Jag har förbannat svårt att få till det så att jag slipar vinkelräta verktyg. För stämjärn är det överkomligt med liten avvikelse, men ett hyvelstål behöver vara mer eller mindre perfekt vinkelrätt. Stålet sitter rätt i jiggen som löper fint på stången, men stångeländet sitter inte parallellt med stenen. Eller rättare sagt - ibland gör den det och ibland inte, och det är inte så konstigt för det är ju inget som låser stången rätt. Ett litet fel lyckas jag inte se innan jag testslipat och det är ju inte optimalt.

Hur gör ni andra? Gör ni rätt utan att fundera närmare på hur det går till, eller har ni något bra knep?

Tormeken är en äldre 1200-modell om det spelar någon roll.
 
Har du stensvarven?
 
Jag har bara slipat minimalt och sen ställt om tills jag fått rätt vinkel. Kört med en gammal sab-250. Men föredrar mina vattenstenar så blir ju oftast på dem..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Använt stensvarven och stenen är ok. Felet kan bli åt båda hållen, så jag tror det är utmaningen med att spänna fast stången parallellt med stenen som är orsaken. Jag försöker slipa lite och kolla om det är 90 grader, men det är svårt att göra utan att ta ut stålet ur jiggen, vilket jag vill undvika.
 
Ge upp. Sälj den till mig. :)
Har du den nya jiggen SE-77? Den ska ju underlätta att montera verktygen rakt.
 
Äger en T4 och upplever samma problem tyvärr.
 
För mig är det du beskriver en egenhet med en tormek. Det är liksom en nackdel med dess konstruktion och förvisso skulle man kunna svarva Sten i princip varje gång man sätter upp ett bredare stål för att garantera att stången är helt parallel med stenen men det är ett väldigt slöseri med Sten.

Nu slipar jag inte breda stål så ofta men det jag själv gjort de enstaka gångerna är att använda skjutmått och mäta avståndet mellan stångens underkant och stenen på båda sidorna av stenen. Långt ifrån perfekt men bättre än ögonmått. Sedan kör jag det klassiska momentet med tuschpenna längs äggen och ett väldigt lätt tryck för att direkt försöka se om man likväl är galet ute
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
På min bandslip kör jag med fix höjd på stången o reglerar istället stålets utstick från slipjiggen (mha en annan liten jigg). https://www.byggahus.se/forum/threa...tal-och-staemjaern.262026/page-8#post-3309842

Det görs innan jag trär på jiggen på stången. Då slipper man ratta med stånghöjden, sen kanske det ger lite nackdelar, har dock inte upptäckt så många än.

Edit. Aaaahhh just det stendiametern blir ju mindre med tiden. Sorry för uselt tips😁
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Smart att vända på det och alltid ha stången rätt. Jag funderar ändå på en diamantsten och då händer det ju inte mycket med diametern. Jag får väl börja med att få stången helt rätt och sedan dra åt skruvarna med locktite så att jag inte får för mig något dumt. Sedan tunt tuschstreck på verktygen för snabbt hitta rätt plats i jiggen, kort check mot lampan bakom och köra på.
 
Hep Hep skrev:
Smart att vända på det och alltid ha stången rätt. Jag funderar ändå på en diamantsten och då händer det ju inte mycket med diametern. Jag får väl börja med att få stången helt rätt och sedan dra åt skruvarna med locktite så att jag inte får för mig något dumt. Sedan tunt tuschstreck på verktygen för snabbt hitta rätt plats i jiggen, kort check mot lampan bakom och köra på.
Ja med diamantsten borde min metod funka bra. Sen har man ju alltid felkällan att man trycker för hårt o böjer stången.
 
Ola C Ola C skrev:
På min bandslip kör jag med fix höjd på stången o reglerar istället stålets utstick från slipjiggen (mha en annan liten jigg). [länk]

Det görs innan jag trär på jiggen på stången. Då slipper man ratta med stånghöjden, sen kanske det ger lite nackdelar, har dock inte upptäckt så många än.

Edit. Aaaahhh just det stendiametern blir ju mindre med tiden. Sorry för uselt tips😁
Om man med jiggen kompenserar över tid för minskad diameter på stenen är väl jiggen ändå så bra den kan bli 👍Tyckte denna var klockren!

Tror felkällan med stångvinkel är långt större än att eggvinkel över tid kan ändras pga stenslitage
 
Bara så att jag förstår, ni menar att stången inte blir parallell med stenens yta varje gång och det är för att det finns en tolerans i infästningen av stången?
Hur stort är felet som uppstår?
(Jag har aldrig använt en Tormek men funderat på att införskaffa en)
 
Lite sent kanske, men ja så är det. Åtminstone på de äldre maskinerna går det absolut att ställa stången med någon grad fel i förhållande till stenen. Är man försiktig blir felet aldrig speciellt stort, men för stort för att jag ska tycka det är ok. Ingen aning om det är lättare att få stången parallell med stenen, eller ännu bättre idiotsäkert. Om det är så, får jag kanske skaka på spargrisen, då jag trivs med maskinen i övrigt.
 
För egen del använder jag Veritas slipjigg för stämjärn och hyvelstål. Tyvärr behövs det vattenstenar också så det kostar en slant. I vilket fall så fungerar det väldigt bra tycker jag och att ordna en "second bevel" är enkelt ordnat med jiggen.
https://www.hyvlar.se/veritas-mk.ii-standard-honing-guide
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
För egen del använder jag Veritas slipjigg för stämjärn och hyvelstål. Tyvärr behövs det vattenstenar också så det kostar en slant. I vilket fall så fungerar det väldigt bra tycker jag och att ordna en "second bevel" är enkelt ordnat med jiggen.
[länk]
Jag har testat något liknande, men inte fått någon aha-upplevelse. Kostnad för stenar skrämmer mig inte om det vore en klockren lösning. Jag kanske gjorde fel, men jag fick hålla på ett bra tag och att trycka med mina fingrar som inte är i bästa skick var rätt oskönt. Med rätt stenar eller brynen kanske man inte behöver trycka och då gör det kanske inte ont i händerna.

Jag trodde att jag skulle lära mig och testa en massa metoder i möbelsnickarskolan och sedan välja vad som passar mig. Tyvärr är den läraren 200 år gammal och slipar allt på frihand, så hälften av alla metoder blir inte direkt användbara för en nybörjare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.