Haft kläder på ett ihopfällbart torkställ senaste 3 dagarna där majoriteten av plaggen fortfarande är blöta idag, och såhär kan vi ju såklart inte fortsätta!

Behöver tips på lämpligaste lösningen:

1) Har ställt avfuktaren där inne nu, och har samtidigt en fläkt i taket (se bilder nedan).

2) Finns ett tomrum under hyllorna, dock är bredden precis 60cm (som de flesta torktumlare har) så jag är lite osäker på om det kommer gå o trycka in en där utan några mariginaler?

3) Sista alternativet är att köpa ett sånt där elektriskt torkställ som också värmer (med sladd till vägguttaget).

Vilket alternativ vore bäst för torkningsförmågan, minst energikrävande osv?
 
Bilder
 
  • Dokumentförstörare i ett badrum, bredvid vit toalettstol och beige badrumsmatta, på grått kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggmonterad ventileringsenhet med sladd och röd indikatorlampa i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga, tvättmaskin, vita skåp, grå hylla, korg, skrymmande objekt på golvet, neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger torktumlare, den torkar effektivt så länge som det behövs. Är även den snabbaste metoden, speciellt om man kör 2-3 maskiner.
Sedan hänger vi lite tvätt som inte ska tumlas på torkställning.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Det har ju varit extremt fuktigt väder ett par veckor och varför kör du fläkten? Det gör ju att ny fuktig luft snabbare kommer in och en avfuktare inte räcker till.

Sen slår vädret nu om och torr kall luft sveper ner över Sverige och utmaningen är då borta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om du redan har en avfuktare kan du ju testa den ett par gånger och se vad du tycker 🙂 Sätt en elmätare i uttaget så ser du även hur mycket den drar.

Vi kör med avfuktare vid behov och tycker att den gör stor skillnad. Den är säkert inte lika snabb som en torktumlare, men tillräckligt bra för oss. Den drar ganska lite el och den ofta ändå redan igång och avfuktar källaren.
 
Energieffektivast:
1) Hänga ute om möjligt
2) Avfuktare
.
.
.
8) Torktumlare
9) Torkskåp?

Jag föredrar avfuktare, snålare och i vissa fall snabbare. Men då har vi ett torkrum med bra avfuktare, flera fläktar som blåser mot tvätten och håller det ganska varmt (22C).
Tvätten torkar snabbare än vår supersnåla, aslångsamma tvättmaskin orkar producera ny tvätt.

På vintern låter jag även frånluftsfläkten gå första timmen man hängt upp tvätten för att dra ut det värsta.

Så i längden kanske det hade varit billigare med en bra torktumlare nu när jag tänker efter. :)
 
O [old rusty] skrev:
Energieffektivast:
1) Hänga ute om möjligt
2) Avfuktare
.
.
.
8) Torktumlare
9) Torkskåp?

Jag föredrar avfuktare, snålare och i vissa fall snabbare. Men då har vi ett torkrum med bra avfuktare, flera fläktar som blåser mot tvätten och håller det ganska varmt (22C).
Tvätten torkar snabbare än vår supersnåla, aslångsamma tvättmaskin orkar producera ny tvätt.

På vintern låter jag även frånluftsfläkten gå första timmen man hängt upp tvätten för att dra ut det värsta.

Så i längden kanske det hade varit billigare med en bra torktumlare nu när jag tänker efter. :)
Nej så är det inte, jag använder den minsta avfuktaren från ClasOhlsson
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000

Sen torktumlaren är då en kondenstumlare och den funkar då som en avfuktare men utan rumsavfuktning så får ju torktumlaren då även förbruka energi att få fort fukten i luften vilket är mer än.

Teknisk info från Classe
"Torr tvätt med mindre el
Visste du att du kan halvera energiförbrukningen om du använder en luftavfuktare istället för torktumlaren? Att torka kläderna tar lite längre tid, samtidigt förbrukar en avfuktare på 450 W endast 2,18 kWh på 5 timmar. Detta kan jämföras med en torktumlare på 2300 W som förbrukar 4,72 kWh för att torka en normaltorr bomullstvätt."

När sedan den relativa luftfuktigheten i uteluften blir så hög som den varit senaste tiden 70-80% så får man ju minimera ventilation till utrymmet man tvättar.

Visst kan man sedan hänga ute men det har tagit tid pga den höga luftfuktigheten.

Slutligen så kan man ju mäta allting nuförtiden och då får man full koll.
Min avfuktare drar 260W så det är inget man bara lämnar på och jag har då även en temp/fuktmätare i rummet och enbart självdrag som ventilation i en källare.
 
