O olof63 skrev:
Hej, tack för inptu det finns inget hyresavtal och kommunen skeiver i ett brev att det är deras misstag. Erbjuder som ko
mpensation att hon skall vörhåja betela hyra från septembwr i år, 5600 kr, samt ett påslag för retroaktiv hyra i fem år, om 1,000 kr/månad motsvarande 60,000. Mina beräkningar om det skall gå tillbaks till 2019 med full hyra på säg 5000/månad blir ju 5 * 12 * 4 = 240,000 kronor. Detta samtisigt som hon betelat omsorgsavgien fläckfritt u der hela perioden. Är det rimligt ? Avtal,finns inte som sagt och kommunen har misssat detta helt…
Vilken soppa! Börja med att tacka nej till erbjudandet och se vad som händer. Är du god man eller har du fullmakt ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
fullmaktshavare
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
fullmaktshavare
I vilken kommun gäller det?

Googlar jag kostnad omsorgsboende så är det reglerad och är lite olika beroende på skattesatsen men runt 6000kr verkar vara standard. Så håller till 100 med ovanstående talare. Bestrid och efterfråga avtal.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Att bestrida hela betalningsansvaret är ju galet. Man kan inte räkna med fri hyra bara för att hyresvärden glömmer att skicka fakturor.

Men som sagt, de kan inte kräva mer än tre åt tillbaka i tiden. Det ska ju då vara för den hyran som gällde då, inte dagens hyra. Jag vet inte hur det fungerar med bostadsbidrag och liknande bakåt i tiden. Kolla med försäkringskassan. Är det stöd som brunnit inne på grund av kommunen är det ju något surt minst sagt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej, tack för inptu det finns inget hyresavtal och kommunen skeiver i ett brev att det är deras misstag. Erbjuder som ko
mpensation att hon skall vörhåja betela hyra från septembwr i år, 5600 kr, samt ett påslag för retroaktiv hyra i max fem år, om 1,000 kr/månad motsvarande 60,000. Mina beräkningar om det skall gå tillbaks till 2019 med full hyra på säg 5000/månad blir ju 5 * 12 * 4 = 240,000 kronor. Hår nar ju kommunen erbjudit en rabatt så att det hon kan åka på max är 60,000 och inget skyldighet att betala när hon inte längre bor kvar. Var först bekymrad att de skulle kräva in hela skulden och fr@mtida dödsbo, men nu är det mu en rabatt inräknad på 80 %. Är det rimligt ? Avtal,finns inte som sagt och kommunen har misssat detta helt…
Jag tycker att det låter rimligt. Kostnaderna är i linje med det jag sett för mina äldre släktingar.

Med det sagt tycker jag såsom ett tidigare inlägg att du gott kan nyttja rättsskyddet i hemförsäkringen och ta stöd av en jurist.

Att betala 60.000 kr för 5 års hyra känns väl inte så hemskt ändå?
Tänk på att pengarna går tillbaka till äldrevården på något sätt.
Inte fel att göra rätt för sig, tycker jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Brevet från kommunen erbjuder ju en kraftig rabatt så någo. goodwill fon s ju där, klart Tt hon skall betala hyra, men frågan om bostadstillägg är ju viktig, hon har ca 17000 efter skatt i samlad pension, efter omsorgsavgift, hyra, lite annat så har hon typ 4,000 kromor kvar per månad, det skulle minska till 3,000 om vi går med på komminens förslag.
 
tack, låter rimligt att hon skall betala hyra framåt, och totalkostnaden åter ju upp större delen av pensionen, har inte moll på bostadstillägget men det får bli en senare fråga. Att inge betala någonting känns också orimligt så frågsn är vilken rätt kommunen har att keäva full hyra retroaktivt utan avtal…
 
H
D Daniel 109 skrev:
Att bestrida hela betalningsansvaret är ju galet. Man kan inte räkna med fri hyra bara för att hyresvärden glömmer att skicka fakturor.

Men som sagt, de kan inte kräva mer än tre åt tillbaka i tiden. Det ska ju då vara för den hyran som gällde då, inte dagens hyra. Jag vet inte hur det fungerar med bostadsbidrag och liknande bakåt i tiden. Kolla med försäkringskassan. Är det stöd som brunnit inne på grund av kommunen är det ju något surt minst sagt.
Han har ju betalat hyra, att kommunen inte skickat rätt belopp och utan hyresavtal, det får kommunen stå för.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 5 till
  • Laddar…
H
O olof63 skrev:
tack, låter rimligt att hon skall betala hyra framåt, och totalkostnaden åter ju upp större delen av pensionen, har inte moll på bostadstillägget men det får bli en senare fråga. Att inge betala någonting känns också orimligt så frågsn är vilken rätt kommunen har att keäva full hyra retroaktivt utan avtal…
Det måste du fråga experterna om så du får ett korrekt svar. Du har betalat de fakturor som kommunen har skickat, du kan heller ha förstått att det har varit felaktiga fakturor. Inget hyresavtal, tror att kommunen får stå för sina misstag. Men kontakta experterna för att få ett juridiskt korrekt svar.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Inte så enkelt tror jag, de fakturor som betalats avser omsorgsavgift på biendet, ingen närmare spec, jag har trott att det tävkte alla kostnader, men så var inte fallet.
 
H HEM2121 skrev:
Han har ju betalat hyra, att kommunen inte skickat rätt belopp och utan hyresavtal, det får kommunen stå för.
Nej, hyran är inte betald. Det är omvårdnaden som är betald.
Jag ser det dock inte att det är så uppenbart att man som lekman borde inse det. Men hyran är inte betald.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Nej, hyran är inte betald. Det är omvårdnaden som är betald.
Jag ser det dock inte att det är så uppenbart att man som lekman borde inse det. Men hyran är inte betald.
Det är inte uppenbart om man inte är insatt. Allra helst när det inte kommer någon annan faktura.
Du behöver experthjälp för att komma vidare som jag skrev tidigare.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det inte är uppenbart. Men det ändrar inte på det faktum att ingen hyra är betald.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Tror dessutom inte att man kan gå längre än 3 år tillbaka.
Men som andra skriver, bestrid & gå till pressen!
Kommunen har rätt att fakturera tills fordran är preskriberad, vilket är 10 år. 3 år gäller bara från näringsidkare. Det är alltså lönlöst att bestrida. De har också erbjudit en jäkligt bra deal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att det inte är uppenbart. Men det ändrar inte på det faktum att ingen hyra är betald.

Omsorgsavgiften är 2 359kr vilket är reglerat..resten är hyra. Att TS släkting skulle betala 3600kr i hyra är lågt men inte sjukt..att TS släkting skulle betala 9000kr inhyra är dock i överkant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.