D Daniel__s skrev:
Bara lossa på golvsocklarna och kapa golvet om det är för nära med exempelvis multiverktyg
Det är inte så bara o bara, alla socklar är inmålade, tapetsering utförd efter att socklar satts för att släppa ut tapet på sockeln.

Bara golvlister till kåken gick på 70 lök, Sedan ivägskickade för sprutlackering då dom inte gick att köpa i N 0500 - S utan bara i äggskal vit.

Så Med andra ord river vi socklar så åker snickarn på att beställa nya socklar samt tapetsera om och måla om väggar med samt spackla och måla in alla socklar igen för att dölja alla skarvar och spikhål.

Vi snackar kostnader i runda slängar 250-300 lök om alla socklar behöver rivas
 
  • Wow
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Ert hus? Ni som bestämmer?
Ja det är vårt hus, Ja vi bestämmer och har sagt att vi inte godtar eller godkänner sviktande golv.

Samtidigt vill jag inte att det skall bli onödigt dyrt eller onödigt mycket arbete för snickarna heller.

Vill bara ha ett snyggt golv, utan glipor vid skarvar samt att det inte sviktar så man blir sjösjuk av att gå på det och självklart knarrfritt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Det är inte så bara o bara, alla socklar är inmålade, tapetsering utförd efter att socklar satts för att släppa ut tapet på sockeln.

Bara golvlister till kåken gick på 70 lök, Sedan ivägskickade för sprutlackering då dom inte gick att köpa i N 0500 - S utan bara i äggskal vit.

Så Med andra ord river vi socklar så åker snickarn på att beställa nya socklar samt tapetsera om och måla om väggar med samt spackla och måla in alla socklar igen för att dölja alla skarvar och spikhål.

Vi snackar kostnader i runda slängar 250-300 lök om alla socklar behöver rivas
P Peter Petterson skrev:
Det är inte så bara o bara, alla socklar är inmålade, tapetsering utförd efter att socklar satts för att släppa ut tapet på sockeln.

Bara golvlister till kåken gick på 70 lök, Sedan ivägskickade för sprutlackering då dom inte gick att köpa i N 0500 - S utan bara i äggskal vit.

Så Med andra ord river vi socklar så åker snickarn på att beställa nya socklar samt tapetsera om och måla om väggar med samt spackla och måla in alla socklar igen för att dölja alla skarvar och spikhål.

Vi snackar kostnader i runda slängar 250-300 lök om alla socklar behöver rivas
😮 Med den extra kostnaden i åtanke, skulle jag använda en vass rakbladskniv att skära av tapeten längs med sockelns ovankant.
Demontera socklarna så de går att återanvända, ånga bort tapetbitarna och mjukfoga ovansidan mot tapet efter återmontaget och måla igen.
Alt 2. Tillverka de nya socklarna 5mm högre, så de täcker tapetskarven.
 
  • Gilla
Langos och 18 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
😮 Med den extra kostnaden i åtanke, skulle jag använda en vass rakbladskniv att skära av tapeten längs med sockelns ovankant.
Demontera socklarna så de går att återanvända, ånga bort tapetbitarna och mjukfoga ovansidan mot tapet efter återmontaget och måla igen.
Alt 2. Tillverka de nya socklarna 5mm högre, så de täcker tapetskarven.
Nu ville jag ju inte ha fog på socklarna som gulnar,sjunker.

Det är ett sekelskifte hus med tretex, inga väggar är raka och jag har betalat enorma pengar för underarbete samt finish till målarfirman 300 lök + tapet,material.

Har då svårt att gå med på billighetslösning med fog.

Socklarna tror jag blir väldigt svårt att demontera så dom blir användbara igen men tar man det försiktigt kanske det lirar.

