Frånluftsvärmepumpen NIBE S735 kommer att ge er lite ökad elförbrukning. Den har en aningen mindre kompressor än CE65 som ni har nu (och nu 23000 kWh/år(?). Fundera då också på Comfortzone RX65 i så fall. Om ni måste hålla väldigt hårt i slantarna i dessa kärva tider och kanske inte får lån från banken är givetvis en frånluftsvärmepump ett något billigare alternativ än en ganska stor luftvattenvärmepump men ni får ju då också en betydligt högre driftskostnad per år med frånluftsvärmepump. Jag gissade att ni kan spara närmare 7000 kWh/år med luftvattenvärmepump jämfört med en modern frånluftsvärmepump om man utgår från nuläget.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpen NIBE S735 kommer att ge er lite ökad elförbrukning. Den har en aningen mindre kompressor än CE65 som ni har nu (och nu 23000 kWh/år(?). Fundera då också på Comfortzone RX65 i så fall. Om ni måste hålla väldigt hårt i slantarna i dessa kärva tider och kanske inte får lån från banken är givetvis en frånluftsvärmepump ett något billigare alternativ än en ganska stor luftvattenvärmepump men ni får ju då också en betydligt högre driftskostnad per år med frånluftsvärmepump. Jag gissade att ni kan spara närmare 7000 kWh/år med luftvattenvärmepump jämfört med en modern frånluftsvärmepump om man utgår från nuläget.
Tack för svaret)
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpen NIBE S735 kommer att ge er lite ökad elförbrukning. Den har en aningen mindre kompressor än CE65 som ni har nu (och nu 23000 kWh/år(?). Fundera då också på Comfortzone RX65 i så fall. Om ni måste hålla väldigt hårt i slantarna i dessa kärva tider och kanske inte får lån från banken är givetvis en frånluftsvärmepump ett något billigare alternativ än en ganska stor luftvattenvärmepump men ni får ju då också en betydligt högre driftskostnad per år med frånluftsvärmepump. Jag gissade att ni kan spara närmare 7000 kWh/år med luftvattenvärmepump jämfört med en modern frånluftsvärmepump om man utgår från nuläget.
Tack . De sa S735 ger värmepumpen effekt 9W vid -8 ,grader o det bruker inte vara kallare än-8 i Stockholm. Vår nuvarande Comfortzones värmepump effekt 6.5 kw .
Hur det med IVT luftvatten . Finns inte starka frånluft vp.Tack
 
N Nannito skrev:
De sa S735 ger värmepumpen effekt 9W vid -8 ,grader o det bruker inte vara kallare än-8 i Stockholm.
?????? Det är ett heltokigt uttalande av någon skojare!!! S735 ger max 6 kW i ett stort hus. Frånluftsvärmepumpar jobbar bara med ventilationsluften och det luftflödet är inte särskilt stort. Effekten blir ungefär lika stor oavsett det är +20 °C eller -20 °C ute. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Stockholm är -13,5 °C enligt senaste tabellen från Boverket. DVUT används för att dimensionera värmesystemet. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30958/739022-1.pdf

IVT AirX 413 med Air-module E15 är en bra värmepump men den kostar förmodligen ganska mycket nästan såsom NIBE F2120-16(?)
 
Redigerat:
J Josth skrev:
?????? Det är ett heltokigt uttalande av någon skojare!!! S735 ger max 6 kW i ett stort hus. Frånluftsvärmepumpar jobbar bara med ventilationsluften och det luftflödet är inte särskilt stort. Effekten blir ungefär lika stor oavsett det är +20 °C eller -20 °C ute. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Stockholm är -13,5 °C enligt senaste tabellen från Boverket. DVUT används för att dimensionera värmesystemet. [länk]

IVT AirX 413 med Air-module E15 är en bra värmepump men den kostar förmodligen ganska mycket nästan såsom NIBE F2120-16(?)
Hej, tack snälla för hjälpen. Jag fick ett erbjudande från Bosch och dem skriver enligt deras beräkningar har ni ett toppeffektsbehov mellan 9-10 kw och värmeenergibehov ca w23000 kw per år för uppvärmning och varmvattenbehov. Vi föreslår luftvatten Bosch compress 7000i AW9 med toppeffekt på 8kw och varmvatten 190 L och minska Energi med 70%.
Vad menar dem.......
konvertering till vattenburen faktureras separat 50% material vid arbets påbörjas 50% när värmesystemet är installerat och provtryck.et
Det har bästa priset och dem gräva ner av kondesvattenrör marken eller koppla till röret.Tack
 
