Hej!

Jag har stött på ett i mina lekmannaögon märkligt problem. I en gäststuga har vi en varmvattenberedare som försörjer ett handfat och en duschkabin. Nu klagade svärmor på trycket och värmen. Vid närmare efterforskningar så är det jäkligt dåligt tryck i varmvattnet jämfört med kallvattnet. Men det konstigaste är att varmvattnet är varmt i duschen, men kallt i handfatet? Med tanke på hur kopplingarna ser ut så kan jag inte förstå hur det är möjligt.
Rent elektriskt verkar beredaren funka. Termostaten slår till och en lampa börjar lysa om man höjer temperaturen.
Bifogar en bild på kopplingen och hoppas att detta kanske känns igen av någon.

Eftersom det är i gäststugan har vi tyvärr lite dålig koll på hur det betett sig tidigare (köpte huset i juni).

Med vänlig hälsning,
Daniel
 
  • VVS-installation med rör, ventiler, anslutningar till dusch och handfat, och en blå hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en termostatblandare i duschen som har kärvat ihop och läcker internt? Blir blandaren i duschen varm om du spolar i handfatet?
 
Börja med att känna på rören hur de överenstämmer med vattnet vad gäller temperatur. På så vis vet du om felet är innan blandaren eller ej.
 
D Daniel 109 skrev:
Börja med att känna på rören hur de överenstämmer med vattnet vad gäller temperatur. På så vis vet du om felet är innan blandaren eller ej.
Jag kände på dem efter att vi spolat först lite i duschen och sen i handfatet. Då var det kallt mot handfatet och gradvis varmare ju närmre duschen man kom.
 
Vilket av rören var gradvis varmare närmare duschen?
 
Tack för att ni hjälpte mig att tänka till en sväng till. Blev nog förvirrad av att trycket skulle ha något med saken att göra. Men efter närmare studier så blir röret med varmvatten från beredaren inte ens varmt när jag spolar i handfatet. Däremot direkt när jag spolar i duschen. Alltså måste blandaren i handfatet vara körd, och trycket inte ha med saken att göra? :)
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Blir något av rören till duschen varmt när du spolar varmvatten i handfatet?
 
useless useless skrev:
Vilket av rören var gradvis varmare närmare duschen?
useless useless skrev:
Blir något av rören till duschen varmt när du spolar varmvatten i handfatet?
Nej, inte vad jag kunde känna. Det var kallt hela vägen upp i blandaren, så den sög inte ut något varmvatten från beredaren alls när man spolade i handfatet.
 
Hur ser blandaren ut?
Sitter det någon ventil på ledningarna under- eller i anslutning till handfatet?
 
Kanske behöver justera max temp på blandaren i handfatet?
 
Strip Strip skrev:
Hur ser blandaren ut?
Sitter det någon ventil på ledningarna under- eller i anslutning till handfatet?
Bifogar bild på kranen. Kan inte se något annat än rör på vägen. Det enda är blandaren som syns på originalbilden, men den ligger ju innan rören delar sig.
 
  • Kromad vattenkran över handfat, med temperaturreglering och tryckknapp för vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Srixon skrev:
Kanske behöver justera max temp på blandaren i handfatet?
Och hur gör man det? Eftersom trycket blir sämre när man drar till varmt så känns det ju iaf som om den försöker på nåt vis. Ska försöka få upp kranen och rota runt lite.
 
Gammalstruts Gammalstruts skrev:
Och hur gör man det? Eftersom trycket blir sämre när man drar till varmt så känns det ju iaf som om den försöker på nåt vis. Ska försöka få upp kranen och rota runt lite.
Äsch, har inga vettiga verktyg, får väl bli att ringa en rörmokare helt enkelt.
 
Billigare att köpa verktyg och en ny kran 😉.
 
S Srixon skrev:
Billigare att köpa verktyg och en ny kran 😉.
Haha jo det låter väl iofs rimligt. Men delar du min uppfattning om att det måste vara blandaren som pajjat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.