För egen räkning hade jag nog kommit rätt långt på en hybrid-iverter som har ett nöduttag.

Alt. Ett jäkligt litet batteri när det mesta är nedstängt och bra fjärrvärmepump kyl och frys går drar inte många watt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tesla har ju börjat installera gen 3 powerwall nu. Men den kanske inte heller är något stort lyft?
Vet ej, tror inte den heller är begåvad med 3-fas. Men generellt så upplevde jag, när jag letade batteri att Powerwall var mycket snack men inget man liksom kom åt. Känner du nån som har det?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mitt tips - håll det så enkelt som möjligt och förlita dig inte på att solen lyser eller vinden blåser när du behöver den där nödkraften. Så här har jag gjort...

- Vedkamin, fotogenvärmare, fotogenstormlyktor och gasolvärmare för värme
- Ca 300 liter vatten i reserv ifall det skulle behövas, dessutom en grävd brunn där jag kan hämta vatten
- Tio små batteridrivna LED-spottar strategiskt placerade i huset för nödbelysning (ett par kostar 50kr på Jula) Dessutom får jag ljus från stormlyktorna (som även värmer).
- Ett litet inverter-elverk (2kW) för kyl & frys samt om jag vill använda mikro, TV eller nåt annat.
- 500Ah blybatteribank som alltid sitter på laddning och vid strömavbrott kan laddas av elverket. Dessa batterier kopplas till en växelriktare 230V 2kW och är främst tänkt för frysbox i källaren samt cirkulationspump till golvvärmen men kan även driva kyl och frys i huset så slipper jag ha elverket igång mer än när jag vill ladda batterierna.
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Mitt tips - håll det så enkelt som möjligt och förlita dig inte på att solen lyser eller vinden blåser när du behöver den där nödkraften. Så här har jag gjort...

- Vedkamin, fotogenvärmare, fotogenstormlyktor och gasolvärmare för värme
- Ca 300 liter vatten i reserv ifall det skulle behövas, dessutom en grävd brunn där jag kan hämta vatten
- Tio små batteridrivna LED-spottar strategiskt placerade i huset för nödbelysning (ett par kostar 50kr på Jula) Dessutom får jag ljus från stormlyktorna (som även värmer).
- Ett litet inverter-elverk (2kW) för kyl & frys samt om jag vill använda mikro, TV eller nåt annat.
- 500Ah blybatteribank som alltid sitter på laddning och vid strömavbrott kan laddas av elverket. Dessa batterier kopplas till en växelriktare 230V 2kW och är främst tänkt för frysbox i källaren samt cirkulationspump till golvvärmen men kan även driva kyl och frys i huset så slipper jag ha elverket igång mer än när jag vill ladda batterierna.
Kan tillägga att totala kostnaden för material hamnar på ca. 15000kr och det känns ok som en försäkring vid strömavbrott. Sen tillkommer ju bensin till elverket.

Glömde också nämna att jag har en dieselvärmare för att värma upp verkstan i källaren och den kan jag ju också nyttja vid strömavbrott och den ger bra med värme.
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Mitt tips - håll det så enkelt som möjligt och förlita dig inte på att solen lyser eller vinden blåser när du behöver den där nödkraften. Så här har jag gjort...

- Vedkamin, fotogenvärmare, fotogenstormlyktor och gasolvärmare för värme
- Ca 300 liter vatten i reserv ifall det skulle behövas, dessutom en grävd brunn där jag kan hämta vatten
- Tio små batteridrivna LED-spottar strategiskt placerade i huset för nödbelysning (ett par kostar 50kr på Jula) Dessutom får jag ljus från stormlyktorna (som även värmer).
- Ett litet inverter-elverk (2kW) för kyl & frys samt om jag vill använda mikro, TV eller nåt annat.
- 500Ah blybatteribank som alltid sitter på laddning och vid strömavbrott kan laddas av elverket. Dessa batterier kopplas till en växelriktare 230V 2kW och är främst tänkt för frysbox i källaren samt cirkulationspump till golvvärmen men kan även driva kyl och frys i huset så slipper jag ha elverket igång mer än när jag vill ladda batterierna.
Jag tycker det där är motsatsen till enkelt.
Därför installerade jag ö-drift samt autostart/stopp av dieselverk.
Med 1kbm diesel, egen brunn/hydrofor, enskilt avlopp osv är man rätt bra kittad vid de flesta problem.
Som med alla fastigheter så kräver det ju underhåll, men inte speciellt mycket.
 
X xLnT skrev:
Jag tycker det där är motsatsen till enkelt.
Därför installerade jag ö-drift samt autostart/stopp av dieselverk.
Med 1kbm diesel, egen brunn/hydrofor, enskilt avlopp osv är man rätt bra kittad vid de flesta problem.
Som med alla fastigheter så kräver det ju underhåll, men inte speciellt mycket.
X xLnT skrev:
Jag tycker det där är motsatsen till enkelt.
Därför installerade jag ö-drift samt autostart/stopp av dieselverk.
Med 1kbm diesel, egen brunn/hydrofor, enskilt avlopp osv är man rätt bra kittad vid de flesta problem.
Som med alla fastigheter så kräver det ju underhåll, men inte speciellt mycket.
En sån lösning med ö-drift hade jag också gärna haft men jag undrar vad det kostar med inköp och installation? Ofta är det ju större diesel-generatorer med trefas och AVR för spänningsreglering vilket begränsar vad du kan driva för laster.

