Nätägarna ställer ner frekvensen när de sätter ut elverk vid strömavbrott för att växelriktarna inte ska starta tex.
 
Jag har ö-drift installerat på min anläggning.. förmodligen helt onödigt. Men bara tanken av att mitt hus lyser när alla andra släckts det tycker jag är lite coolt iaf 😂.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hamstrin skrev:
Jag har ö-drift installerat på min anläggning.. förmodligen helt onödigt. Men bara tanken av att mitt hus lyser när alla andra släckts det tycker jag är lite coolt iaf 😂.
Är du som jag, en Elman? 😁
 
  • Gilla
Hamstrin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir dyrt , och långa elavbrott när solen skiner mycket är ovanligt.
Var det svar på frågan?
 
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Var det svar på frågan?
Svar på delar av frågan, resten fick andra som kan bättre svara på. Har jag fel?
 
S steffe111 skrev:
Någon som har bra koll hur och om det fungerar att få ström från solceller på taket, vid strömavbrott?
Har lite olika info kring detta att anläggningen måste ha ström för att fungera.
kan ju vara trevligt att kunna använda den egna elen vid ex strömavbrott
Är det beroende på typ av växelriktare, där vissa klarar detta andra som tar ström för funktion från de egna panelerna?
Vore det inte enklast med ett växelströmsbatteri? 🤔
 
B blue2526 skrev:
Vore det inte enklast med ett växelströmsbatteri? 🤔
Förklara gärna hur ett sånt fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken är att det blir dyra timmar om man ska investera för att klara några timmars avbrott för utrustning och batterier.
Om det är BARA det man köper det för blir det dyrt. Men anläggningen bör givetvis konfigureras för utjämning också, dvs att man laddar batterierna när elen är billig och laddar ur dem när elen är dyr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om det är BARA det man köper det för blir det dyrt. Men anläggningen bör givetvis konfigureras för utjämning också, dvs att man laddar batterierna när elen är billig och laddar ur dem när elen är dyr.
Precis, det är en annan femma. Då är det för "dagligt" bruk, fortfarande inte någon god ekonomisk investering, men kanske i framtiden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, det är en annan femma. Då är det för "dagligt" bruk, fortfarande inte någon god ekonomisk investering, men kanske i framtiden.
Beror ju helt på elpriserna. Om det svänger mellan negativa priser och 3-4 kronor tjänar man in investeringen snabbt. Om tillräckligt många ansluter sig kommer elpriserna att jämnas ut, då lönar det sig ju inte, men det är ändå en nödvändig investering för att lyckas med effektbalanseringen.

Fördelen med batterierna är att de via modern digital teknik blir blixtsnabba, varvid behovet av mekanisk svängmassa försvinner. Det vi har nu är ju de stora kraftverkens stora svänghjul, som vid kraftiga förändringar snurrar på som förut en stund så att man hinner ställa om.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nja, svängmassa behöver du ändå. Även om man klarar dig med mindre svängmassa med snabb reglering.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Beror ju helt på elpriserna. Om det svänger mellan negativa priser och 3-4 kronor tjänar man in investeringen snabbt. Om tillräckligt många ansluter sig kommer elpriserna att jämnas ut, då lönar det sig ju inte, men det är ändå en nödvändig investering för att lyckas med effektbalanseringen.

Fördelen med batterierna är att de via modern digital teknik blir blixtsnabba, varvid behovet av mekanisk svängmassa försvinner. Det vi har nu är ju de stora kraftverkens stora svänghjul, som vid kraftiga förändringar snurrar på som förut en stund så att man hinner ställa om.
Har du läst mycket reglerteknik eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.