Nej till Bosch då tyvärr om de inte ändar sig. Bosch och IVT är syskon från samma fabrik, bara lite olika färg. Så Bosch har 7000i AW13 som skulle passa. Ditt hus har som tidigare konstaterats ett toppeffektbehov på drygt 13 kW. Visade du dina papper på huset och förklarade dessutom att siffrorna är från ursprungliga bygget och innan utbyggnaden?

"Konvertering till vattenburet värmesystem" gör man i hus som saknar denna typ av värmesystem och kanske tidigare haft el-radiatorer överallt. Blandar Bosch ihop dig med något annat hus??
 
J Josth skrev:
Nej till Bosch då tyvärr om de inte ändar sig. Bosch och IVT är syskon från samma fabrik, bara lite olika färg. Så Bosch har 7000i AW13 som skulle passa. Ditt hus har som tidigare konstaterats ett toppeffektbehov på drygt 13 kW. Visade du dina papper på huset och förklarade dessutom att siffrorna är från ursprungliga bygget och innan utbyggnaden?

"Konvertering till vattenburet värmesystem" gör man i hus som saknar denna typ av värmesystem och kanske tidigare haft el-radiatorer överallt. Blandar Bosch ihop dig
J Josth skrev:
Nej till Bosch då tyvärr om de inte ändar sig. Bosch och IVT är syskon från samma fabrik, bara lite olika färg. Så Bosch har 7000i AW13 som skulle passa. Ditt hus har som tidigare konstaterats ett toppeffektbehov på drygt 13 kW. Visade du dina papper på huset och förklarade dessutom att siffrorna är från ursprungliga bygget och innan utbyggnaden?

"Konvertering till vattenburet värmesystem" gör man i hus som saknar denna typ av värmesystem och kanske tidigare haft el-radiatorer överallt. Blandar Bosch ihop dig med något annat hus??
Tack för svaret. Jag fick ett offert på frånluft Nibe s735 och luftvatten IVT Airmodule E9 och utedel Ivt Airx 4075 jag förklarade huset behov och golvvärmes dokumentet och han sade viktigast huset yta 230m2. Jag skrev till boscha och bad dem till en starkare VP13 och att de ska lösa fläkten i huset t/f luften och vattnet som rinner från utedelen ska lösas för jag kan inte .Jag bad mitusbishi om en starkare vp och egentligen var mitusbishi bäst hittills som erbjöd 10 W effekt. Tack
 
IVT 407S ger bara ca 7 kW värme vid -7 °C så den är för klen för ditt hus. Att enbart utgå från husets storlek och kanske byggår är ett mycket grovt sätt att schablonmässigt uppskatta effektbehovet men ibland leder det helt fel. För ditt hus finns ju effektbehovet på papperna du har sparat och ni vill dessutom ha extra varmt inne. Då ska man inte välja en för liten värmepump, särskilt med tanke på dagens elpris som förmodligen kommer att vara ganska högt under vinterhalvåret då mest energi behövs och förbrukas. Dagens värmepumpar är oftast varvtalsstyrda och det innebär att man kan ha en kraftigare värmepump i huset än man valde förr om åren med on/off-modeller.

Edit: Glöm inte bort att det förutom frånluftsfläkten även med största sannolikhet behövs en kraftigare cirkulationspump eller en extra cirkulationspump för att golvvärmen ska ge tillräckligt med värme. Flödet som behövs står i papperen och det var då dessutom flödet innan utbyggnaden så nu behövs ännu något högre flöde på värmevattnet.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
IVT 407S ger bara ca 7 kW värme vid -7 °C så den är för klen för ditt hus. Att enbart utgå från husets storlek och kanske byggår är ett mycket grovt sätt att schablonmässigt uppskatta effektbehovet men ibland leder det helt fel. För ditt hus finns ju effektbehovet på papperna du har sparat och ni vill dessutom ha extra varmt inne. Då ska man inte välja en för liten värmepump, särskilt med tanke på dagens elpris som förmodligen kommer att vara ganska högt under vinterhalvåret då mest energi behövs och förbrukas. Dagens värmepumpar är oftast varvtalsstyrda och det innebär att man kan ha en kraftigare värmepump i huset än man valde förr om åren med on/off-modeller.

