Det gör skillnad men hur mycket beror på yta, volym på rummet, övrig uppbyggnad/möbler och vilka ljud det är.

Är man bara ute efter akustikdelen så är t ex träullit eller refelt kanske att föredra. Testa samtidigt var och vad det är viktigast att minska.
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
De förbättrade akustiken i vårt vardagsrum men det är ju en ”design-produkt” så väldigt mycket kompromiss angående akustik. De fyller sin funktion men vill man förbättra enbart akutstiken i ett rum och inte bryr sig om utseende så finns det andra och billigare lösningar.

För oss var/är nog problemet stående vågor vilket skapar ett metalliskt ljud vi t ex klassiska handklappningar och då hjälpte dessa paneler en del fast de sitter på fel vägg (långsida i stället för kortsidorna).

I ett annat rum har vi Träullit akutstikpaneler i taket och jag märker att de Träullit-panelerna är mycket bättre än dessa trä-paneler. Träullit rekommenderar jag skarpt för akustiken.

Träullit Akustik & Akustikpanel | Träullit (traullit.se)

Överlag tycker jag dock träpanelerna fyller sin funktion med en snygg design som trots att hjälper. Skall man dock få bra akustik i ett "rum med dålig akustik" så krävs det förmodligen mer punktinsatser och mätning för att rikta sina lösningar bättre; t ex bättre diffuser, matta som dämpar, öppen bokhylla som både dämpar och bryter stående vågor osv.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Hejsan igen! (trådlyft delux)

Ni som satt upp akustikpanel likt dessa, märker ni någon skillnad i ljud/eko eller är de uppsatta i enbart dekorativt syfte :D
Hej

Jag googlade en del på detta tidigare och det finns några ljudgående diskussioner i öppna forum om hur dessa fungerar avseende ljudperspektivet. De fragment jag bär med mig idag är väl att 1) de dämpar men är dämpning syftet så finns andra material 2) för ljudbild i ex hemmabio eller studio är de olämpliga då de inte primärt är utformade för hur ljudet absorberas.

Personligen tror jag också man ska tänka till, om man planerar ett relativt stort inköp, vad man kan få för samma kvadratmeterpris och hur trendmässigt beständigt det är. Stundtals kan jag betrakta dessa och känna att de kanske är lite av en fluga.
 
C Christoffer L skrev:
Hejsan igen! (trådlyft delux)

Ni som satt upp akustikpanel likt dessa, märker ni någon skillnad i ljud/eko eller är de uppsatta i enbart dekorativt syfte :D
Dessa paneler har 2 egenskaper.
Diffusion
Absorbtion

diffuseringen är rätt sopig iom att panelernas bredd och djup är lika. det används för att öppna en reflex mer än något annat.
Absorbtionen är begränsad de tar kanske mellanregistret förmodligen knappt ens det. Djupet bakom panelerna är för litet och iom att avståndet mellan panelerna är lika så hjälper det inom ett rätt snävt frekvensområde.


stående vågor lär de inte ta. Er soffa i varsagsrummet är betydligt bättre.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jag har precis samma sak. Akustikpanelar from Bauhaus som jag köpt i sep22 som luktar jätte illa. Konstiga grej är att i början dem luktar ganska mycket och sen det gick bort men nu i sommar dem har börjat igen att luktar jättemycket igen
 
Funderar på att sätta akustikpanel på tv-väggen. Läste just i ett annat forum om flera som fått detta monterat på sina arbeten och till följd av detta fått rum som de inte kan vistas i pga. Illamående. Inte för att det luktar utan för att alla vertikala linjer tydligen orsakar illamående.

Är detta ett vanligt fenomen? Har varit i flera rum med akustikpanel och aldrig känt av några ”sidoeffekter” själv..
 
Har i våras satt upp samma vägg från Bauhaus och de luktar faktiskt illa. Vet inte vad man ska göra för det börjar bli irriterande. Jag köpte i ek och har betsat dem grafitsvarta men misstänker att det filten som stinker.
 
Har också köpt några ”smoked oak” från bauhaus. Luktade rejält mycket första månaden men nu när det gått snart 3 så börjar det faktiskt avta.. så hoppas att det ska försvinna helt. Satte 4st i sovrum så i början var det nästan svårt att sova
 
Jag var på Bauhaus nu och skulle köpa akustikpaneler/ribbpaneler men jag tyckte de luktade sur stark doft (svårt att beskriva). Bauhaus sa att doften försvinner men jag vågade inte köpa. Så jag gick hem och googlade och hittade denna tråden.

