Skriv ut den här blanketten och ge till grannen: Satirisk "Lättrånkhetsrapport" med flervalsalternativ för varför någon kände sig kränkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
M.Bergman och 46 till
  • Laddar…
C
Xz4R Josh Gomez skrev:
[länk]
Det är det väl inte? Kan du ta fram var du har fått den informationen?
Dessa lawline-artiklar brukar vara av hyfsad kvalitet, men just den där var bland det dummaste jag läst...

"Jag tror"? Allemansrätten? Och sen när blev trapphuset en del av ens privata hem? Respondenten verkar inte heller fattat vad en titthålskamera är för något...
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det bör det inte nej. Men du får inte filma grannen såklart. Om du hade filmat med mobilen så är det andra regler.
Det du gör nu är ren kamerabevakning och ofredande.

Vi hade ett sånt fall här där en oseriös företagare filmade allmänheten utan tillstånd, han fick såklart böter då han filmade långt utanför sitt område och lade ut till allas beskådan.
Det är ju en rätt stor skillnad om en kamera sätts upp med primärt mål att filma en yta utanför sitt område. Mot en inomhus kamera som filmar primärt inomhus. men som under extrema omständigheter kan fånga grannen. Dvs TS dörr skall öppnas, utan att någon står i dörren och täcker. Samtifigt som Grannen öppnar sin dörr så hans oroliga fru kommer med på bild.
Nu kan man för all del, göra den strikta tolkningen att även grannens dörr blir "övervakad" i det ögonblick TS dörr öppnas och ingen står i vägen i dörröppningen och skymmer. Sen kan vi sannolikt dra slutsatsen att TS inte har några motljus kompenserade proffskameror. Så i samma ögonblick som dörren öppnas så blir det det bara kolsvarta siluetter. Vilket jag hade kallat "dynamisk maskning":) Hade det rört sig om en utvändig kamera så hade jag kanske hållit med. Detta blir ju bara sandlådenivå i praktiken.
 
  • Gilla
Bsved och 4 till
  • Laddar…
M
Eftersom det primära syftet inte är att övervaka grannen så är min tolkning att det är lagligt. Man måste beakta syftet och användningen av det filmade materialet. Sedan ska man kunna identifiera personen på filmen om det ska falla under gdpr också.
 
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Imy skriver rätt bra:

[länk]

Sen är det petnoga, här är ett bra exempel på när det är väldigt hårt bedömt (mot företag) just när det gäller övervakning av en dörr. [länk]
Jag skulle nog säga att man skulle tolka mot stycket om titthålskamera i den första länken.
1. Aktiveras bara om någon ringer på. Här krävs att någon aktivt öppnar en dörr. så det måste ses som jämställt. Dvs det förekommer överhuvudtaget ingen video övervakning i normalfallet, mot grannen eller offentligt utrymme.
2. Bild och ljud spelas inte in. Här är väl då lite tveksamt, då TS kanske spelar in . men då faller det tillbaka på ovan punkt. Mot grannen görs det bara i samband med att dörren "aktiveras" då i mycket begränsad omfattning, och helt utan syfte.
3. Upptagningsområdet är mycket begränsat. Kan inte se hur det blir mycket mer begränsat än så kameran

Slutligen, det TS om ha nu då vill följa reglerna, är väl att inte filma om han ställer dörren på fri vädring.
 
N
Finns nog inget land där så mycket uppfattas som "kränkande" som i Sverige....
 
  • Gilla
katho75 och 7 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Finns nog inget land där så mycket uppfattas som "kränkande" som i Sverige....
Du reser inte så mycket gissar jag.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Rätt många länder som demonstrerar för att vi inte är kränkta nog i det här landet!
 
  • Gilla
  • Haha
katho75 och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
Grannen kanske fick för sig att kameran ser igenom båda nyckelhålen, när hans fru kliver ur duschen.
Ungefär som det porträtteras i tv-serier som CSI....
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Eftersom det primära syftet inte är att övervaka grannen så är min tolkning att det är lagligt. Man måste beakta syftet och användningen av det filmade materialet. Sedan ska man kunna identifiera personen på filmen om det ska falla under gdpr också.
Nej, man för bara övervaka sina egna tomt eller hus. Inget utanför får komma med.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
En fast installerad kamera med inspelning får inte filma delar utanför den avsedda fastigheten (oaktat om det är syftet eller inte) det finns kamera som löser detta genom att man sätter ramar i den inbyggda mjukvaran på kameran så du helt enkelt svärtar ut de områden som inte ska filmas (gata utanför tomt tex, eller i detta fall ytterdörren). Finns även de kameror som har olika portar för att få stream med maskning respektive utan så att du på live stream view kan se gatan med medans det som går till din eventuella enhet för inspelning får en maskad vy.

För att följa lagarna korrekt räcker det inte med att inspelningsmjukvaran sköter maskningen utan det ska ske i själva kameran för att vara korrekt. (tror det senare är på EU nivå snarare än direkt svensk lag).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Xz4R Josh Gomez skrev:
Tack, min fru var lite tjurig på mig för grannen tror att jag filmar hans fru... Men ditt inlägg gjorde att hon blev på bra humör. :)
Haha om det är sant får jag ge dig att du är uppfinningsrik.

Säg till henne att det finns bättre filmer på internet om man är på det humöret än nån naken grannfru man skymtar lite bakom ett akvarium 😂
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Säg till henne att det finns bättre filmer på internet om man är på det humöret
Källa på det? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
M
Känns som tolkningsfråga.
"Som privatperson kanske du vill kamerabevaka din bostad eller tomt i brottsförebyggande syfte. Det kan du göra inom ramen för privatundantaget, men du måste vara noggrann så du inte även filmar grannens tomt eller ett område dit allmänheten har tillträde. Om din bevakning leder till att personuppgifter behandlas – genom antingen bild eller ljud – på grannens egendom eller en plats dit allmänheten har tillträde, så måste du följa dataskyddsförordningens regler."

Och dataskyddsförordningen säger "Om du kamerabevakar en plats utanför din tomt och människor eller andra personuppgifter, som till exempel registreringsnummer på bilar, filmas gäller reglerna i dataskyddsförordningen, GDPR. Du har då ansvar för att behandlingen av personuppgifter följer reglerna i dataskyddsförordningen."

Det innebär att människor och fordon inte ska kunna identifieras. Sedan kan man tolka berättigat intresse och rättslig grund. Det är ju lite skillnad på att ha en kamera i sin bostad där en granne kan skymta på avstånd när dörren ibland öppnas mot att ha kameran på balkongen på strandvägen i sthlm och filma gatan nedanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.