Edit: Glöm inte bort att det förutom frånluftsfläkten även med största sannolikhet behövs en kraftigare cirkulationspump eller en extra cirkulationspump för att golvvärmen ska ge tillräckligt med värme. Flödet som behövs står i papperen och det var då dessutom flödet innan utbyggnaden så nu behövs ännu något högre flöde på värmevattnet.
J Josth skrev:
IVT 407S ger bara ca 7 kW värme vid -7 °C så den är för klen för ditt hus. Att enbart utgå från husets storlek och kanske byggår är ett mycket grovt sätt att schablonmässigt uppskatta effektbehovet men ibland leder det helt fel. För ditt hus finns ju effektbehovet på papperna du har sparat och ni vill dessutom ha extra varmt inne. Då ska man inte välja en för liten värmepump, särskilt med tanke på dagens elpris som förmodligen kommer att vara ganska högt under vinterhalvåret då mest energi behövs och förbrukas. Dagens värmepumpar är oftast varvtalsstyrda och det innebär att man kan ha en kraftigare värmepump i huset än man valde förr om åren med on/off-modeller.

Edit: Glöm inte bort att det förutom frånluftsfläkten även med största sannolikhet behövs en kraftigare cirkulationspump eller en extra cirkulationspump för att golvvärmen ska ge tillräckligt med värme. Flödet som behövs står i papperen och det var då dessutom flödet innan utbyggnaden så nu behövs ännu något högre flöde på värmevattnet.
J Josth skrev:
IVT 407S ger bara ca 7 kW värme vid -7 °C så den är för klen för ditt hus. Att enbart utgå från husets storlek och kanske byggår är ett mycket grovt sätt att schablonmässigt uppskatta effektbehovet men ibland leder det helt fel. För ditt hus finns ju effektbehovet på papperna du har sparat och ni vill dessutom ha extra varmt inne. Då ska man inte välja en för liten värmepump, särskilt med tanke på dagens elpris som förmodligen kommer att vara ganska högt under vinterhalvåret då mest energi behövs och förbrukas. Dagens värmepumpar är oftast varvtalsstyrda och det innebär att man kan ha en kraftigare värmepump i huset än man valde förr om åren med on/off-modeller.

Edit: Glöm inte bort att det förutom frånluftsfläkten även med största sannolikhet behövs en kraftigare cirkulationspump eller en extra cirkulationspump för att golvvärmen ska ge tillräckligt med värme. Flödet som behövs står i papperen och det var då dessutom flödet innan utbyggnaden så nu behövs ännu något högre flöde på värmevattnet.
J Josth skrev:
IVT 407S ger bara ca 7 kW värme vid -7 °C så den är för klen för ditt hus. Att enbart utgå från husets storlek och kanske byggår är ett mycket grovt sätt att schablonmässigt uppskatta effektbehovet men ibland leder det helt fel. För ditt hus finns ju effektbehovet på papperna du har sparat och ni vill dessutom ha extra varmt inne. Då ska man inte välja en för liten värmepump, särskilt med tanke på dagens elpris som förmodligen kommer att vara ganska högt under vinterhalvåret då mest energi behövs och förbrukas. Dagens värmepumpar är oftast varvtalsstyrda och det innebär att man kan ha en kraftigare värmepump i huset än man valde förr om åren med on/off-modeller.

Edit: Glöm inte bort att det förutom frånluftsfläkten även med största sannolikhet behövs en kraftigare cirkulationspump eller en extra cirkulationspump för att golvvärmen ska ge tillräckligt med värme. Flödet som behövs står i papperen och det var då dessutom flödet innan utbyggnaden så nu behövs ännu något högre flöde på värmevattnet.
Hej , företagen som besökte oss erbjöd VP med värmeeffekten unde 10 KW utom mitsubishi som var 10 kw. .Dem sade att mina siffror om värmebehovet 12660W och vattenfördelare på 16000L/H är fel ?..
En man har fixa felet i start knappen saknade något och Vp fungerar men trycket är noll.. Jag frågade han ,att vi är orolig för huset om VP klarar inte av vinter ? Han sade sätta rumtemp på 17 grader och stänga av halva golvvärme på andra planet. Vi kan bor hos vår dotter under tiden. Vad ska vi göra?. Jag bad företagen skicka nya offert. Tack
 
