Har man problem med tillgång på vatten kan man också ha kvar vattnet över vintern så slipper man fylla på stora mängder varje år.

Vi har en cirkpump med varvtalstyrning som går från oktober till maj på lägsta fart, drar ca 40 W. Även bergvärmen är aktiv för att hålla vattnet på minst 2 grader under perioden. Värmen har dragit ca 200 kWh för hela perioden bägge åren (har räknare på pumpen för poolvärmen). Cirkpumpen drar ca 200 kWh den också för hela perioden.

Så för en kostnad om ca 500 kr (elpris 1,3 kr/kWh) så slipper man allt bök med att vinterstänga och sen starta upp på våren och sparar dessutom tankbilskostnaden. Ett plus (?) är att man också kan vinterbada :)

Bor i Östergötland och har pooltak så värmeåtgången beror såklart på föutsättningarna också.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E ErikPe skrev:
Har pratat med kollegan. Poolen krävde bygglov eftersom den ligger i strandskyddszon och i bygglovet står det som explicit villkor att den inte *får* fyllas från ledningsnätet utan att det *måste* ske via extern leverantör. Vid anmodan från kommunen *måste* kvitto från vattenleverantören kunna uppvisas.

Inte vet jag om kommunen har rätt att kräva det eller ej men det är vad de har gjort. Jag har för mig att en fyllning kostar 30-45kkr med bil så kan han bli av med det kravet blir han säkert glad.
Kommunen kan ställa krav på åtgärden när de ger bygglov. Åtgärden här är att bygga poolen så kravet kan omfattas hur poolen fylls som en del av denna process. Men efter att åtgärden är genomförd så har bygglovet inte längre någon reglerande funktion. D v s bygglov är inte metoden för att styra hur pooler fylls i det långa loppet. Det kan kommunen istället göra genom att skriva in förbud mot poolfyllning i ABVA, alltså regelverket som kommunen beslutar om för användning av den allmänna VA-anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Här är lösningen för fyllning, fixar också ett gott poolparty =) (Rödvin, mängd motsvarande en olympisk bassäng)
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
Q qvirre skrev:
Har man problem med tillgång på vatten kan man också ha kvar vattnet över vintern så slipper man fylla på stora mängder varje år.

Vi har en cirkpump med varvtalstyrning som går från oktober till maj på lägsta fart, drar ca 40 W. Även bergvärmen är aktiv för att hålla vattnet på minst 2 grader under perioden. Värmen har dragit ca 200 kWh för hela perioden bägge åren (har räknare på pumpen för poolvärmen). Cirkpumpen drar ca 200 kWh den också för hela perioden.

Så för en kostnad om ca 500 kr (elpris 1,3 kr/kWh) så slipper man allt bök med att vinterstänga och sen starta upp på våren och sparar dessutom tankbilskostnaden. Ett plus (?) är att man också kan vinterbada :)

Bor i Östergötland och har pooltak så värmeåtgången beror såklart på föutsättningarna också.
Att vinterstänga upplever inte jag som betungande, eller öppna på våren för den delen. Det som kräver mest arbete är vinterplåtarna som ska på och av. Har man inte mörklagt och det är varmare än 10gr i poolen utan kemi så tenderar poolen att förvandlas till nån spenatliknande sörja😀
 
  • Gilla
Robban1234
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Det hela är mycket enkelt:
Om TS upplever detta som ett problem, kontakta kommunen och fråga. DÄR finns kompetens i frågan.

Om detta inte är ett problem för TS, knalla över till grannen och fråga hur han tänkt sig, så finns redan nu chansen att tänka om kring tex belysning osv.
 
Blev poolen fin? 😎
 
@Bo Berglund
Så är det större chans att han ser att tråden vaknat till liv.
 
T Thomas S Eiselberg skrev:
Varför inte bygga en egen pool, så slipper du vara avundsjuk på grannen..
Infantilt svar.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag frågade honom igår när han till sist var ute, och det är en pool han bygger.
Och jag frågade faktiskt inte efter "medhåll" utan ifall det var bygglov för en sån här ändring.
Kolla så du inte får pump och fläktluftvärmare placerade åt ditt håll, de låter konstant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.