Alfredo Alfredo skrev:
Njae, det är ganska vanligt att "brevbärare" eller andra "paketleverantörer" numera exempelvis ställer paket på bron eller hänger dem på dörrhandtaget.
Jo och då tycker jag det är bra att det finns en kameraskylt precis som min "griniga" granne påpekade.
 
Xz4R Xz4R skrev:
Jag satt upp en liten dekal på ytterdörren för brottsförebyggande syfte samt att människor som kommer på besök vet om att det finns en kamera i lägenheten.

Den är dock avstängd när vi är hemma på dagen. Sätter på den när vi går ut samt när vi lägger oss.
Om den bara är på när ni är ute och när ni sover kan den ju inte filma grannen eftersom er dörr inte är öppen då.

Att ha en kamera inomhus mot sin stängda dörr som inte har klarglas är helt okej! Och att folk som ringer på er dörr blir filmade när man öppnar dörren är också okej.

Det som inte är okej är att lämna kameran på och dörren öppen så att grannen inte har något annat val än att bli filmad när de går in och ut ur sin lägenhet. Men att ni lämnar dörren på vid gavel när ni går ut tillräckligt länge för att grannen ska hamna på film torde vara extremt ovanligt. Dessutom lagrar ni väl inget?
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dessutom lagrar ni väl inget?
Ett flertal kameror har ett SD-kort som lagrar inkl mina egna.
Sen kan man då även abonnera på en molntjänst som lagrar men jag ser inte det som värt priset.
 
P paralun skrev:
Ett flertal kameror har ett SD-kort som lagrar inkl mina egna.
Sen kan man då även abonnera på en molntjänst som lagrar men jag ser inte det som värt priset.
Och du är alltså TS fru?
 
F Funkster skrev:
Det verkar som man ändrat direktiven, för som du säger verkar det vara så numera. När vi installerade vårt system så var "dit allmänhet har tiillträde" även icke fysiskt avgränsad mark och då även garageuppfart. Bl.a hänvisade man till soptömning, brevbärare etc.

/Thomas
Brevbäraren och sophämtaren är inte "allmänheten".
Dom har en avtalat anledning att vistas på platsen.

Vad är en plats dit allmänheten har tillträde?
Med tillträde menas att allmänheten har tillåtelse och möjlighet att befinna sig på platsen. Om kretsen personer som får vara på en plats är begränsad talar det för att det är en plats dit allmänheten inte har tillträde.

https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/offentlig-verksamhet/behover-ni-soka-tillstand/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med detta?
Du får spela in samtal med andra om du själv är med i samtalet, men spelar du in andra när du inte är med så är det avlyssning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Du får spela in samtal med andra om du själv är med i samtalet, men spelar du in andra när du inte är med så är det avlyssning.
Jag hävdar att du har rätt att spela in ljud i din egen bostad när du inte är hemma på samma sätt som du har rätt att spela in bild. Eller menar du att det är OK att filma tjuvarna men inte spela in vad de säger till varandra?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hävdar att du har rätt att spela in ljud i din egen bostad när du inte är hemma på samma sätt som du har rätt att spela in bild. Eller menar du att det är OK att filma tjuvarna men inte spela in vad de säger till varandra?
Jo, i hemmet är det ju så, men jag menade på allmän plats. Däremot har jag för mig att det inte är tillåtet att ha konstant övervakning på toaletten, även i det egna hemmet, men jag kan ha fel där.
 
D Dilato skrev:
Brevbäraren och sophämtaren är inte "allmänheten".
Dom har en avtalat anledning att vistas på platsen.

Vad är en plats dit allmänheten har tillträde?
Med tillträde menas att allmänheten har tillåtelse och möjlighet att befinna sig på platsen. Om kretsen personer som får vara på en plats är begränsad talar det för att det är en plats dit allmänheten inte har tillträde.

[länk]
Nu länkar du till sidan för företag och myndigheter vilken gäller idag, Reglerna ändrades såvitt jag snabbt läste 2018 i samband med GDPR:s införande, jag satte systemet i bruk innan det och då gällde enligt installatören de regler jag felaktigt hade i minnet. IMY fanns inte ens då utan det var dåvarande datainspektionen som ägde frågan. Så vad är din poäng..

