electroluxaren skrev:
om din kondenstummlare släpper ut fukt är det fel på den
Jasså?
Låt mig presentera kondensationseffektivitet där ingen var jag vet har 100 procent. Men min är ju några år så antagligen inte bäst heller..
 
A
O [old rusty] skrev:
Jasså?
Låt mig presentera kondensationseffektivitet där ingen var jag vet har 100 procent. Men min är ju några år så antagligen inte bäst heller..
effektiviteten har inget med detta att göra utan hur tät den är
 
O [old rusty] skrev:
Jasså?
Låt mig presentera kondensationseffektivitet där ingen var jag vet har 100 procent. Men min är ju några år så antagligen inte bäst heller..
Den suger ju in ny luft hela tiden så med tiden lär luften bli torr och fin.
Själv kör jag vidare med vår utan kondensering, fungerar det också😎
 
Jag har en värmepumpstumlare. Torkar tvätten snabbt, effektivt och någorlunda billigt och energieffektivt de dagar det inte går att torka tvätten utomhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Låt mig presentera kondensationseffektivitet där ingen var jag vet har 100 procent. Men min är ju några år så antagligen inte bäst heller..
Jo det är ju mycket viktigt att värmeväxlaren hålls rengjord, här gjorde jag en miss själv när hon i huset som tvättar mest klagade på att det tog lång tid att torka. Värmeväxlaren såg "ryslig" ut....
Sen har jag stött på samma fenomen hos bekanta som inte kände till att värmeväxlaren ska rengöras regelbundet.
 
Bor man i lägenhet utan tillgång till gemensam tvättstuga är det ju deprimerande att alltid (!) ha badrummet fullt med torktvätt. Då är torktumlare bäst, om än kostsamt. Bor man i villa hänger man tvätten utomhus och tar ev den sista fukten med torktumlare. Jag snålar numera med den dyra elen och använder tumlaren minimalt.
 
electroluxaren skrev:
effektiviteten har inget med detta att göra utan hur tät den är
Kondensationseffektivitet har allt med det att göra. Det är hur mycket av vattnet från tvätten som hamnar i behållaren. Vad jag vet har ingen 100%. Gamla ligger kanske kring 70, nyare uppåt 90?
Men ingen fångar allt vad jag vet.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Kondensationseffektivitet har allt med det att göra. Det är hur mycket av vattnet från tvätten som hamnar i behållaren. Vad jag vet har ingen 100%. Gamla ligger kanske kring 70, nyare uppåt 90?
Men ingen fångar allt vad jag vet.
du har uppenbart ingen som helst kunskap hur en torktumlare fungerar
 
electroluxaren skrev:
du har uppenbart ingen som helst kunskap hur en torktumlare fungerar
Fast det brukar ju mest vara du som inte har koll. Ditt nick till trots..

Sluta svamla med mig tack och ge dig på någon som inte vet vad dom pratar om så slipper du skämma ut dig så ofta. ;)


Eus definition:
(10)kondensationseffektivitet: kvoten mellan massan av den fukt som kondenserats i en kondenstumlare och massan av den fukt som avlägsnats från tvätten vid en torkcykels slut.
Källa:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=PI_COM:C(2023)4741

Exempel ur torktumlarspecar:
https://leasy.se/vitvaror/torktumlare/aeg-tr934t94j

https://arm-vitvaror.se/produkt/torktumlare-9-kg-electrolux-edh3497rdw/

https://media.miele.com/downloads/44/b4/00_96106053F2151EEC8387E3661CAE44B4.pdf

Energimyndigheten:
https://www.energimyndigheten.se/en...uktgrupper-a-o/produkter/torktumlare-hushall/
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…

Bästa sättet att torka tvätt​

Här har Energimyndigheten listat de olika sätten att torka tvätt, från energismart till energislukande.
  1. Torktumlare med värmepump i energiklass A+ eller A++
  2. Kondenstorktumlare utan värmepump
  3. Luftavfuktare
  4. Torkskåp med värmepump
  5. Torkskåp med inbyggd luftavfuktare
  6. Torkskåp med utblås (traditionellt torkskåp)
På sommaren är det energismart om du har möjlighet att torka tvätten utomhus med hjälp av sol och vind.

Torktumlare torkar snabbare än luftavfuktare​

Både torktumlare och torkskåp har en torktid på drygt två timmar medan det i snitt tar åtta och en halv timme att få tvätten torr med hjälp av en luftavfuktare. Det betyder att det tar i snitt cirka 6 timmar längre att torka tvätt med en luftavfuktare. Det finns även torkskåp med inbyggd luftavfuktare, då får du räkna med en torktid på i snitt fyra timmar.


Stapeldiagram visar energianvändning i kWh/kg för olika torksystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram visar avfuktningsmetoders effektivitet i liter vatten/kWh. Torktumlare värmepump mest effektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/tester/tester-a-o/luftavfuktare-torka-tvatt/
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Fast det brukar ju mest vara du som inte har koll. Ditt nick till trots..

Sluta svamla med mig tack och ge dig på någon som inte vet vad dom pratar om så slipper du skämma ut dig så ofta. ;)


Eus definition:
(10)kondensationseffektivitet: kvoten mellan massan av den fukt som kondenserats i en kondenstumlare och massan av den fukt som avlägsnats från tvätten vid en torkcykels slut.
Källa:[länk]

Exempel ur torktumlarspecar:
[länk]

[länk]

[länk]

Energimyndigheten:
[länk]
O [old rusty] skrev:
Fast det brukar ju mest vara du som inte har koll. Ditt nick till trots..

Sluta svamla med mig tack och ge dig på någon som inte vet vad dom pratar om så slipper du skämma ut dig så ofta. ;)


Eus definition:
(10)kondensationseffektivitet: kvoten mellan massan av den fukt som kondenserats i en kondenstumlare och massan av den fukt som avlägsnats från tvätten vid en torkcykels slut.
Källa:[länk]

Exempel ur torktumlarspecar:
[länk]

[länk]

[länk]

Energimyndigheten:
[länk]
jisses du är ju helt slut
 
Åtta timmar? :)
Satte dom på avfuktaren?

Hade velat är deras provspec...
Vi torkar en full maskin på 3-4 h.
Snabbare på vintern.
 
electroluxaren skrev:
jisses du är ju helt slut
Vad var det som var fel? Att eu kräver att tillverkarna skriver ut kondenseringseffektivitet?
Eller att alla maskiner inte har klass A? Som inte ens det är 100% förresten....

Upplys mig, var är det fel?
 
A
O [old rusty] skrev:
Vad var det som var fel? Att eu kräver att tillverkarna skriver ut kondenseringseffektivitet?
Eller att alla maskiner inte har klass A? Som inte ens det är 100% förresten....

Upplys mig, var är det fel?
diskussionen gäller huruvida din torktumlare släpper ut fuktig luft i rummet eller inte
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
diskussionen gäller huruvida din torktumlare släpper ut fuktig luft i rummet eller inte
Precis.
Och då visade jag väldigt tydligt att alla torktumlare gör det. Helt nya fungerande också.

Min har några år på nacken så den har säkert en dålig klass. Och då kommer minst 10-20 % av fukten ut i rummet även om den fungerar felfritt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.