N Niq skrev:
Här i Finland gräver vi ner dom bakom bastun efter att dom råkat springa in i kniven. En del är envisa och springer in i kniven många gånger. Det måste vara så djupt att inga djur gräver upp dom. Ca 2m tror jag. Spade eller grävmaskin beror helt på hur mycket motion du behöver.

Om ni går ihop några stycken och gräver ner flera personer samtidigt så kan ni ju göra en helkväll av det med bastu,korv, Koskenkorva och 14 långburk. Kom ihåg att Karhu säljer lagom stora 1L burkar
Behöver jag bygglov för bastun och framförallt, hur drar jag elen till bastuaggregatet utan att Löken skriver jätte långa och o läs bara in lägg?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Behöver jag bygglov för bastun och framförallt, hur drar jag elen till bastuaggregatet utan att Löken skriver jätte långa och o läs bara in lägg?
Över låt det till en fack man, eller installera ved kamin?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Behöver jag bygglov för bastun och framförallt, hur drar jag elen till bastuaggregatet utan att Löken skriver jätte långa och o läs bara in lägg?
Förstår inte frågan el till bastuaggregat. Finns det någon form av eldriven vedinkastare så borde väl en förlängningsladd räcka. Det behövs ingen elektriker för att dra en sådan. Dom har ganska billiga på ikea. Om dom inte räcker så är det bara att köpa några till. Bygglov behövs bara om man vill ha någon fin stämpel på ett papper att visa upp.
 
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Över låt det till en fack man, eller installera ved kamin?
Hembyggda vedeldade bastuar innom 50m från strandkanten är väl helt bygglovsbefriade om berörda grannar innom 4,5m får komma över med 14 långburk?
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hembyggda vedeldade bastuar innom 50m från strandkanten är väl helt bygglovsbefriade om berörda grannar innom 4,5m får komma över med 14 långburk?
14 långburk stödet säger få nej till!
Inte ens om det är altan hela vägen till tomtgräns.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Bygglov behövs bara om man vill ha någon fin stämpel på ett papper att visa upp.
Bygglov behövs väl om det inte är strandnära för och kommunbyråkrater som vill inreda lekstugan eller friggeboden till elvärmd torrbastu om inte grannarna lämnar skriftligt medgivande och några kalla till invigningen?
 
FredrikR FredrikR skrev:
14 långburk stödet säger få nej till!
Inte ens om det är altan hela vägen till tomtgräns.
För att kvalificera för långburk stödet bör man väl eldat bastun och bjudit grannarna på en kall och en korvbit när det skymmer?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För att kvalificera för långburk stödet bör man väl eldat bastun och bjudit grannarna på en kall och en korvbit när det skymmer?
Man behöver inte kyla Koskenkorva
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bygglov behövs väl om det inte är strandnära för och kommunbyråkrater som vill inreda lekstugan eller friggeboden till elvärmd torrbastu om inte grannarna lämnar skriftligt medgivande och några kalla till invigningen?
Gruppen Kaj sjunger om det i låten kom ti byn. Blanketten tänder vi bastuspisen med
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska man bygga ett ordentligt hopptorn behöver man 14 långburk (och kanske en kappsäck med guldpengar åt byråkraterna på bygglovskontoret)
Kalla det jakttorn bara
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kalla det jakttorn bara
Är de befriade från byråkrati?
 
F fribygg skrev:
Är de befriade från byråkrati?
Vet inte men dom dyker upp o försvinner lite här o där
 
Eller kalla det för konst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Bjud över Lotion-Creme på en härlig grillkväll och passa på och luska ut om han är scout pga brandlukten.
Får uppdatera hur det gått.
Nya grannen har inte varit hemma så mycket hittills i helgen, så det har inte blivit något bra tillfälle att bjuda.
Har inte varit några fler kvällstidningsreportrar här och snokat heller, tack och lov!

Han verkar ha många kompisar, igår kom det en kille och knackade på hos grannen, men eftersom han inte var hemma just då, gick han till oss istället. Han såg prydlig ut, en yngre kille, hade t o m kavaj och en liten SD-pin på kavajslaget. Han bad om ursäkt och undrade om vi sett grannen? Han (SD-killen) ville nämligen ha grannens autograf på partiprogrammet, det lät som om han kallade grannen Monika, inte helt säker men ville inte fråga och riskera att verka dum. Jag sa att vi tyvärr inte visste när han skulle komma hem, och SD-killen gick.
När man tänker efter är det inget konstigt att namn är olika i olika kulturer. I högstadiet läste vi Erich Maria Remarque, som var en karl fast han hette Maria.
Sa det till tonårsdottern, som precis kommit ut i köket, och hon himlade med ögonen och muttrade nåt om att bo under en sten och hur det kunde vara möjligt att få två föräldrar som båda är totala kioskmongon. Kul med tonåringar, undrar om tonårsbeteende kan vara dolt fel? Skoja!

Återkommer när vi vet mer. Hittills har inte nya grannen varken sågat ner träd på vår tomt eller snott ström till något hönshus, så det kanske inte är så illa ändå.
 
  • Haha
  • Gilla
husägaren TS och 13 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Får uppdatera hur det gått.
Nya grannen har inte varit hemma så mycket hittills i helgen, så det har inte blivit något bra tillfälle att bjuda.
Har inte varit några fler kvällstidningsreportrar här och snokat heller, tack och lov!

Han verkar ha många kompisar, igår kom det en kille och knackade på hos grannen, men eftersom han inte var hemma just då, gick han till oss istället. Han såg prydlig ut, en yngre kille, hade t o m kavaj och en liten SD-pin på kavajslaget. Han bad om ursäkt och undrade om vi sett grannen? Han (SD-killen) ville nämligen ha grannens autograf på partiprogrammet, det lät som om han kallade grannen Monika, inte helt säker men ville inte fråga och riskera att verka dum. Jag sa att vi tyvärr inte visste när han skulle komma hem, och SD-killen gick.
När man tänker efter är det inget konstigt att namn är olika i olika kulturer. I högstadiet läste vi Erich Maria Remarque, som var en karl fast han hette Maria.
Sa det till tonårsdottern, som precis kommit ut i köket, och hon himlade med ögonen och muttrade nåt om att bo under en sten och hur det kunde vara möjligt att få två föräldrar som båda är totala kioskmongon. Kul med tonåringar, undrar om tonårsbeteende kan vara dolt fel? Skoja!

Återkommer när vi vet mer. Hittills har inte nya grannen varken sågat ner träd på vår tomt eller snott ström till något hönshus, så det kanske inte är så illa ändå.
Ni verkar ju haft tur med er granne, men det är kanske dags att prata med dottern om hennes språkbruk.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.