Tjena tjena!!!

Lagt in nytt golv på 3 plan i huset.
Snickarna har vart ner till bjälklaget, monterat nya reglar på dom gamla för att rikta golvet.

Limmat och skruvat efter konstens alla regler.
Förfräst golvspånskiva samma sak där limmat och skruvat efter konstens alla regler.

Aluplåtar med rätt avstånd imellan monterat.

Golvet vad dom säger oxå lagt med nog spalt mot väggar,trösklar osv.

Nu till problemet golvet Lixom flyter på en luftkudde nästan precis överallt. Både utefter lister och mitt på golvet.

Vid portaler där det är som tightas så knakar och knarrar golven som har rest sig ordentligt.

Kortfogar har börjat få stora springor och är inte tighta på många ställen.

Stora stora bekymmer med andra ord.

Någon som har förslag på vad som är fel och lösningar.

Jag misstänker för lite spel ut efter väggar och att golv ligger i spänn?
 
  • Inre renovering, trätrappa utan trappsteg, avslöjade golvbjälkar, vitmålade väggar, nästan tomt rum, fönster, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat vindsvåning med isolering mellan golvbjälkar, träplank, lutande tak och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med exponerade träbjälkar och isolering på golvet, soligt fönster, renoveringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med kala väggar, utsatt gipsskiva, trägolv, fönster med utsikt, ingen möblering, arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsfas av golvvärme med röda rör i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvinstallation pågår, person med verktyg, trä-laminat, ofärdigt rum, tatueringar, arbetskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nästan färdiglagt ljust trägolv i ett omålade rum under renovering med verktyg och fönsterutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
D
Plåtarna ser ut att ligga för nära. Men förklarar knappast allt det du beskriver.

Plocka loss golvlisterna och se om golvet trycker på väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Plåtarna ser ut att ligga för nära. Men förklarar knappast allt det du beskriver.
Plåtarna flyttades efter fotot då jag påtalade för snickarna att dom låg för nära. Så det är inte problemet :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Plåtarna ser ut att ligga för nära. Men förklarar knappast allt det du beskriver.

Plocka loss golvlisterna och se om golvet trycker på väggen.
Ja det börjar vi med imorgon o ta bort en sockel eller två, det värsta är att alla socklar är inmålade o skulle det ligga i spänn så kommer målaren bli galen då vi åker på omtapetsering samt ommålning av alla väggar där vi tar bort golvlisterna
 
Är det inte bara underlagsfoamen som sviktar?
 
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
D
Vad är där för golv?

Vet såklart inte om du är stark som hulken men på videon flexar det okristligt mycket. Det tycker jag stödjer teorin om att golvet ligger i spänn och har knäckt uppåt.
 
Ja, jag är starkare än de flesta...
Underlagsfoamen, Kährs tuplex, verkar vara 3 mm tjock. Då är det väl inte så konstigt att golvet flexar upp till ett par mm vid punktlast?
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Kollade ni så underlaget var helt rakt innan ni la golvet?

Hur länge aclimatiserade ni paketen med golv?

1mm "sväll utrymme" per meter golv fick jag lära mig när jag la golven i huset.

För att få till det på långa/breda rum blev trixet att kapa gipset så golvet kan svälla in under gipset och inte bara listens tjocklek.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad är där för golv?

Vet såklart inte om du är stark som hulken men på videon flexar det okristligt mycket. Det tycker jag stödjer teorin om att golvet ligger i spänn och har knäckt uppåt.
https://www.byggmax.se/parkettgolv-ask-3-stav-stockholm-white-14-mm-barlinek

Är detta golvet, Nej är inte mycket tryck för att det skall flexa sådär mycket, Skulle vilja säga 5kg tryck ca
 
R Robert-san01 skrev:
Kollade ni så underlaget var helt rakt innan ni la golvet?

Hur länge aclimatiserade ni paketen med golv?

1mm "sväll utrymme" per meter golv fick jag lära mig när jag la golven i huset.

För att få till det på långa/breda rum blev trixet att kapa gipset så golvet kan svälla in under gipset och inte bara listens tjocklek.
Japp vi kollade underlaget och det är rakt, Väldigt rakt. Golvet fick ligga ca 2 veckor inomhus innan det las.

Jag misstänker att det har svällt och ligger i spänn, Är det vad som hänt så kommer det bli en extremt tråkig och dyr historia verkar det som
 
  • Haha
  • Gilla
Ladan_1 och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Japp vi kollade underlaget och det är rakt, Väldigt rakt. Golvet fick ligga ca 2 veckor inomhus innan det las.

Jag misstänker att det har svällt och ligger i spänn, Är det vad som hänt så kommer det bli en extremt tråkig och dyr historia verkar det som
Trist om det är så. 😢
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Ja, jag är starkare än de flesta...
Underlagsfoamen, Kährs tuplex, verkar vara 3 mm tjock. Då är det väl inte så konstigt att golvet flexar upp till ett par mm vid punktlast?
Jag syftade på trådskaparen när jag blandade in hulken, det var inte på något sätt menat att underminera din teori om foamen.
 
Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag syftade på att trådskaparen när jag blandade in hulken, det var inte på något sätt menat att underminera din teori om foamen.
Formen kan vi nog släppa då golvet rest sig samt att kortskarvarna glidit isär efter det att golvet lagts
 
  • Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Japp vi kollade underlaget och det är rakt, Väldigt rakt. Golvet fick ligga ca 2 veckor inomhus innan det las.

Jag misstänker att det har svällt och ligger i spänn, Är det vad som hänt så kommer det bli en extremt tråkig och dyr historia verkar det som
Bara lossa på golvsocklarna och kapa golvet om det är för nära med exempelvis multiverktyg
 
  • Gilla
Familjen Sjökvist och 3 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja det börjar vi med imorgon o ta bort en sockel eller två, det värsta är att alla socklar är inmålade o skulle det ligga i spänn så kommer målaren bli galen då vi åker på omtapetsering samt ommålning av alla väggar där vi tar bort golvlisterna
Ert hus? Ni som bestämmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.