T TommyC skrev:
Om det ska stå en ovanmarkspool på ytan som syns i inlägg #6 så skulle jag fundera över var vattnet tar vägen om poolen kollapsar. Risken för att det ska ske är liten om allt är korrekt gjort men det finns flera mindre sannolika händelser som kan göra att så sker.
Den kollapsar inte så detta är inget att fundera på.
 
M miggo87 skrev:
Sluta vara avundsjuk och låt folk njuta av sina liv.
Nedlåtande kommentar. Låg nivå.
 
R Robban1234 skrev:
Den kollapsar inte så detta är inget att fundera på.
Det är ovanligt men inte omöjligt.
 
Verkar vara gammalt smolk i bägaren som gör att TS undrar över bygglov för poolen. Grannen har tagit sig friheter att bygga om/till tidigare utan att fråga berörda vilket kan ha resulterat i en överkörning.

Så länge dessa ändringar inte krävt bygglov finns det inget att göra och om det krävts lov så undrar jag varför detta inte konfronterats tidigare? Eller har det utan att grannen brytt sig? Vissa personer kör bara på utan vetskap vad som gäller utan tror bara att bygglov är något man behöver när man ska bygga hus. Vissa är bara oförstående klantiga medans andra är buffliga typer som tror de kan göra vad de vill. Vilken typ av granne är detta?

Om det ligger utanför er kontroll att påverka så kan trösten till dessa byggen vara att så fort grannen bygger något så påverkar det värdet på huset vilket ni kan rida på vid en värdering/försäljning av grannhuset.

Så fort jag får veta att någon av mina grannar ska renovera, bygga om eller till, skaffa pool, solpaneler, bergvärme, dränera, byta/måla fasad, lägga skiffergångar eller annan värdehöjande åtgärd så gnuggar jag bara händerna och gläds åt att området värderas upp… så länge det är gjort enligt regelverket.
 
D
B Byggprojektören skrev:
Verkar vara gammalt smolk i bägaren som gör att TS undrar över bygglov för poolen. Grannen har tagit sig friheter att bygga om/till tidigare utan att fråga berörda vilket kan ha resulterat i en överkörning.

Så länge dessa ändringar inte krävt bygglov finns det inget att göra och om det krävts lov så undrar jag varför detta inte konfronterats tidigare? Eller har det utan att grannen brytt sig? Vissa personer kör bara på utan vetskap vad som gäller utan tror bara att bygglov är något man behöver när man ska bygga hus. Vissa är bara oförstående klantiga medans andra är buffliga typer som tror de kan göra vad de vill. Vilken typ av granne är detta?

Om det ligger utanför er kontroll att påverka så kan trösten till dessa byggen vara att så fort grannen bygger något så påverkar det värdet på huset vilket ni kan rida på vid en värdering/försäljning av grannhuset.

Så fort jag får veta att någon av mina grannar ska renovera, bygga om eller till, skaffa pool, solpaneler, bergvärme, dränera, byta/måla fasad, lägga skiffergångar eller annan värdehöjande åtgärd så gnuggar jag bara händerna och gläds åt att området värderas upp… så länge det är gjort enligt regelverket.
Alla tänker inte på pengar som du, vilket är tur.
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Jag skulle nog gjort bedömningen att det krävs marklov.
Stämmer om ena långsidan kommer sticka upp mer än 50 cm
 
D Bubblebubb skrev:
Svar: det är olika.

Men sätter grannen ett pooltak som gör att poolen kan klassas som en byggnad kräver det bygglov. Förenklat, kan man stå i poolen under taket = bygglov.
Oki
Menar du att alla pooltal då i princip är bygglovspliktiga?
 
D
J Janne Solvik skrev:
Oki
Menar du att alla pooltal då i princip är bygglovspliktiga?
Skriver jag det?


Nej.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Olika kommuner har olika åsikter om vad som gäller för pooltak. I vissa behövs inget bygglov upp till 1 meter höjd. Vissa kräver alltid bygglov. Källa är diverse trådar på främst poolforum.
 
D Bubblebubb skrev:
Alla tänker inte på pengar som du, vilket är tur.
Nej, istället har man gnäll och avund som hobby likt dig. Skriv något som tillför något till TS eller forumet eller håll dina troll-kommentarer för dig själv eller ett annat forum där det kan passa.
 
Redigerat:
  • Älska
din granne
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det ju i Sverige, man får inte bestämma över sin egen tomt.

Detta är känt och gillar man det inte får man flytta till nåt annat land och bygga pool där.
Sluta tramsa, om folk håller sig till regler så får man göra det som är tillåtet inom detaljplanen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De förväntar sig säkert att du accepterar reglerna där också.
Givetvis ska man respektera reglerna, men det är också fritt fram att klaga på reglerna.
 
P
B Bo Berglund skrev:
Jag frågade honom igår när han till sist var ute, och det är en pool han bygger.
Fråga grannen om han har bygglov eller om det går bra ändå.
 
M mojjen skrev:
Han har lagt ut lite enkel markduk samt tunnt med makadam i botten. Inget här känns som rimliga förberedelser flr att forma upp och gjuta en pool. Jag kan nästan garantera att det vi ser är en avjämning på vilken han kommer placera en ovanmarkspool. Inte uteslutet att det gjuts en platt i botten. Men blir det mer än så så blir jag förvånad.
Så är det inte.
Det var en gräsyta som sträckte sig från den uteplats som fanns i anslutning till huset fram till där slänten började. Totalt avstånd kanske 6-7 meter från husgaveln till släntfoten.
På halva den ytan har han grävt ner c:a 1 m djupt samt fortsatt in i slänten som nu blivit en mur.
De har sedan lagt ut markduk och kross i botten som de har vibrerat ner för att få en stabil grundläggning. Men hålet i marken är minst 1 m under tidigare gräsyta och ligger alls inte ovanpå...

Sen tycker jag nog att de som svarar i denna tråd kunde hålla sig till saken, dvs frågan var ifall det krävs någon form av tillstånd/lov för detta.
Jag har inte uttryckt det som så många irriterar sig på utan det är vilda antaganden!

Är det så svårt att helt enkelt svara på frågan och sedan gå vidare?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Roberta22 skrev:
Han kanske tänker bygga mur, men är slänten på hans mark?
Det kan ju vara det som blir den stora frågan
Tomtgränsen går i släntkrönet och han har grävt ut ända dit.
Utanför åt det hållet är det kommunens allmänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.