Oj vad det blev knepigt. Jag är övertygad om att de som byggde och isolerade huset vet bäst vilket värmebehov som huset har, bättre än någon som nu bara kommer och tittar 1/2 - 1 timme hos er. Ni har dessutom en årsförbrukning på 23000 kWh/år med en CE65 och det säger väldigt mycket samt att huset är 230 kvm. Krävs en ganska kraftig värmepump. Det är du som måste få bestämma vilken värmepump du vill ha, inte VVS-firmorna.

Förstår inte exakt allt du skriver men tolkar det som att er CE65 nu arbetar i ett "nödläge" och i bästa fall kan värma bottenvåningen under en tid? När man får problem med pannan är det bra att ha några elektriska värmefläktar på 2 kW vardera hemma. Finns t.ex. 2 kW byggfläktar billigt hos Biltema. Finns också andra modeller i plast, t.ex. https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/varmeflaktar/varmeflakt-10002000-w-2000051441 eller https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/varmeflaktar/varmeflakt-ptc-2000-w-2000045236.

Jag tycker du ska fortsätta kontakta fler VVS-firmor tills du hittar en firma du är nöjd med. Ett alternativ som du kanske inte hunnit prova är Vaillant, en tysk firma. Verkar finnas flera återförsäljare i Stockholm: https://www.vaillant.se/kunder/aterforsaljare/
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Oj vad det blev knepigt. Jag är övertygad om att de som byggde och isolerade huset vet bäst vilket värmebehov som huset har, bättre än någon som nu bara kommer och tittar 1/2 - 1 timme hos er. Ni har dessutom en årsförbrukning på 23000 kWh/år med en CE65 och det säger väldigt mycket samt att huset är 230 kvm. Krävs en ganska kraftig värmepump. Det är du som måste få bestämma vilken värmepump du vill ha, inte VVS-firmorna.

Förstår inte exakt allt du skriver men tolkar det som att er CE65 nu arbetar i ett "nödläge" och i bästa fall kan värma bottenvåningen under en tid? När man får problem med pannan är det bra att ha några elektriska värmefläktar på 2 kW vardera hemma. Finns t.ex. 2 kW byggfläktar billigt hos Biltema. Finns också andra modeller i plast, t.ex. [länk] eller [länk].

Jag tycker du ska fortsätta kontakta fler VVS-firmor tills du hittar en firma du är nöjd med. Ett alternativ som du kanske inte hunnit prova är Vaillant, en tysk firma. Verkar finnas flera återförsäljare i Stockholm: [länk]
*
Många här på ByggaHus är duktiga på att bygga och lägger mig mycket tid på det. Man sätter sig in i apparaters funktioner men tillåter sig gissa husets värmebehov som är grundläggande för val av värmesystem.
Det behövs en värmebehovsberäkning, även kallad transmissionsberäkning, för husets värmeläckage vid dimensionerade utettemp. Om man har ritningar över planlösning och fasader kan man lätt mäta värmeläckande ytor. Man behöver även veta u-värden för varje yta som vägg, fönster, tak och golv. En värmebehovsberäkning brukar vara några timmars arbete.

Innan golvvärme introducerades utfördes alltid värmebehovsberäkning som underlag för dimensionering av radiatorsystem. Numera fyller man golven med rör och stryper ner överskottet. Det förutsätter nya välisolerade hus där golvets värmeavgivning är tillräcklig men nedför att man inte vet husets värmebehov t. ex. då man vill göra förändringar.

För småhus av trä med skivbeklädnad in- och utvändigt med mellanliggande isolering kan u-värde uppskattas med

U = 4 : cm isolering.

Exempel
Isolertjocklek i yttervägg 21 cm

U = 4 : 21 = 0,19 avrundas till 0,2
*
 
J Josth skrev:
Oj vad det blev knepigt. Jag är övertygad om att de som byggde och isolerade huset vet bäst vilket värmebehov som huset har, bättre än någon som nu bara kommer och tittar 1/2 - 1 timme hos er. Ni har dessutom en årsförbrukning på 23000 kWh/år med en CE65 och det säger väldigt mycket samt att huset är 230 kvm. Krävs en ganska kraftig värmepump. Det är du som måste få bestämma vilken värmepump du vill ha, inte VVS-firmorna.

