F
M Markarbetaren skrev:
Jag står för det jag skrev tidigare "Jag köpte en svets på Jula för 10år sedan. Körs med flussfylld rörtråd. Nog ett av mina mest prisvärda verktygsköp. Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv. Har svårt att se varför man ska lägga +10,000 kr på en svets om man inte är yrkesutövare."

Känner inte att jag behöver bevisa något öht. TS efterfrågade en billig svets, jag delade mina erfarenheter där jag svetsade ihop en vagn till min grävmaskin som fick ta ganska mycket stryk utan att gå sönder. Jag förstår att man som yrkesutövare inom svets har svårt för detta, vilket jag även skrivit i ett inlägg. För enklare svetsning så fungerar min svets, naturligtvis blir det bättre med skyddsgas, vart ribban ska ligga beror på ändamålet. Du behöver inte ta det personligt att jag lyckats svetsa saker som håller med min "buttericksmaskin". Jag delade med mig av en erfarenhet, med bild på verket. Uppenbarligen fungerade svetsen för syftet. Betvivlar inte en sekund att din 25.000-kronors maskin hade gjort det bättre, men uppenbarligen så fungerade 1700-kronors maskinen för ändamålet.
Svetsarna jag rekommenderade som rimliga kostar inte +10000. Det är 8000-8500kr ungefär och och det är fullt rimligt. Det är ungefär som med skruvdragare. det finns flera väl fungerande märken som alla är relativt bra. Sen finns det nåt gammalt NiMh 12V batteri, tråg chuck med ett runn-out man inte trodde var möjligt, troligtvis noname, fake-brandad Makita eller nåt sånt. Det är den svetsen du har. Tyvärr, det är så det är. Det är inte ens en lämplig hobbynivå utan lägsta tekniska nivå öht. Utan diskussion.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Svetsarna jag rekommenderade som rimliga kostar inte +10000. Det är 8000-8500kr ungefär och och det är fullt rimligt. Det är ungefär som med skruvdragare. det finns flera väl fungerande märken som alla är relativt bra. Sen finns det nåt gammalt NiMh 12V batteri, tråg chuck med ett runn-out man inte trodde var möjligt, troligtvis noname, fake-brandad Makita eller nåt sånt. Det är den svetsen du har. Tyvärr, det är så det är. Det är inte ens en lämplig hobbynivå utan lägsta tekniska nivå öht. Utan diskussion.
Vilket skit, inget under miljonen kan kallas något annat än Kalle Anka-leksaker. Spelar ingen roll om de används till rymdraketer, det är skit.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1 och 2 till
  • Laddar…
En svets är i grunden bara en kontrollerad kortslutning…… har själv köpt lidl’s billiga fluxtrådsvets och är säker på att den funkerar till tänkt ändamål men ska jag svetsa nått större eller med lite krav så får det bli nått både bättre och ”stöddigare” 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Beror väl på vad man har för krav en ny mig/mag av vettig kvalitet kostar typ 11k med flaska vill man ha nått billigare så hade jag personligen köpt en pinnsvets men det kräver ju lite mer om man ska ner under 2mm gods har väldigt lite erfarenhet av billigare maskiner utan gas men funkar säkert det med
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
@Markarbetaren

Kan säga att jag under min IWS-utbildning var på studiebesök på Safe Control i Gbg och där kollade vi på tvärsnitten från olika svetsmetoder

Gaslös flusstråd är verkligen rena rama skitet, svetsgodset blir fullt av inneslutningar och du får en väldigt dålig övergång till grundmaterialet

Största skillnaden mellan en svetspinne och den där flussfyllda tråden är att du helt enkelt får för lite fluss per kg svetsgods, gasskyddet blir inte tillräckligt. Dessutom tillför man ju flussen på fel sida, tillsatsmaterialet är ju runt det som ska bilda gasskyddet

Jag, personligen, tror att det är ren och skär bullshit när någon säger att de svetsat skopor och annat "viktigt" med den typen av tråd. Antingen är det lögn, eller så har man helt enkelt inte använt grejerna nåt vidare efteråt. Detta säger jag som faktiskt vet vad som krävs för att få till en riktigt bra hållbar svets, jag har både erfarenheten och utbildningen att göra WPSer för den typen av arbeten, alltså för att få till ett resultat som håller för att användas och inte bara "se snyggt ut på ytan"
 
  • Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
M
Violina Violina skrev:
Jag, personligen, tror att det är ren och skär bullshit när någon säger att de svetsat skopor och annat "viktigt" med den typen av tråd. Antingen är det lögn, eller så har man helt enkelt inte använt grejerna nåt vidare efteråt.
Jag håller med till 100%! Skulle aldrig ens tänka tanken att köra hardox med flussfylld tråd. Vem har gjort detta?
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag håller med till 100%! Skulle aldrig ens tänka tanken att köra hardox med flussfylld tråd. Vem har gjort detta?
Nä.. du har ju gjort det värsta av det värsta..

Svetsat armering

Man får hoppas att det bara var som en prydnad
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
M
Violina Violina skrev:
Nä.. du har ju gjort det värsta av det värsta..

Svetsat armering
Öhhh okej!
Nån som har haft en dålig dag eller?
Vet du hur man sätter ihop armeringsjärn?
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Nä.. du har ju gjort det värsta av det värsta..

Svetsat armering

Man får hoppas att det bara var som en prydnad
Du har helt rätt. Men han har naturligtvis bara najat ihop dom med en halvrisig loppa istället för najtråd.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Du har helt rätt. Men han har naturligtvis bara najat ihop dom med en halvrisig loppa istället för najtråd.
S SonnyListon skrev:
Vilket skit, inget under miljonen kan kallas något annat än Kalle Anka-leksaker. Spelar ingen roll om de används till rymdraketer, det är skit.
Googlar man totalt obegåvad så bara måste du ligga bra till.

Har nån sagt miljon? Det går utan problem att fisa fram en manuell svets för 200000kr om man känner att man måste det. Jag rekommenderade nåt för drygt 8000kr, det är förhållandevis billigt.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Öhhh okej!
Nån som har haft en dålig dag eller?
Vet du hur man sätter ihop armeringsjärn?
Ja, har man inte erforderliga licenser och rätt förhållanden i övrigt skall detta najas ihop
M Markarbetaren skrev:
Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv.
Men det visste tydligen inte du

Armeringsjärn är har EXTREMT specifika materialegenskaper, inget man ska "hobbysvetsa" ihop med gaslös flusstråd
 
  • Gilla
Ingvar Persson1 och 1 till
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Ja, har man inte erforderliga licenser och rätt förhållanden i övrigt skall detta najas ihop

Men det visste tydligen inte du

Armeringsjärn är har EXTREMT specifika materialegenskaper, inget man ska "hobbysvetsa" ihop med gaslös flusstråd
precis som jag skrev, du har rätt. Men det finns värre synder än att kallt loppa ihop ett par villabyglar i en platta på mark till ett litet hus eller Attefallare.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Googlar man totalt obegåvad så bara måste du ligga bra till.

Har nån sagt miljon? Det går utan problem att fisa fram en manuell svets för 200000kr om man känner att man måste det. Jag rekommenderade nåt för drygt 8000kr, det är förhållandevis billigt.
Jag sa miljon, du sa 8-10 000. En miljon är billigt
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
S SonnyListon skrev:
Jag sa miljon, du sa 8-10 000. En miljon är billigt
Du verkar lite tappad ?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Du verkar lite tappad ?
😆
Nja, en smula möjligen. Men du har fått bevis på att det funkar utmärkt med en svets billigare än 10 000.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.