Nej. Drar den 300 W konstant så blir handdukarna brända.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Efrer schemalagd ventilation och poolpump samt avstängd handdukstork ligger ”baslasten” nu på ca 250w… när poolpump går och ventilation går ”fullt” ligger det 700w högre d v s 950 ca. Det som tar mycket UTÖVER detta är VP. Självklart vid varmvatten då den alltid kör igång, men oxo (sannolikt) för att hålla lägsta framledningstemperatur till golvvärmen. VP startar in emellan även när vi inte använder varmvatten…och så förstås tar billaddningen när den körs
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Pannan kollades och den befanns närapå tom på vatten…påfyllt. Får se om påverkan. Ska även sänka lägsta temperatur på framledning för golvvärmen i källaren
 
Jag gör av med mer el på sommaren än vintern. Det är poolpumpen som måste gå, då poolen är kopplad för att värmas av solfångare. Kyls inte mediat i fångarna så kokar det snabbt upp till 140 C. Oavsett om poolen är i drift för plask så måste pumpen gå, vår och höst så blir fångarna otroligt varma och en avkylning måste till. Har start av poolpumpen på 75 - 80 C.
 
J jonaserik skrev:
Jag gör av med mer el på sommaren än vintern. Det är poolpumpen som måste gå, då poolen är kopplad för att värmas av solfångare. Kyls inte mediat i fångarna så kokar det snabbt upp till 140 C. Oavsett om poolen är i drift för plask så måste pumpen gå, vår och höst så blir fångarna otroligt varma och en avkylning måste till. Har start av poolpumpen på 75 - 80 C.
Min poolpump, d v s den som endast snurrar runt vattnet tar 600 w/h. Nu är den schemalagd. Min pool värmepump tar såklart ännu mer om/när jag kör den…
 
S sepani skrev:
Min poolpump, d v s den som endast snurrar runt vattnet tar 600 w/h. Nu är den schemalagd. Min pool värmepump tar såklart ännu mer om/när jag kör den…
Måste vara en ruggigt stor pump!
Att bara cirkulera vatten kräver inte speciellt mycket energi.
I stort sett alla cirkulationspumpar som är äldre än 5 år är KRAFTIGT överdimensionerade.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Det skulle varit intressant att veta vad VP förbrukar och om elpatronen förbrukat någon energi…
Har TS hittat sina stora förbrukare? Går ekvationen ihop?
Stämmer summan av förbrukare med förbrukning enligt elräkningen?
 
L lat skrev:
Måste vara en ruggigt stor pump!
Att bara cirkulera vatten kräver inte speciellt mycket energi.
I stort sett alla cirkulationspumpar som är äldre än 5 år är KRAFTIGT överdimensionerade.
Pumpen ÄR väldigt kraftig o helt säkert onödigt kraftig. Har haft den i 10 år….
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det skulle varit intressant att veta vad VP förbrukar och om elpatronen förbrukat någon energi…
Har TS hittat sina stora förbrukare? Går ekvationen ihop?
Stämmer summan av förbrukare med förbrukning enligt elräkningen?
Har lyckats hitta alla förbrukare. Poolpumpen var nog värst. Sen tar mitt FTX system en hel del. Någon har sagt det inte bör dra så mycket. Min VP har jag nu haft service på, fyllt på vatten etc och ska följa upp elpatronen. Enligt service killen ska det gå mellan 2000 och 3000 kWh på den om året. Pannan o VP är 16 år så lite till åren. Sänkte temperaturen för lägsta framledning från 30 till 25. Funderar på att stänga alla element uppe. De har tidigare varit på och jag har inte så mycket tänkt på att lägsta framledning ju gäller dem oxo…
 
S sepani skrev:
Har lyckats hitta alla förbrukare. Poolpumpen var nog värst. Sen tar mitt FTX system en hel del. Någon har sagt det inte bör dra så mycket. Min VP har jag nu haft service på, fyllt på vatten etc och ska följa upp elpatronen. Enligt service killen ska det gå mellan 2000 och 3000 kWh på den om året. Pannan o VP är 16 år så lite till åren. Sänkte temperaturen för lägsta framledning från 30 till 25. Funderar på att stänga alla element uppe. De har tidigare varit på och jag har inte så mycket tänkt på att lägsta framledning ju gäller dem oxo…
Hur många watt drar FTX?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många watt drar FTX?
Jag kommer fram till att den drar ca 5 kWh per dygn. Jag har ERU 550 modellen

Teknisk data, ventilationsutrustning, flera modeller, effektivitet, bullernivå, mått, flöden, vikt, energiförbrukning. Bilden är roterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Jag kommer fram till att den drar ca 5 kWh per dygn. Jag har ERU 550 modellen

[bild]
Har du mätt?
 
nej borde mäta bättre. Den går på samma säkring som wifi så behöver dra en sladd till det. Men nog inte så längt ifrån med siffran. Jag har schemalagt ventilationen och märker en tydig sänkning vid det låga löget
 
S sepani skrev:
nej borde mäta bättre. Den går på samma säkring som wifi så behöver dra en sladd till det. Men nog inte så längt ifrån med siffran. Jag har schemalagt ventilationen och märker en tydig sänkning vid det låga löget
Jaha, Är aggregatet fast anslutet, ingen egen kontakt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, Är aggregatet fast anslutet, ingen egen kontakt ?
Jo på loftet under lösullen kan jag nog hitta en kontakt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.