Förstår inte exakt allt du skriver men tolkar det som att er CE65 nu arbetar i ett "nödläge" och i bästa fall kan värma bottenvåningen under en tid? När man får problem med pannan är det bra att ha några elektriska värmefläktar på 2 kW vardera hemma. Finns t.ex. 2 kW byggfläktar billigt hos Biltema. Finns också andra modeller i plast, t.ex. [länk] eller [länk].

Jag tycker du ska fortsätta kontakta fler VVS-firmor tills du hittar en firma du är nöjd med. Ett alternativ som du kanske inte hunnit prova är Vaillant, en tysk firma. Verkar finnas flera återförsäljare i
J Josth skrev:
Oj vad det blev knepigt. Jag är övertygad om att de som byggde och isolerade huset vet bäst vilket värmebehov som huset har, bättre än någon som nu bara kommer och tittar 1/2 - 1 timme hos er. Ni har dessutom en årsförbrukning på 23000 kWh/år med en CE65 och det säger väldigt mycket samt att huset är 230 kvm. Krävs en ganska kraftig värmepump. Det är du som måste få bestämma vilken värmepump du vill ha, inte VVS-firmorna.

Förstår inte exakt allt du skriver men tolkar det som att er CE65 nu arbetar i ett "nödläge" och i bästa fall kan värma bottenvåningen under en tid? När man får problem med pannan är det bra att ha några elektriska värmefläktar på 2 kW vardera hemma. Finns t.ex. 2 kW byggfläktar billigt hos Biltema. Finns också andra modeller i plast, t.ex. [länk] eller [länk].

Jag tycker du ska fortsätta kontakta fler VVS-firmor tills du hittar en firma du är nöjd med. Ett alternativ som du kanske inte hunnit prova är Vaillant, en tysk firma. Verkar finnas flera återförsäljare i Stockholm: [länk]
Tack för svaret och jag skickade alla dokumenter till vaillant och bad om ett offert på luftvatteb vp. Jag har två oljefylld element 2KW och jag ska köpa två till som reserv i fall VP stannar . Jag förklarade att jag har ringt och fixat vår comfortzone och den fungerar nu men trycket stå på noll och om jag fylla lite vatten så den droppar ut vattnet . Tack för ert värdefulla hjälpen. Ha en trevlig helg.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
N Nannito skrev:
Tack för svaret och jag skickade alla dokumenter till vaillant och bad om ett offert på luftvatteb vp. Jag har två oljefylld element 2KW och jag ska köpa två till som reserv i fall VP stannar . Jag förklarade att jag har ringt och fixat vår comfortzone och den fungerar nu men trycket stå på noll och om jag fylla lite vatten så den droppar ut vattnet . Tack för ert värdefulla hjälpen. Ha en
N Nannito skrev:
Tack för svaret och jag skickade alla dokumenter till vaillant och bad om ett offert på luftvatteb vp. Jag har två oljefylld element 2KW och jag ska köpa två till som reserv i fall VP stannar . Jag förklarade att jag har ringt och fixat vår comfortzone och den fungerar nu men trycket stå på noll och om jag fylla lite vatten så den droppar ut vattnet . Tack för ert värdefulla hjälpen. Ha en trevlig helg.
1-Värmepump Daikin Altherma 3 Top Grade 120 (10,6kW -7/55) med det miljövänliga köldmediet R32. Utomhusenhet. Höjd: 100, Bredd: 130, Djup: 55cm.
Inomhusenhet (golvmodell) med inbyggd rostfri varmvattenberedare om 230 L (8 -12 kW). Fjärrstyrning via App, WiFi via befintligt nätverk. Inkluderar även inbyggt expansionskärl och magnetitfilter.

