C colaorom skrev:
Vi rengjorde så grundlig vi kunde med vanligt köksrent (sprayflaska). Sen slipade vi. Provade först att slipa förhand, men det blev ojämt och syntes igenom. När vi körde med slipmaskin blev resultatet bättre. Körde ganska fint papper (men kommer inte ihåg grovheten). Därefter våttorkade vi bort slipdammet.

Vi målade med Nordsjö Ambiance Superfinish. Flöt ut riktigt bra! Rollade först alla ytor och där vi inte kom åt körde vi med en pensel. Norsjö hade bra utbud av roller där de var kategoriserade hur grovt slutresultatet skulle bli. Fick bra hjälp av personalen - kan rekommendera!

Målade två gånger på utsidan och en gång på insidan av luckorna. Bifogar lite bilder. Kollar man riktigt nära så syns det att det inte är lackerat, men då måste man verkligen kolla noga i bra ljus. Det är inget som jag stör mig på utan är väldigt nöjd med resultatet.

[bild][bild][bild][bild]
Tack. Där sparade vi också 15 000!
 
  • Gilla
bandolin och 2 till
  • Laddar…
Hejsan! Jag håller på en del med hydroponisk odling också och gjort några år. Rent praktiskt så tror jag det är smart att inte börja med ebb och flod då jag tycker det är en större utmaning att lyckas med det. Iaf om man kör passivt system som självtömmer dp rötter och annat böl lätt sätter igen mekanismen och sen svämmar det över så har man vatten över allt. I så fall är varianten med några små några centimeter upp från botten och ett stort "översvämmningshål" upptill en bättre lösning och att pumpen går på timer. Då är risken att allt bli blött mindre eftersom vattnet har ett naturligt hål (gärna flera) att ringa ut om det blir stopp på nått vis. Men underskatta inte rötternas vilja att leta sig ut och täppa till hål. Med det sagt är mitt råd att odla i nätkorgar eller skum-hållare. Då är städningen mellan odlingarna mycket enkel då du inte har något media utöver det i nätkoppen. Personligen så kör jag så mycket jag bara kan i DWC eller kraty. All sallad odlas i kratky där jag kollar volymen på behållaren vid ca 3cm från toppen. För enkelheten leker vi med 12L. Sallad räknar jag med ca 3l per planta, då behövs 4 hål för plantor. Plantera 4 frön i en lien behållare med jord, vänta tills dem är några centimeter. Lyft försiktigt ur dem ur gjorden och skölj rent. Fyll behållaren med näringslösning och vatten. Sätt dit saladen med tex rörisolering eller dylik skumplast. Då vattnet sjunker efterhand får rötterna mer syre och rotröta undviks. Fyll inte på med mer vätska, när vätskan är slut så skördar man (eller innan).
För växter som man vill fortsätta skörda och inte byta efter sin cykel så kör jag DWC med syrestenar/luftpump. Tex har jag 6st olika chilliplanor nu i en Harvey-odling. Kört dem i 4 månader och behöver toppa upp ca 2l näringsvatten om dagen nu då plantorna är 120cm höga och har runt 30-50 frukter var. Dessa står i nätkorgar med Nelson-garden-pluggar som jag satt egna frön i. Fungerar kanon. Pumpen är på ca 18h per dag så förslagsvis köper man en bättre pump än min då den låter en hel del. Har inte haft några problem med rotröta trotts att pumpen är väldigt liten.

Kortfattat mina tips:
•Undvik mediabäddar i början, Häng växterna i vätskan istället.
•Tänk på syret till rötterna
•Underskatta inte behovet av ljus om du inte har fönster. Växterna blir gärna långa taniga annars.
•börja enkelt. Basilika, Pakchoi, Sallad, bladgrönt. Testa sen typ små, chilli och små busktomater (båda kräver bra ljus.
•Du kommer göra fel och lära dig så lås inte in dig i ett system. Labba och se vad som funkar hos dig, när du vet och testat så kan du göra det perfekt.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 11 till
  • Laddar…
TRJBerg
C colaorom skrev:
Det är 30 cm (ca) på kortsidan ut mot matbordet. Tanken är att vi ska skaffa två barstolar där när ekonomin tillåter. Det skulle vara OK att ha det överhänget enligt leverantören.
Vad är det för material i stenskivan? Hur tjock är den?
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
C colaorom skrev:
Kul! Nej inga fiskar blir det. Jag hade det som en ide en stund. Men det föll dels på att jag inte hittade någon bra placering av ett akvarium i anslutning och att det blir för komplext som ett första projekt med odling inomhus.
Ja, fiskar behöver ljus. Och ljus vill man inte släppa in till vattnet i en hydrofonisk odling. Gör man det sker algtillväxt.