Är ca 250 m2 golv så borde vara en bra bit över 350 meter sockel som skall demonteras och monteras igen. Sedan skall allt målas in igen osv 🥲
 
  • Rum under renovering, gröna väggar, skyddspapp på golvet, fönster med utsikt, målarburkar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med röra av byggmaterial och verktyg, täckt golv, gröna väggar, fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Glöm fogen Isf.
Min huvudtes var att skära tapeten längs sockeln…för att åtminstone slippa tapetsera om i alla rum😉 det verkar inte finnas något bästa (billigt) alternativ i detta fall.
Om golvet är felaktigt lagt ifrån början, så borde den totala kostnaden för återställning tas av golvläggaren?
Hoppas att det löser sig till det bästa för dig👍
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
När man sätter sockellist är det viktigt att man trycker ner den ordentligt, det minskar den glipan du ser. Jag skulle om jag var du avvakta lite. Knarrande golv och sådant brukar ”lägga till sig” efter en tid. Skulle i vart fall avvakta några veckor.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
När man sätter sockellist är det viktigt att man trycker ner den ordentligt, det minskar den glipan du ser. Jag skulle om jag var du avvakta lite. Knarrande golv och sådant brukar ”lägga till sig” efter en tid. Skulle i vart fall avvakta några veckor.
Golven är lagda i Juli!

Det är nu resten av renoveringarna börjar bli klara och vi börjar ta bort golvskyddspappen som problemen uppdagas. Har vart så tjock skyddspapp på för att inte skada golven så man har inte sett/känt av sviktandet innan.

Så att det skulle lägga till sig har jag svårt o tro. Kan tänka mig det blir bättre till vintern när det blir torrare men problemet kommer ju återkomma till sommaren igen när det blir fuktigt är jag rädd för 🥲
 
  • Gilla
Familjen Sjökvist och 3 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Tjena tjena!!!

Lagt in nytt golv på 3 plan i huset.
Snickarna har vart ner till bjälklaget, monterat nya reglar på dom gamla för att rikta golvet.

Limmat och skruvat efter konstens alla regler.
Förfräst golvspånskiva samma sak där limmat och skruvat efter konstens alla regler.

Aluplåtar med rätt avstånd imellan monterat.

Golvet vad dom säger oxå lagt med nog spalt mot väggar,trösklar osv.

Nu till problemet golvet Lixom flyter på en luftkudde nästan precis överallt. Både utefter lister och mitt på golvet.

Vid portaler där det är som tightas så knakar och knarrar golven som har rest sig ordentligt.

Kortfogar har börjat få stora springor och är inte tighta på många ställen.

Stora stora bekymmer med andra ord.

Någon som har förslag på vad som är fel och lösningar.

Jag misstänker för lite spel ut efter väggar och att golv
P Peter Petterson skrev:
Golven är lagda i Juli!

Det är nu resten av renoveringarna börjar bli klara och vi börjar ta bort golvskyddspappen som problemen uppdagas. Har vart så tjock skyddspapp på för att inte skada golven så man har inte sett/känt av sviktandet innan.

Så att det skulle lägga till sig har jag svårt o tro. Kan tänka mig det blir bättre till vintern när det blir torrare men problemet kommer ju återkomma till sommaren igen när det blir fuktigt är jag rädd för 🥲
Jag har liknande problem med vårat barlinek-golv som också är lagt på spårade golvskivor med plåtar. Vi har dock lumppapp under så jag tror inte det är foamen som sjunker som någon nämnde. Jag planerar på att ta upp golvet i hallen för att se över om det finns något att göra åt det. Det vi har gjort är att trycka ner golvlisterna rejält runt om men känner även svikt och får knarr på vissa ställen på golvet. Väldigt irriterande.... vårat har legat i över två år och har kanske blivit något bättre med tiden men väldigt marginellt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Familjen Sjökvist och 2 till
  • Laddar…
B
Min gissning är att det beror på hög luftfuktighet. Kolla vad leverantören har för rekommendation kring RF. Jag jobbar med nyproduktion av bostäder och vi har haft stora problem med just ikväll som börjat svikta efter ett tag. Vi använder Kährs och där föreskrivs det att RF ska ligga mellan 30-60%. Den här sommaren som varit har vi haft betydligt högre luftfuktighet varpå problem uppstår. Mitt tips är att du loggar klimatet så du har koll på temp och RF och eventuellt ställer in en avfuktare med hopp om att golven lägger sig då.
 