2-Föreslagna luft/vatten värmepump Bosch Compress 7000i AW 13 med toppeffekt på 11 kW samt inomhusenhet med varmvattenberedare på 190L kan minska inköpt energi som värmepump behöver för att värma upp huset samt tillförse varmvattenbehovet med upp till 70% jämförd med eluppvärmning!
Värmepump-lösningens angivna effekt (värmekapacitet) är vid -7 grader och 35 graders framledningstemperatur . Den kräver 25A och vi har 20A .
Jag hoppas Daikin är bättre än bosch.tack
 
Roligt att du fått en del svar på dina förfrågningar! Daikin TopGrade har fina tekniska prestanda men en mindre modell än TopGrade 120 ska du absolut inte välja. TopGrade 120 väger 118 kg medans Bosch AW 13 väger 182. Det ger en viss skillnad på ljudisolering, storlek på förångare och annat. De kan ha samma säkringar, utedel 3×13 A och innerdel 3×16 A, men för Bosch måste man ställa in max el-patron på 9 kW. 20 A huvudsäkringar är lite för att vara ett så stort hus som du har. 25 A hade varit mer normalt men man kan alltid prova hur det går med 20 A innan man säkrar upp. Det är ju främst när det blir riktigt kallt som det behövs hög effekt i huset, när el-patronen också behöver gå förutom kompressorn i värmepumpen. Fick du med grundläggning för utedelen, extra cirkulationspump och kanalfläkt för ventilationen?

Jag hade nog lutat åt att välja Bosch AW 13 om de kostar ungefär lika mycket men det är ett riktigt svårt val tycker jag. Du får tänka till ordentligt vilken modell du tycker verkar vara bäst för ditt hus!
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Roligt att du fått en del svar på dina förfrågningar! Daikin TopGrade har fina tekniska prestanda men en mindre modell än TopGrade 120 ska du absolut inte välja. TopGrade 120 väger 118 kg medans Bosch AW 13 väger 182. Det ger en viss skillnad på ljudisolering, storlek på förångare och annat. De kan ha samma säkringar, utedel 3×13 A och innerdel 3×16 A, men för Bosch måste man ställa in max el-patron på 9 kW. 20 A huvudsäkringar är lite för att vara ett så stort hus som du har. 25 A hade varit mer normalt men man kan alltid prova hur det går med 20 A innan man säkrar upp. Det är ju främst när det blir riktigt kallt som det behövs hög effekt i huset, när el-patronen också behöver gå förutom kompressorn i värmepumpen. Fick du med grundläggning för utedelen, extra cirkulationspump och kanalfläkt för ventilationen?

Jag hade nog lutat åt att välja Bosch AW 13 om de kostar ungefär lika mycket men det är ett riktigt svårt val tycker jag. Du får tänka till ordentligt vilken modell du tycker verkar vara bäst för ditt hus!
Snäll och Tack för svaret. Det står så här i bosch brevet:----------
angivna effekt (värmekapacitet) är vid -7 grader och 35 graders framledningstemperatur. Värmepump Bosch Compress 7000i AW 13 (11kW -7/35). Kanalfläkt med trafostyrning, inklusive montering. Inställning av luftflöde enligt tidigare. Vid utbyte av frånlufts- eller twinvärmepump vilken även ombesörjt ventilation.Yttre cirkulationspump till värmesystemet samt backventil, ventilrör, påfyllnadsventilTrådburen inomhusgivare. Installation ingår ej. Elpatron om 15 kW (kräver 25 A säkring) .Elinstallationen förutsätter, en ledig trefasgrupp om 3x16A kopplad till egen elsäkerhetsbrytare max 2 meter från värmepumpens placering. Fasgruppen ska inte vara kopplad till jordfelsbrytare, annat än om denna är av typ B, 300 mA. Eventuellt arbete för att skapa dessa förutsättningar tilläggsdebiteras.!!!!!
1/Betyder att de ska sätta i en ny cirkulationspump och kanalfläkt gratis?
2/ Det står VP behöver 25A men dem ska koppla den till 3x16A, och elpatronen behöver 25A . Om Elpatronen kopplas till 20A, ska ge mindre effekt och längre köringstid?. Kan skicka offret. Tack och önskar en trevlig kväll
 
Papperet som anger värmebehovet till 12.632W ser ut att vara från golvärmetillverkaren (LK).
Dessa siffror är mest troligt vad golvärmen kan leverera max och inte vad huset behöver.

Kollar man på dimensionering från golvvärmerillverkarna ligger dom alltid runt 55-65 W/m2 och tar ingen hänsyn i övrigt till huset.

Mer troligt är att värmebehovet är runt 8-9000 annars är nånting väldigt galet med isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.