Ni som har haft en doft i era akustikpaneler, gick det över och hur lång tid tog det ungefär? Samt luktar de lite ännu om ni luktar på dem?

Ska man köpa från de som har dyrare paneler? Det skiljer rätt mycket och Bauhaus finns som man bara kan åka och hämta samma dag.
 
D DDG1234 skrev:
Jag var på Bauhaus nu och skulle köpa akustikpaneler/ribbpaneler men jag tyckte de luktade sur stark doft (svårt att beskriva). Bauhaus sa att doften försvinner men jag vågade inte köpa. Så jag gick hem och googlade och hittade denna tråden.

Ni som har haft en doft i era akustikpaneler, gick det över och hur lång tid tog det ungefär? Samt luktar de lite ännu om ni luktar på dem?

Ska man köpa från de som har dyrare paneler? Det skiljer rätt mycket och Bauhaus finns som man bara kan åka och hämta samma dag.
Tog ca 3 -4 månader men sen försvann doften helt skulle jag säga. Köpte deras smoked oak
 
S Smulan74 skrev:
Hej vi har gjort en fondvägg i vårt sovrum av Akustikpanel från Bauhaus (Fibrotech)i valnöt.
Efter ett tag börjar det lukta starkt från väggen som brand rök..
Vi sover alltid med öppet fönster så det är god ventilation.
Vi är så nöjda med utseendet men lukten är stark så vi lånar en ozonair för att få bort lukten men den försvinner inte.
Vi kontaktar Bauhaus som säger att ni får ventilera även fast vi beskriver att vi har sovit med öppet fönster och kört med ozon air.
Det är inget fel på produkten enligt dem.
Vi hör av oss igen och de nekar till fel men vi påtalar igen och då säger de att vi ska plocka ner väggen och komma in med den…
Är ni fler därute som har haft problem med lukt från dessa?
Ska vi nu plocka ner väggen som tog en dag att sätta upp för att ev kanske få en ny?
Om det nu inte är ett fel på dem vad säger att nästa inte stinker?
Och vem står för kostnad fram och tillbaka till varuhuset och att sätta upp den igen ?
Har er lukt försvunnit eller luktar de fortfarande?
 
D DDG1234 skrev:
Jag var på Bauhaus nu och skulle köpa akustikpaneler/ribbpaneler men jag tyckte de luktade sur stark doft (svårt att beskriva). Bauhaus sa att doften försvinner men jag vågade inte köpa. Så jag gick hem och googlade och hittade denna tråden.

Ni som har haft en doft i era akustikpaneler, gick det över och hur lång tid tog det ungefär? Samt luktar de lite ännu om ni luktar på dem?

Ska man köpa från de som har dyrare paneler? Det skiljer rätt mycket och Bauhaus finns som man bara kan åka och hämta samma dag.
Jag köpte paneler från Bauhaus för snart ett år sedan och dem luktar fortfarande en äcklig doft samt att det kommer duster från vardagsrummet där vi har monterat dessa. Med facit i hand så hade jag nog hellre köpt ett par dyrare akustikpaneler utan någon lukt… Nästan sugen på att ta bort dessa.
 
Vi har monterat https://woodupp.se/akustik-paneler/ hemma. Luktade när vi fick hem, dvs när de låg på golvet i vardagsrummet. Har inte känt något efter monteringen. Var och kollade på Bauhaus innan men beställde hem prover och kände att det var skillnad i kvaliteten så kändes som en bra affär att lägga lite extra på den skillnaden.
 
D DDG1234 skrev:
Jag var på Bauhaus nu och skulle köpa akustikpaneler/ribbpaneler men jag tyckte de luktade sur stark doft (svårt att beskriva). Bauhaus sa att doften försvinner men jag vågade inte köpa. Så jag gick hem och googlade och hittade denna tråden.

Ni som har haft en doft i era akustikpaneler, gick det över och hur lång tid tog det ungefär? Samt luktar de lite ännu om ni luktar på dem?

Ska man köpa från de som har dyrare paneler? Det skiljer rätt mycket och Bauhaus finns som man bara kan åka och hämta samma dag.
Det gick inte bort för mig, jag kontaktade Bauhaus och tillverkaren skickade ny paneler som luktar inte. Han sa att de har bytt leverantör till svarta filten - och den nya paneler luktade inte från början.
 
D DDG1234 skrev:
Har er lukt försvunnit eller luktar de fortfarande?
Luktar på sommaren när fönstret är öppet så det är nog som någon tidigare skrev att luftfuktighet utlöser doften
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.