Nissens
Vilket slöseri med skattepengar!
Fullständigt meningslöst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Höj skatten på klister ist!
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Höj skatten på klister ist!
Höja skatten för att försöka minska användandet?
Det provas ju ibland av staten på tex snus och allt för ofta kommunalt när man bestämmer sig för att höja kommunalskatten, då tänker jag att avsikten vara att minska invånarnas vilja att lönearbeta

Staten ska ta in skatt för att se till att vi har försvar och rättsväsende, klisterskatt tror jag vi klarar oss utan och sannolikt har vi för höga skatter i övrigt då myndigheterna anser sig kunna återväta privat mark på skattebetalarnas bekostnad..
 
F fribygg skrev:
Höja skatten för att försöka minska användandet?
Det provas ju ibland av staten på tex snus och allt för ofta kommunalt när man bestämmer sig för att höja kommunalskatten, då tänker jag att avsikten vara att minska invånarnas vilja att lönearbeta

Staten ska ta in skatt för att se till att vi har försvar och rättsväsende, klisterskatt tror jag vi klarar oss utan och sannolikt har vi för höga skatter i övrigt då myndigheterna anser sig kunna återväta privat mark på skattebetalarnas bekostnad..
Tänkte mest på de aktivister som klistrat fast sig på vägarna…
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Hep och 13 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Valfri utdikad våtmark på Gotland. Vattenbristen är sannolikt orsakad av urdikningen som gjordes kring förra sekelskiftet. På vintern är diken och kanaler vattenfyllda men det mesta tillåts rinna ut i havet istället för att fylla på grundvattnet.
Sånt här är givetvis ett mycket bra ställe att jobba om man vill göra skillnad. Förbi bekantas hus på ö i skärgården eller det en otrolig massa sötvatten, rakt ut i saltsjön. Rejäla stenkistor borde uppmuntras, om än inte subventioneras. För det borde inget göra.
 
Vallen / åsen Limhamn Falster alla dagar sätt kraftvrrk i dem och vi har massor av energi. 30 meters fallhöjd och regäll volym. Varför lägga krut på småvatten?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja återställa våtmark på Sveavägen 68 i Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MagHam och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Z ZipLock skrev:
Jag skulle vilja återställa våtmark på Sveavägen 68 i Stockholm.
Varför begränsa sig? Kan man inte göra hela Sthlm till våtmark? 😉
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Var det inte ffa torvmossar som skulle blötas ner?
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Själv är jag singel sen länge så jag har i princip glömt vad våtmark är... 😬
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det inte ffa torvmossar som skulle blötas ner?
Bra fråga, kanske från regeringens sida?

Torv har brutits i tusentals år, men inte i samma omfattning som idag. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torv
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var det inte ffa torvmossar som skulle blötas ner?
David Wallin David Wallin skrev:
Själv är jag singel sen länge så jag har i princip glömt vad våtmark är... 😬
Det räcker väl att David isåfall hittar den våtmark han önskar, inte ska statens knappa resurser användas för att blöta ner privat mark.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
När jag hör talas om våtmarker så tänker man inte på nå annat än storstads miljöaktivister.
Finns det nå sånt folk här?
Hur tänker man egentligen, sen förstår jag inte dom som heller bara står och tittar på när dessa blockerar vägar mm.
Det skulle garanterat bli brottningsmatch om dom visade sig här där jag bor 😁
Det skulle förmodligen inte ens bli nån match, vad man sett består grupperna mest av ett gäng töntar.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Bra fråga, kanske från regeringens sida?

Torv har brutits i tusentals år, men inte i samma omfattning som idag. [länk]
Torvbrytning är ombestritt. De urdikade torrlagda mosserna ska både vara problematiska för närmiljön, med övergödning och elände. Samt startar biologiska processer när geggamojan blir torrlagd med CO² utsläpp som följd.

Låter man vattnet rinna tillbaka så stannar näringsämnena kvar, och CO² processerna avstannar.

Jag har varit på en torvbrytning och de moderna varianterna med kilometerlånga dammande lägdor som plöjs av traktorer sker i en annan skala än forntidens mer manuella brytning.
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Torvbrytning är ombestritt. De urdikade torrlagda mosserna ska både vara problematiska för närmiljön, med övergödning och elände. Samt startar biologiska processer när geggamojan blir torrlagd med CO² utsläpp som följd.

Låter man vattnet rinna tillbaka så stannar näringsämnena kvar, och CO² processerna avstannar.

Jag har varit på en torvbrytning och de moderna varianterna med kilometerlånga dammande lägdor som plöjs av traktorer sker i en annan skala än forntidens mer manuella brytning.
Men torv bryts bara i redan dikade mossar i Sverige. Så alternativen är att låta torven bli koldioxid där i den dikade mossen eller bryta den och låta den blir koldioxid någon annanstans.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.