Och som tidigare nämnts så vill man nog ha belysning ovanför, med dagsljusspektrum. Och så syrepumpar.
 
  • Gilla
colaorom
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
Hejsan! Jag håller på en del med hydroponisk odling också och gjort några år. Rent praktiskt så tror jag det är smart att inte börja med ebb och flod då jag tycker det är en större utmaning att lyckas med det. Iaf om man kör passivt system som självtömmer dp rötter och annat böl lätt sätter igen mekanismen och sen svämmar det över så har man vatten över allt. I så fall är varianten med några små några centimeter upp från botten och ett stort "översvämmningshål" upptill en bättre lösning och att pumpen går på timer. Då är risken att allt bli blött mindre eftersom vattnet har ett naturligt hål (gärna flera) att ringa ut om det blir stopp på nått vis. Men underskatta inte rötternas vilja att leta sig ut och täppa till hål. Med det sagt är mitt råd att odla i nätkorgar eller skum-hållare. Då är städningen mellan odlingarna mycket enkel då du inte har något media utöver det i nätkoppen. Personligen så kör jag så mycket jag bara kan i DWC eller kraty. All sallad odlas i kratky där jag kollar volymen på behållaren vid ca 3cm från toppen. För enkelheten leker vi med 12L. Sallad räknar jag med ca 3l per planta, då behövs 4 hål för plantor. Plantera 4 frön i en lien behållare med jord, vänta tills dem är några centimeter. Lyft försiktigt ur dem ur gjorden och skölj rent. Fyll behållaren med näringslösning och vatten. Sätt dit saladen med tex rörisolering eller dylik skumplast. Då vattnet sjunker efterhand får rötterna mer syre och rotröta undviks. Fyll inte på med mer vätska, när vätskan är slut så skördar man (eller innan).
För växter som man vill fortsätta skörda och inte byta efter sin cykel så kör jag DWC med syrestenar/luftpump. Tex har jag 6st olika chilliplanor nu i en Harvey-odling. Kört dem i 4 månader och behöver toppa upp ca 2l näringsvatten om dagen nu då plantorna är 120cm höga och har runt 30-50 frukter var. Dessa står i nätkorgar med Nelson-garden-pluggar som jag satt egna frön i. Fungerar kanon. Pumpen är på ca 18h per dag så förslagsvis köper man en bättre pump än min då den låter en hel del. Har inte haft några problem med rotröta trotts att pumpen är väldigt liten.

Kortfattat mina tips:
•Undvik mediabäddar i början, Häng växterna i vätskan istället.
•Tänk på syret till rötterna
•Underskatta inte behovet av ljus om du inte har fönster. Växterna blir gärna långa taniga annars.
•börja enkelt. Basilika, Pakchoi, Sallad, bladgrönt. Testa sen typ små, chilli och små busktomater (båda kräver bra ljus.
•Du kommer göra fel och lära dig så lås inte in dig i ett system. Labba och se vad som funkar hos dig, när du vet och testat så kan du göra det perfekt.
Tack för din input! Uppskattas!
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är det för material i stenskivan? Hur tjock är den?
Det är 20 mm kvartskomposit.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C colaorom skrev:
Kan tänka mig att det blir lite trial and error i början.
Har vattnet hålla sig där det ska vara? Och inte börja läcka någonstans ner på bänkar eller golv? Det är min största rädsla att man kommer hem och tanken är tom men golvet plaskplött.
ja mycket små problem som dyker upp under bygget (och efter). Men roligt att klura ut lösningar ( och sen lösningar på lösningen som inte riktigt fungerade som man tänkt sig .. )

Vad det gäller vattenkatastrofer har jag klarat mig. Men man ska helt klart vara försiktigt och tänka igenom vad man gör. Och ha marginaler och backuper. T.ex. vad som händer om det blir stopp i ett avlopp eller om en slang släpper etc. Finns även vattensensorer som larmar om de blir blöta. Samt man kan ju ha fysiska skydd t.ex. tätade utrymmen där vattnet kan hamna utan att göra skada.
 
  • Gilla
colaorom och 1 till
  • Laddar…
C colaorom skrev:
Nu var det ett tag sen det blev någon uppdatering, men lite har hänt under tiden.
Installationer för vatten, avlopp, el och imkanal är dragna i krypgrunden. Hålet i golvet där jag gått ner är igensatt. Inget arbete jag kommer sakna! Katten blev dock lite besviken som upptäckte att hans så mycket större kattlåda nu inte är tillgänglig. När jag insåg att han gjorde sina behov där nere var man lite mer motiverad att göra klart och sätta igen.
[bild] [bild]
Det blir en köksö med spishäll med integrerad fläkt, imkanalen leder ut under fönstret på bilden. Köksön kommer även få en mindre ho. På sidan mot vägg syns 3 st rör-i-rör där två är för blandaren på den sidan och det tredje lite längre kommer dras in i skafferiet för att möjliggöra enkel påfyllning av tank för odling. Nu är även det gamla parkettgolvet slipat och oljat.
Nu är det kanske för sent, men enligt säker vatten ska inte kall- och varmvatten lika dikt an varandra då varmvattenröret värmer kallvattnet så pass att risken för legionella höjs. I övrigt väldigt intressant projekt!
 
