Unikt namn
Medan det är superskitnödigt om en privatperson råkar filma grannens uppfart och hans regnummer, så kan vilket företag som helst begära ut alla uppgifter på varenda bil i hela Sverige med några få klick. Sedan sälja informationen vidare till nyfikna.
Känns tryggt att lagstiftningen har rätt fokus. 🫶
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Xz4R Josh Gomez skrev:
Hej,

Jag har satt upp en IP-kamera i min bostadsrätt (lägenhet) som främst är till för att övervaka mitt akvarium, men den pekar också mot ytterdörren och har man dörren helt öppen kan man se in mot grannens lägenhet men ganska otydligt då det är från långt håll men han måste också ha sin dörr öppet. Är det kränkande?

Jag satt upp en dekal att vi har hemlarm i avskräckande syfte och människor som besöker oss ska veta om att det finns en kamera, grannen undrade om jag filmade det gemensamma utrymmet och tyckte det var kränkande om jag gjorde det för han ville inte att hans fru skulle bli filmad.

Jag sa bara att jag hade hemlarm och kamera i vardagsrummet. Bör jag ta bort kameran?
Den enkla lösningen för din frus del är att du sätter upp ett draperi så inget utanför lägenheten filmas oavsett vika dörrar som är öppna. Sätt det i dörröppningen ifall hon stör sig på det i lägenheten. Kommunicera inte mer till grannen.
 
M
Har ni forkat paroditråden?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
M Markus-l skrev:
Nej, man för bara övervaka sina egna tomt eller hus. Inget utanför får komma med.
Med tanke på att dörren normalt hålls stängd så tror jag lagstiftningen ser det som att den inte filmar utanför.
Är det däremot en dörr som hålls uppställd(tex branddörr) så är det tvärt om att den normalt filmar utanför
För drar man de ett steg längre. Vad skulle hända om någon går förbi med en spegel och helt plötsligt syns lite av fönstret i kameran. Eller att väggen blir skadad och ett hål uppstår, då kan den yttervärlden filmas😅 ( sprängning tex)
 
M mojjen skrev:
Det är ju en rätt stor skillnad om en kamera sätts upp med primärt mål att filma en yta utanför sitt område. Mot en inomhus kamera som filmar primärt inomhus. men som under extrema omständigheter kan fånga grannen. Dvs TS dörr skall öppnas, utan att någon står i dörren och täcker. Samtifigt som Grannen öppnar sin dörr så hans oroliga fru kommer med på bild.
Nu kan man för all del, göra den strikta tolkningen att även grannens dörr blir "övervakad" i det ögonblick TS dörr öppnas och ingen står i vägen i dörröppningen och skymmer. Sen kan vi sannolikt dra slutsatsen att TS inte har några motljus kompenserade proffskameror. Så i samma ögonblick som dörren öppnas så blir det det bara kolsvarta siluetter. Vilket jag hade kallat "dynamisk maskning":) Hade det rört sig om en utvändig kamera så hade jag kanske hållit med. Detta blir ju bara sandlådenivå i praktiken.
Men då menar du egentligen att det är på ett sätt ok att jag sätter min inomhuskamera som filmar ut och filmar min ved, men kan få med grannens tomt på ett hörn. Det primära är ju de facto min ved.
Förstår egentligen inte varför man måste sätta en kamera så den filmar ut i gemensamma utrymmen.
Det är ju sandlådenivå på det viset att folk tror att de ska kunna sätta fast bevakning på områden alla har tillgång till.

Nu vill han ju titta på sina fiskar även när han inte är hemma så ser det mest konstigt att man sätter en kamera så den får med trapphus eller vad de nu är.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och intressanta inlägg det är kul och höra era åsikter. Jag har i alla fall riktat kameran så att man ser endast golvet vid ytterdörren så man måste kliva in för att synas.

Jag orkar inte tjafsa med dem om de skulle gå och klaga till föreningen. Då kan jag i alla fall bevisa att jag inte filmar trapphuset.

Bör jag meddela föreningen något i förväg?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Cerb och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men då menar du egentligen att det är på ett sätt ok att jag sätter min inomhuskamera som filmar ut och filmar min ved, men kan få med grannens tomt på ett hörn. Det primära är ju de facto min ved.
Förstår egentligen inte varför man måste sätta en kamera så den filmar ut i gemensamma utrymmen.
Det är ju sandlådenivå på det viset att folk tror att de ska kunna sätta fast bevakning på områden alla har tillgång till.

Nu vill han ju titta på sina fiskar även när han inte är hemma så ser det mest konstigt att man sätter en kamera så den får med trapphus eller vad de nu är.
Men akvarium står åt samma riktning som hallen och ytterdörren från vardagsrummet sen var det ju bara positivt att ytterdörren kom med tänkte jag för jag kunde se om vi hade låst dörren osv. Jag har inga fönster ut mot trapphuset så man ser inget utanför. Varför tycker du det är konstigt att man tänker så. Så du gör aldrig några misstag? Jag erkänner att det var dumt men jag har löst det. Kameran riktar mot golvet i hallen istället.
 
Xz4R Josh Gomez skrev:
Bör jag meddela föreningen något i förväg?
Har du inte förstått att du ska sluta prata med folk i onödan?? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du inte förstått att du ska sluta prata med folk i onödan??
Jag har förstått att jag inte ska prata mer om det med grannen men föreningen kan väl inte sparka ut oss om grannen klagar till dem? Min fru tycker det är jobbigt det är därför jag frågar.
 
Nej!
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är knappast något föreningen kan agera på. Men för att göra det enkelt att avfärda kan du ju om det händer, bara dela en bild av vad kameran filmar så att de tydligt ser vad som filmas.

Undantaget innebär att du får filma av din egen bostad och på din tomt, men det är viktigt att inget annat kommer med. Det finns inget undantag som gäller för att filma från din tomt, ut mot allmän/annans plats.

I ditt fall hade det förmodligen varit ok att trapphuset kom med om det bara skedde när dörren var öppen, men onödigt att testa om du kan undvika.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Xz4R Josh Gomez skrev:
Jag tänkte inte på att kameran hade 90 grader tilt funktion så nu kan jag inte se grannens dörr och endast skorna framför vår ytterdörr så om personen ska synas måste de gå in minst 50cm innanför våran dörr. Då är väl problemet löst så länge inte grannen blir upprörd av att deras skor kan synas på film.
Du har väl inte din dörr öppen vid andra tillfällen än när du ska gå ut eller in?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
1. Prata inte mer om kameran med någon, speciellt inte grannen. Säg, om nödvändigt, att du har en kamera som filmar vardagsrummet. Punkt.
2. I alla kontakter som ev blir nödvändiga (grannar, föreningen, ev myndigheter) säger du enligt 1. Säg absolut inget mer.

Om du gör enligt 1 och 2 slipper du problem. Pratar du mer får du problem.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
En annan sak: hur började det här tjafset? Har du pratat om din kamera utanför familjen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.