MathiasS MathiasS skrev:
Du ser ju ovan vad som gäller i just Värmdö kommun. Svart på vitt saxat från kommunens hemsida. Öht är språkbruket väldigt märkligt. Du pratar om "anslutas till" och "kopplas till kommunalt vatten". Det är väldigt ovanligt att man har system för autopåfyllning och därmed har poolen ansluten till kommunalt vatten.
Jag kan bara svara på vad han råkade ut för. Du kan välja att inte tro på det om du vill.
 
E ErikPe skrev:
Vet inte vad de gör då. I hans fall ligger poolen inom strandskyddsområde så han behövde tillstånd för att bygga den och det var i det sammanhanget som de extra kraven kom fram.
Byggregler regleras ju enligt lag, kommunen får inte själva hitta på regler och krav i bygglov. Lovet gäller ju uppförandet av en byggnad, när denna sedan är byggd kan de inte dra tillbaka bygglovet för att han inte håller något luddigt underhållskrav. Jag säger inte att du eller din kamrat hittar på, bara att handläggaren på kommunen var ute och cyklade om detta framställdes som formella krav för uppförandet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
E ErikPe skrev:
Tja, det var det min kollega var tvungen att göra i den situationen. Har du tänkt att fylla den med Ramlösa eller något?
Man kan fylla en pool med regnvatten om man har tålamod. En avvattningsanläggning för hustak som tar tillvara nästan allt regnvatten från tak behöver inte sitta uppe permanent om man har en pool som vattnet är kvar i över vintern. Man sänker bara nivån till under inloppp och utlopp. Det går åt betydligt mindre mängd vatten att på våren fylla på så mycket som man har tappat ur på hösten jämfört med att fylla en helt tom pool.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Jag kan bara svara på vad han råkade ut för. Du kan välja att inte tro på det om du vill.
Det handlar inte så mycket om att tro eller inte tro. Reglerna är vad de är. Ditt sätt att beskriva det leder bara till fler frågor och det mest troliga är att det uppstått missförstånd på vägen till ditt inlägg här. Antingen mellan din kompis och kommunen eller mellan dig och din kompis. Vad vet jag. Inget hindrar dig att tappa upp en pool med kommunalt vatten i Värmdö kommun.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Förenklat, kan man stå i poolen under taket = bygglov.
Nja, det är väl knappast från botten av poolen takhöjden räknas, utan från vattenytan?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, det är väl knappast från botten av poolen takhöjden räknas, utan från vattenytan?
nej det räknas från omgivande marks ursprungliga nivå till överkant på pooltäckningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, det är väl knappast från botten av poolen takhöjden räknas, utan från vattenytan?
Det är väl snarare om man konstruerar ett utrymme med väggar, golv och tak som man kan vistas i varaktigt.

Även en bunker kräver bygglov.
 
Redigerat:
I de flesta kommuner fungerar det inte så. Vilken kommun har dessa regler - dvs bygglov vid ståhöjd?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det handlar inte så mycket om att tro eller inte tro. Reglerna är vad de är. Ditt sätt att beskriva det leder bara till fler frågor och det mest troliga är att det uppstått missförstånd på vägen till ditt inlägg här. Antingen mellan din kompis och kommunen eller mellan dig och din kompis. Vad vet jag. Inget hindrar dig att tappa upp en pool med kommunalt vatten i Värmdö kommun.
Har pratat med kollegan. Poolen krävde bygglov eftersom den ligger i strandskyddszon och i bygglovet står det som explicit villkor att den inte *får* fyllas från ledningsnätet utan att det *måste* ske via extern leverantör. Vid anmodan från kommunen *måste* kvitto från vattenleverantören kunna uppvisas.

Inte vet jag om kommunen har rätt att kräva det eller ej men det är vad de har gjort. Jag har för mig att en fyllning kostar 30-45kkr med bil så kan han bli av med det kravet blir han säkert glad.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
M
E ErikPe skrev:
Har pratat med kollegan. Poolen krävde bygglov eftersom den ligger i strandskyddszon och i bygglovet står det som explicit villkor att den inte *får* fyllas från ledningsnätet utan att det *måste* ske via extern leverantör. Vid anmodan från kommunen *måste* kvitto från vattenleverantören kunna uppvisas.

Inte vet jag om kommunen har rätt att kräva det eller ej men det är vad de har gjort. Jag har för mig att en fyllning kostar 30-45kkr med bil så kan han bli av med det kravet blir han säkert glad.
Kostar det verkligen så mycket som 30-45.000kr? Hur STOR pool har din kollega egentligen?
"En tankbil tar ca 10-16 m³ vatten och kostar ca 50 kr/m³ + bilkostnad, milkostnad/bränsletillägg m.m. Att fylla själv kostar ca 16:-/kubik."
https://poolgiganten.se/pool_faq/vad-kostar-det-att-fylla-en-pool/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Har pratat med kollegan. Poolen krävde bygglov eftersom den ligger i strandskyddszon och i bygglovet står det som explicit villkor att den inte *får* fyllas från ledningsnätet utan att det *måste* ske via extern leverantör. Vid anmodan från kommunen *måste* kvitto från vattenleverantören kunna uppvisas.

Inte vet jag om kommunen har rätt att kräva det eller ej men det är vad de har gjort. Jag har för mig att en fyllning kostar 30-45kkr med bil så kan han bli av med det kravet blir han säkert glad.
Om prisuppgiften är från din kollega undrar jag denne bara driver med dig. Nej, så får kommunen inte agera, det är rena fantasisiffror för vattenbilen och nu försvann plötsligt det där att ansluta poolen till något.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
det är rena fantasisiffror för vattenbilen och nu försvann plötsligt det där att ansluta poolen till något.
Fast det kanske handlar om typ 10 tankbilar och då är kostnaden mer rimlig.
 
E ErikPe skrev:
Har pratat med kollegan. Poolen krävde bygglov eftersom den ligger i strandskyddszon och i bygglovet står det som explicit villkor att den inte *får* fyllas från ledningsnätet utan att det *måste* ske via extern leverantör. Vid anmodan från kommunen *måste* kvitto från vattenleverantören kunna uppvisas.

Inte vet jag om kommunen har rätt att kräva det eller ej men det är vad de har gjort. Jag har för mig att en fyllning kostar 30-45kkr med bil så kan han bli av med det kravet blir han säkert glad.
Det här stämmer inte. Du eller din kollega har fått något om bakfoten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kanske handlar om typ 10 tankbilar och då är kostnaden mer rimlig.
Vanliga bonntankbilar tar en normal pool på fyra vändor, men det finns större bilar. Jag har köpt stora mängder vatten i annat syfte och priset som nämnts här är inte rimligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
Bor han mitt i Sahara?
Min syster har egen brunn så de fyller med tankbil. De kostar typ 6-8 tusen, lite olika från år till år, och de har vanlig pool som rymmer typ 45-50kbm (4x8m)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.