låta sol och vind sköta torkningen, året om!
*Skrattar på västkustska*
Då får jag väl plocka in tvätten i april när den torkat i första vårsolen efter sex månaders regn och mörker. ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
*Skrattar på västkustska*
Då får jag väl plocka in tvätten i april när den torkat i första vårsolen efter sex månaders regn och mörker. ;)
Det torkar ute året om, bäst blåsiga dagar utan regn. I dag torkade lakanen på torkvindan alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
*Skrattar på västkustska*
Då får jag väl plocka in tvätten i april när den torkat i första vårsolen efter sex månaders regn och mörker. ;)
Jag testade att ffg hänga tvätt ute när det var minusgrader förra vintern och blev förvånad över att det faktiskt fungerade. Inte helt torrt men tillräckligt för eftertorkning kort stund i torktumlaren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag testade att ffg hänga tvätt ute när det var minusgrader förra vintern och blev förvånad över att det faktiskt fungerade. Inte helt torrt men tillräckligt för eftertorkning kort stund i torktumlaren.
Luftfuktigheten är ofta låg innomhus när det är minusgrader ute, då torkar tvätten rätt bra inne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.