Min lösning låter säkert "plottrig" och komplicerad men den fungerar väldi9gt enkelt och alla i familjen klarar utan problem att köra off grid vid strömavbrott. När jag skrev "håll det enkelt" så syftade jag framförallt på kraftkällan och där är vi ju överens om att ett elverk är stabilt och bra förutsatt att man underhåller det och testkör/motionerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
En sån lösning med ö-drift hade jag också gärna haft men jag undrar vad det kostar med inköp och installation? Ofta är det ju större diesel-generatorer med trefas och AVR för spänningsreglering vilket begränsar vad du kan driva för laster.

Min lösning låter säkert "plottrig" och komplicerad men den fungerar väldi9gt enkelt och alla i familjen klarar utan problem att köra off grid vid strömavbrott. När jag skrev "håll det enkelt" så syftade jag framförallt på kraftkällan och där är vi ju överens om att ett elverk är stabilt och bra förutsatt att man underhåller det och testkör/motionerar.
Jo, det kostar en slant. Säkert 400k om jag ska uppskatta hela anläggningen.
Mitt är ett Atlas Copco 20KVA.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tycker det där är motsatsen till enkelt.
Därför installerade jag ö-drift samt autostart/stopp av dieselverk.
Med 1kbm diesel, egen brunn/hydrofor, enskilt avlopp osv är man rätt bra kittad vid de flesta problem.
Som med alla fastigheter så kräver det ju underhåll, men inte speciellt mycket.
En undran till, låter du generatorn gå hela tiden så länge strömavbrottet pågår?
 
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
En undran till, låter du generatorn gå hela tiden så länge strömavbrottet pågår?
Nej, den går in när batteribanken når 60% SoC. Annars blir verkningsgraden ganska dålig. Så den används bara vid långa avbrott när solen inte hjälper till att driva förbrukarna/ladda batterierna.
Den kör 5min olastad för att bli varm innan lasten läggs på, och kyls ner 5min efter att lasten försvunnit.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nej, den går in när batteribanken når 60% SoC. Annars blir verkningsgraden ganska dålig. Så den används bara vid långa avbrott när solen inte hjälper till att driva förbrukarna/ladda batterierna.
Ok, det låter som en genomarbetad och fin lösning men med den ö-driften och solcellerna så är vi uppe i en alldeles för hög kostnad för min del. Men jag förstår att man gör det ifall man har ekonomi till det och känner att man behöver den komfort-tryggheten.

Jag skulle nog säga att vår husståndare med tillkopplad kamin samt vattenbrunn är det mest primära, sen elverket och batteribanken för att driva kyl o frys när vi inte kan ha det i matkällaren....resten är bonus.
 
F fsn skrev:
Ett batteri som ger 3-fas och en hybridväxelriktare som kan hantera leverera ”nödström” vid nätbortfall. Det finns många, Huawei, Fronius, Sungrow mm. Jag tror det viktigaste är att göra jobbet och klura på vilka som har bäst möjlighet för styrning eller se till att vara jävligt bra på det själv.

Men framför allt skall man klura på vad det kostar, och vad man anser att det får kosta, man kan förbereda sig med en kompatibel växelriktare om man tror på det men det går inte att hitta ekonomi i batterierna på ökad egenanvändning eller tom helt självförsörjande under 8 månader och det går inte heller på el-arbitrage, inte ens med 48,5% bidrag.
F fsn skrev:
Ett batteri som ger 3-fas och en hybridväxelriktare som kan hantera leverera ”nödström” vid nätbortfall. Det finns många, Huawei, Fronius, Sungrow mm. Jag tror det viktigaste är att göra jobbet och klura på vilka som har bäst möjlighet för styrning eller se till att vara jävligt bra på det själv.

Men framför allt skall man klura på vad det kostar, och vad man anser att det får kosta, man kan förbereda sig med en kompatibel växelriktare om man tror på det men det går inte att hitta ekonomi i batterierna på ökad egenanvändning eller tom helt självförsörjande under 8 månader och det går inte heller på el-arbitrage, inte ens med 48,5% bidrag.
Hej. För kännedom. Huawei levererar endast ut 1 fas 3300 w nödkraft. Viktigt att förstå och känna till det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
de flesta växelriktare behöver vara anslutna en elnätet, för att kunna hålla frekvensen och fasläge i förhållande till nätet.
Det du letar efter heter ö-lösning, ett system som innehåller solceller, ett batteri och en speciell växelriktare. Googla efter ordet.
Det handlar inte om att de måste ha nätet för att hålla spänning och frekvens. Det handlar om att de absolut inte får mata ut ström när det inte finns ett stabilt elnät.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det handlar inte om att de måste ha nätet för att hålla spänning och frekvens. Det handlar om att de absolut inte får mata ut ström när det inte finns ett stabilt elnät.
Det beror på. Vid underfrekvenser som borde klassas som allt annat än stabilt så får man väl i allra högsta grad mata ut.
 
F fsn skrev:
Det beror på. Vid underfrekvenser som borde klassas som allt annat än stabilt så får man väl i allra högsta grad mata ut.
Nä, fast det beror på hur du definierar stabilt.
 
Om du inte har en helt annan definition av stabilt elnät så nej. Men visst de kör max så länge frekvensen är inom acceptabel nätfrekvens, medan produktionen rullar av ganska snart vid överfrekvens. Men om du hamnar på frekvenser som indikerar att man kan ha tappat kontakten med nätet så stoppas produktionen omedelbart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.