  • Gilla
Familjen Sjökvist och 9 till
  • Laddar…
A
P Peter Petterson skrev:
Golven är lagda i Juli!

Det är nu resten av renoveringarna börjar bli klara och vi börjar ta bort golvskyddspappen som problemen uppdagas. Har vart så tjock skyddspapp på för att inte skada golven så man har inte sett/känt av sviktandet innan.

Så att det skulle lägga till sig har jag svårt o tro. Kan tänka mig det blir bättre till vintern när det blir torrare men problemet kommer ju återkomma till sommaren igen när det blir fuktigt är jag rädd för 🥲
Alltså är golvet lagt när det va som blötas ute och sen täckt det skydds papp, säker mjölkpapp som inte släppt ut nån fukt. Nä jag skulle avakta och se vad som händer nästa år!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Tjena tjena!!!

Lagt in nytt golv på 3 plan i huset.
Snickarna har vart ner till bjälklaget, monterat nya reglar på dom gamla för att rikta golvet.

Limmat och skruvat efter konstens alla regler.
Förfräst golvspånskiva samma sak där limmat och skruvat efter konstens alla regler.

Aluplåtar med rätt avstånd imellan monterat.

Golvet vad dom säger oxå lagt med nog spalt mot väggar,trösklar osv.

Nu till problemet golvet Lixom flyter på en luftkudde nästan precis överallt. Både utefter lister och mitt på golvet.

Vid portaler där det är som tightas så knakar och knarrar golven som har rest sig ordentligt.

Kortfogar har börjat få stora springor och är inte tighta på många ställen.

Stora stora bekymmer med andra ord.

Någon som har förslag på vad som är fel och lösningar.

Jag misstänker för lite spel ut efter väggar och att golv ligger i spänn?
Hur länge låg bjälklaget inne innan ni monterade det?
Ligger slagen ordentligt nedtryckta i spåren?
Här hade de de inte rengjort spåren från sågspån och det låg även skruv i spåren.
Vi fick riva upp golvet, dammsuga och lägga ny slang.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
eventuellt ställer in en avfuktare med hopp om att golven lägger sig då.
Är det en rimlig lösning i ett normalt rum/bostad?
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Är det en rimlig lösning i ett normalt rum/bostad?
Ja alltså tillfälligt nu när det är väldigt hög luftfuktighet
 
HELTOR skrev:
Alltså är golvet lagt när det va som blötas ute och sen täckt det skydds papp, säker mjölkpapp som inte släppt ut nån fukt. Nä jag skulle avakta och se vad som händer nästa år!
Tjena!!

Jag tror jag kommer få enorma problem med reklamation om jag väntar till nästa år med att försöka reklamera golvet/jobbet.

Vi vill ju flytta in i vår nya hus men känns inte som det är möjligt innan vi får en lösning på problemet.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur länge låg bjälklaget inne innan ni monterade det?
Ligger slagen ordentligt nedtryckta i spåren?
Här hade de de inte rengjort spåren från sågspån och det låg även skruv i spåren.
Vi fick riva upp golvet, dammsuga och lägga ny slang.
Bjälklaget låg först 2 veckor i garaget innan det monterades. Sedan låg det monterat utan att golvspånskivorna monterades ca 4 veckor. Vart semester där imellan osv.

snickarna har vart väldigt noga med att dammsuga samt ha rent under. Golvvärmeslangen lagd ordentligt i spåren.

Ska köpa en RH mätare idag och se vad vi ligger på i huset ✅
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.