H HEM2121 skrev:
Antar att det år plastad foam. Bjälklag och ev. kottlingar är fastskruvade ordentligt och i våg.
Nu gissar utifrån mina erfarenheter. Antingen är inte golvet våg eller så har golvslingor poppat upp ur spår när man har lagt parketten.
Hej!

Ja plastad foam, bjälklag kontrollerat med laser samt 4M rätpass.

Golven sviktar ju även mitt i rum som att det har rest sig 🥲
 
H
P Peter Petterson skrev:
Hej!

Ja plastad foam, bjälklag kontrollerat med laser samt 4M rätpass.

Golven sviktar ju även mitt i rum som att det har rest sig 🥲
Mitt tips är att det det är att några vattenrör som har poppat upp ur sitt läge när man bankat ihop parketten och går på formen där rören ligger under. De är ju rätt styva så det är lätt att de poppar upp ur sitt läge.
 
H HEM2121 skrev:
Mitt tips är att det det är att några vattenrör som har poppat upp ur sitt läge när man bankat ihop parketten och går på formen där rören ligger under. De är ju rätt styva så det är lätt att de poppar upp ur sitt läge.
Borde inte rören ploppa tillbaka till sitt läge om man trampar ner golvet om dom nu skulle ha ploppat upp vilket jag har svårt att tro att dom har gjort?
 
Inte för att jag tror att detta har ett smack med dina problem att göra men "får" det vara så korta bitar som bilden visar?

Träimitation laminatgolv möter en vit vägg med vit list. Minimalistiskt och rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 15 till
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Borde inte rören ploppa tillbaka till sitt läge om man trampar ner golvet om dom nu skulle ha ploppat upp vilket jag har svårt att tro att dom har gjort?
Det är inte så säkert att de lägger sig helt rätt i spåren, typ låst läge, speciellt inte i böjarna, rören fjädrar ju också pga att rören är så styva.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är inte så säkert att de lägger sig helt rätt i spåren, typ låst läge, speciellt inte i böjarna, rören fjädrar ju också pga att rören är så styva.
Mitt i golven har vi ju inga vändningar dom är ju ut efter väggarna. Hade rören tryckt upp golven hade det väl vart stumt vid uppvaktningarna och inte räckt med 5 kilos tryck förr att få golvet att flexa?
 
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
 
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
A Almedals skrev:
Har du möjligtvis golv som går sammanhängande mellan två olika rum genom en dörröppning?
Ja vissa av golven går sammanhängande genom dörröppningar andra gör inte det, Dom värsta uppbuktingar är just kring dörröppningar men finns även i rum där golvet endast ligger i just det golvet!!
 
M Mortsken skrev:
Rapporten måste undertecknas av en behörig golvläggare.
Vart kan jag hitta behörighetskraven för golvläggare?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart kan jag hitta behörighetskraven för golvläggare?
Ingen aning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att jag tror att detta har ett smack med dina problem att göra men "får" det vara så korta bitar som bilden visar?

[bild]
Precis vad jag också tänkte. Kändes alldeles för kort bit. Vårt golv skall vara minst 500mm
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Nissens
P Peter Petterson skrev:
Här kommer lite bilder på kortskarvar som börjat glida isär.
Är du säker på att de blivit så i efterhand?
Ser lite märkligt ut, speciellt med tanke på att du sade att golvet torkat lång tid…
 
H
P Peter Petterson skrev:
Ja vissa av golven går sammanhängande genom dörröppningar andra gör inte det, Dom värsta uppbuktingar är just kring dörröppningar men finns även i rum där golvet endast ligger i just det golvet!!
Det jag lärt mig att golv inte ska gå sammanhängande i flera rum. Golvet kan då inte röra sig på rätt sätt. Att detta skulle märkas så snabbt tror jag dock inte. Kan det vara nivåskillnader mellan rummen, tänker eftersom det är mest där? Jag förstår att du vill veta och ta reda på var felet är men det är väl upp till de hantverkare som har lagt golvet att undersöka och rätta till så att det blir rätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker ju att det ser ut som att du har extremt liten dimension på dina golvbjälkar..?

Är detta problemet på alla våningsplan?

Har ni tagit bort/flyttat väggar på några av våningsplanen?
 
Violina Violina skrev:
Tycker ju att det ser ut som att du har extremt liten dimension på dina golvbjälkar..?

Är detta problemet på alla våningsplan?

Har ni tagit bort/flyttat väggar på några av våningsplanen?
Vi har limmat/skruvat nya 120x45 på befintliga bjälklag för att rikta upp golven. Ska vara mer än nog. 90x45 brukar rekommenderas!

Inga väggar flyttade på något av våningsplanen 🥲
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.