P paralun skrev:
Nej så är det inte, jag använder den minsta avfuktaren från ClasOhlsson
[länk]
Vad var fel?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det kostar en slant, men med:
En kompressor-torktumlare respektive en riktig avfuktare från t ex Woods så löser det alla tänkbara tork- och fuktproblem.

Nu på hösten är det särskilt fuktigt i luften. Milsvid skillnad mot att torka någonting på våren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vad var fel?
Det viktiga är ju att få ner luftombytet i ett rum där man har torktumlaren.
Är det så fuktigt som det varit senaste tiden så går det ju åt en massa energi för att få bort fukten från uteluften.

Så här ser det ut när jag kör avfuktaren utanför tvättstugan
Ett diagram visar luftfuktighet över tid som minskar kraftigt, uppdaterat för 28 minuter sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Det viktiga är ju att få ner luftombytet i ett rum där man har torktumlaren.
Är det så fuktigt som det varit senaste tiden så går det ju åt en massa energi för att få bort fukten från uteluften.

Så här ser det ut när jag kör avfuktaren utanför tvättstugan
[bild]
Pratar du om att köra frånluftsfläkt när man kör avfuktaren? Eller torktumlaren? Det blir lite oklart.

När jag kör torktumlaren (jag har en kondenstorktumlare) har jag alltid fläkten på.
Luften torktumlaren släpper ut innehåller mycket mer fukt än utomhusluften. Och då vill jag ha ut den, sänka temperaturen i torkrummet så torktumlaren fungerar bättre och ha undertryck så fukten inte smiter ut i huset.

När jag kör avfuktaren på vintern så har jag fläkten på första perioden, det är för att luftfuktigheten stiger mycket fortare än avfuktaren hinner med att få bort. Och då vill jag också ha undertryck i rummet så jag slipper få in det i huset. Luften som kommer in är dessutom snustorr, men kommer inte i såna volymer att det torkar tvätten. På sommaren hänger vi oftast ute men när vi hänger inne undviker jag ändå fläkten eftersom uteluften innehåller mer fukt än vad tvättstugeluften gör och jag vill inte dra in mer fukt än nödvändigt i källaren.
 
  • Gilla
abbe_
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Pratar du om att köra frånluftsfläkt när man kör avfuktaren? Eller torktumlaren? Det blir lite oklart.

När jag kör torktumlaren (jag har en kondenstorktumlare) har jag alltid fläkten på.
Luften torktumlaren släpper ut innehåller mycket mer fukt än utomhusluften. Och då vill jag ha ut den, sänka temperaturen i torkrummet så torktumlaren fungerar bättre och ha undertryck så fukten inte smiter ut i huset.

När jag kör avfuktaren på vintern så har jag fläkten på första perioden, det är för att luftfuktigheten stiger mycket fortare än avfuktaren hinner med att få bort. Och då vill jag också ha undertryck i rummet så jag slipper få in det i huset. Luften som kommer in är dessutom snustorr, men kommer inte i såna volymer att det torkar tvätten. På sommaren hänger vi oftast ute men när vi hänger inne undviker jag ändå fläkten eftersom uteluften innehåller mer fukt än vad tvättstugeluften gör och jag vill inte dra in mer fukt än nödvändigt i källaren.
Ja det är ju inte så smart att ventilera utrymmet mer än "självdrag" när det är extremfuktigt utomhus som det varit senaste tiden. Den luften dras ju in i huset. Mäter man sedan så slipper man fundera.
 
A
Skaffa en riktig avfuktare och stäng av fläkten
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Pratar du om att köra frånluftsfläkt när man kör avfuktaren? Eller torktumlaren? Det blir lite oklart.

När jag kör torktumlaren (jag har en kondenstorktumlare) har jag alltid fläkten på.
Luften torktumlaren släpper ut innehåller mycket mer fukt än utomhusluften. Och då vill jag ha ut den, sänka temperaturen i torkrummet så torktumlaren fungerar bättre och ha undertryck så fukten inte smiter ut i huset.

När jag kör avfuktaren på vintern så har jag fläkten på första perioden, det är för att luftfuktigheten stiger mycket fortare än avfuktaren hinner med att få bort. Och då vill jag också ha undertryck i rummet så jag slipper få in det i huset. Luften som kommer in är dessutom snustorr, men kommer inte i såna volymer att det torkar tvätten. På sommaren hänger vi oftast ute men när vi hänger inne undviker jag ändå fläkten eftersom uteluften innehåller mer fukt än vad tvättstugeluften gör och jag vill inte dra in mer fukt än nödvändigt i källaren.
om din kondenstummlare släpper ut fukt är det fel på den
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi torkar med avfuktare och en fläkt i andra änden av rummet som bara fläktar i rummet (ej pax/ventilation). Funkar riktgt bra. Torrt på kanske 6h även när man hänger slarvigt på enkel lina.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.