T
Kommer det inte bli grönt med alger som luktar?
Dom jag har sett har efter att vattnet har stått ett tag ihop med näring och solljus bildat en grön massa och lukt av dike.
 
T TH885 skrev:
Kommer det inte bli grönt med alger som luktar?
Dom jag har sett har efter att vattnet har stått ett tag ihop med näring och solljus bildat en grön massa och lukt av dike.
Du svarar lite på din egen fråga. Hemligheten ligger i ljus. Kommer inget ljus ner i vattnet växer inget. Med andra ord, om det endast sticker upp en stamm/stjälk och alla rötter är under locket med en ljustät genomföring tex pool-korv/rörisolering/gummiplatta med slits så växer det inte där nere. Har du bra med syre i vattnet så är risken för lukt också minimal då du inte får röta. Mina nuvarande odling har stått i flera månader i fönster i söderläge och vattnet är helt klart och luktfritt fortfarande. Ljustätt och syrepump.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
janwide
gs242 gs242 skrev:
Du svarar lite på din egen fråga. Hemligheten ligger i ljus. Kommer inget ljus ner i vattnet växer inget. Med andra ord, om det endast sticker upp en stamm/stjälk och alla rötter är under locket med en ljustät genomföring tex pool-korv/rörisolering/gummiplatta med slits så växer det inte där nere. Har du bra med syre i vattnet så är risken för lukt också minimal då du inte får röta. Mina nuvarande odling har stått i flera månader i fönster i söderläge och vattnet är helt klart och luktfritt fortfarande. Ljustätt och syrepump.
Blir lite sugen på att testa att hänga en korg med plugg i ytan på akvariet. Först i kontakt med vattnet och sedan lite högre upp så att bara rötterna når vattnet.
 
janwide janwide skrev:
Blir lite sugen på att testa att hänga en korg med plugg i ytan på akvariet. Först i kontakt med vattnet och sedan lite högre upp så att bara rötterna når vattnet.
Googla på Aquaponic så står där allt du behöver veta :)
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Sakta men säkert... :)
Nu har jag byggt klart tråget i skafferiet som vattentanken ska stå på.
Ett rum under renovering med hyllkonsoler, träbjälkar, spikar, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kort taget i dörröppningen till skafferiet. Rejäla reglar i botten byggt på spilvirke. Längdsågade så att fall uppstår mot avloppet.

Delvis renoverat badrumsutrymme med ny träram, ofullständigt, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter fäste jag en tunnare plastskiva (också spill) som är så pass styv att den är stabil, men så pass följsam att den klarar de olika vinklarana med fallet mot avloppet. (Lägsta punkt är vid silen, sen ökar höjden till vänster och höger om den)

Stökigt förråd med öppen dörr, matvaror, akvarium och föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter har jag satt en front som gör att ytan blir trågformad. Allt har täckts in i tätskicksfolie och sedan målats med vit badrumsfärg. Så eventuellt läckage ska då rinna ner i brunnen som är kopplad till avlopsstamen.

Ett nedmonterat handfat i ett skåp, med exponerade rör och en bit av en avloppsstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en vit duschkabin med synlig skada och oklarad yta vid rörgenomföringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gjort ett rektangulärt hål mellan rännan i köket och skafferiet. Här ska sedan ett plaströr fästas. Och sedermera ska slangarna gå här tur- & returflöde. Jag var tvungen att flytta vattenutkastaren i skafferiet något då VVS:arn satt den precis där håltagningen skulle vara. En designmiss. Så den får se lite sne ut. :)
Man ser på bilden i köksdelen avloppsventilen för ev. läckage. Den går sedan i ett rör in till skafferiet. Det som ses sticka ut under utkastaren.

Ett rörigt utrymme under diskbänk med trasig hylla, rör, sopor och en handske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valet av tank blev ett begagnat akvarium. Jag var först inställd på en tunna. Men då jag vill ha runt 100 liter så blev den både väldigt hög och stor diameter och skulle inte passa bra.

Lantligt kök med gröna skåp, inbyggd ugn, diskbänk, fönster, disk och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skafferiet har även målats i samma färg som luckorna. Blev mycket bättre än som tidigare vit!

Nästa steg är att installera slangar. Nu är det snart klart!
 
  • Gilla
il_duce och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.