/Thomas
 
Det innebär att grabben då inte får filma utanför och mot grannens balkong där det troligtvis dealas, hade tänkt han kunde göra det för att få lite bevis att lämna till polisen men då var det kanske inte det smartaste jag tänkt ut 😄
 
nino nino skrev:
Det innebär att grabben då inte får filma utanför och mot grannens balkong där det troligtvis dealas, hade tänkt han kunde göra det för att få lite bevis att lämna till polisen men då var det kanske inte det smartaste jag tänkt ut 😄
Han får filma där men inte med en fast installation. Dvs kameran får inte vara uppställd och filma hela tiden, sätter han kameran i fönstret men bara slår på så att den filmar och spelar in när han först ser att det finns något misstänkt att filma går det bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Han får filma där men inte med en fast installation. Dvs kameran får inte vara uppställd och filma hela tiden, sätter han kameran i fönstret men bara slår på så att den filmar och spelar in när han först ser att det finns något misstänkt att filma går det bra.
Ok, då är det ju egentligen bara att filma och klippa...
Tack för svar
 
N
Hep Hep skrev:
Du reser inte så mycket gissar jag.
Jo faktiskt gör jag det förstår du.
 
  • Haha
Hep
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej.Grannen får hålla sin fru påklädd och dörren stängd om han blir semikränkt. Prata inte med grannen om detta mer, om han frågar säg bara att det är en live-kamera.
Xz4R Xz4R skrev:
Hej,

Jag har satt upp en IP-kamera i min bostadsrätt (lägenhet) som främst är till för att övervaka mitt akvarium, men den pekar också mot ytterdörren och har man dörren helt öppen kan man se in mot grannens lägenhet men ganska otydligt då det är från långt håll men han måste också ha sin dörr öppet. Är det kränkande?

Jag satt upp en dekal att vi har hemlarm i avskräckande syfte och människor som besöker oss ska veta om att det finns en kamera, grannen undrade om jag filmade det gemensamma utrymmet och tyckte det var kränkande om jag gjorde det för han ville inte att hans fru skulle bli filmad.

Jag sa bara att jag hade hemlarm och kamera i vardagsrummet. Bör jag ta bort kameran?
Det här tramset med kränkningar hit och dit.
Folk har inga problem med att fläka ut sina liv nära nog upp i rektum på sociala medier. Men så fort det finns en kamera uppmonterad någonstans ylas det vitt och brett om kränkning.
Ska vi hårdra det hela så får väl alla stanna inne för det finns säker någon som blir kränkt om vi visar oss ute.
Har svensken inget bättre för sig är sånt här trams. Landet är påväg åt helvete men alla tiger.
Den största kränkningen vi utsätts för här i landet är politikernas inkompetens att styra landet och detta eviga käbbel typ sandlåda för att värva röster. Makten är viktigare än vad som åstadkoms. Det är fan i mig den ultimata kränkningen förutom mord. Så vakna upp medborgare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det här tramset med kränkningar hit och dit.
Folk har inga problem med att fläka ut sina liv nära nog upp i rektum på sociala medier. Men så fort det finns en kamera uppmonterad någonstans ylas det vitt och brett om kränkning.
Ska vi hårdra det hela så får väl alla stanna inne för det finns säker någon som blir kränkt om vi visar oss ute.
Har svensken inget bättre för sig är sånt här trams. Landet är påväg åt helvete men alla tiger.
Den största kränkningen vi utsätts för här i landet är politikernas inkompetens att styra landet och detta eviga käbbel typ sandlåda för att värva röster. Makten är viktigare än vad som åstadkoms. Det är fan i mig den ultimata kränkningen förutom mord. Så vakna upp medborgare.
Skillnaden i denna fråga är dock att det finns lagar som reglerar vad som får och inte får göras när det kommer till fast monterad kameraövervakning. Det finns i princip noll utrymme till tolkning efter flera prövningar i högre instanser. Så summa summarum: vad man får och inte får göra är tydligt i lagen, resten (såsom tycke och smak) är irrelevant. Punkt.
 
  • Gilla
Efva Nyberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.