B Bo Berglund skrev:
Jag undrade stillsamt ifall det var bygglov för sådana här åtgärder och ifall grannutlåtande skulle inhämtas. I så fall har det inte skett.

Den här grannen har ägnat sig åt diverse byggnadsändringar sedan han flyttade dit för några år sedan. Det har inneburit att vi inte längre har sikt mot gatan när vi skall köra ut bilen och han har byggt på taket så att allt vi nu ser från vår uteplats är hans tak och himlen rakt upp i stället för skogen som finns åt det hållet mm.
Men som sagt så ville jag veta ifall det var bygglov för en pool, vilket det tydligen inte är.

Varför utgår ni från att jag vill inkalla polisen eller liknande? Det är inte fallet.
Såg inte detta inlägget innan mitt svar innan. Det besvarar en del. Frågan är ju fortfarnade, har ni något emot just poolen. Eller ör det de tidigare åtgärderna som gnager? Är dom bygglovs stridiga?
En pool stör ju ofta inte mer än andra utomhusaktiviteter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Poolen kommer vara 1,5meter hög från botten på den gjutna plattan + normalt en 45mm regel runt kanten. Kommunens regler sätter normen för bygglov. Det ger ett trevligt baddjup på 1,40-1,45cm. Rekommendera grannen att montera frekvenstyrning med timer på motorn så den går ner i varv på nätter. Han spar ström och ljudet för alla blir lägre.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag frågade honom igår när han till sist var ute, och det är en pool han bygger.
Och jag frågade faktiskt inte efter "medhåll" utan ifall det var bygglov för en sån här ändring.
Ny i tråden….
Jag funderar mest på hur han tänkt med att bygga en pool nedanför en slänt, regnvatten, jord och löv m m kommer ju rinna ner.
Han kanske tänker bygga mur, men är slänten på hans mark?
Det kan ju vara det som blir den stora frågan
 
Markränna som leder vatten runt polen kanske. Eller helt enkelt ett uppstick över marknivå.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Markränna som leder vatten runt polen kanske. Eller helt enkelt ett uppstick över marknivå.
Det ligger dränering runtom som förmodligen leds till det stående markröret till höger på bilden.
 
R Roberta22 skrev:
Ny i tråden….
Jag funderar mest på hur han tänkt med att bygga en pool nedanför en slänt, regnvatten, jord och löv m m kommer ju rinna ner.
Han kanske tänker bygga mur, men är slänten på hans mark?
Det kan ju vara det som blir den stora frågan
Därför jag inte tror det handlar om en gjuten/murad pool. Han har lagt ordentliga dräneringsrör runt om. Dom lär han inte gjuta över. Så min teori är att det ställs en ovanmsrkspool på plattan han förberett. Det kommer kunna rinna regnvatten och poolspill mellan som tas upp av dräneringen. Alternativt en ränns som tar hand om det. Dräneringen tyder dock på att det är genomtänkt på någon nivå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det är en c:a 1-1.5 m slänt i änden på tomten med tomtgränsen i krönet på slänten.
Han har grävt bort det mesta av slänten och på den plana ytan är det c:a 1 m djupt hål..
Se bild:
[bild]
Staketet i bakgrunden är grannens uteplats.

Kan marklov ha behövts här?
Kan behövas bygglov om poolens överkant eller eventuell terass är över en specifik höjd ovanför markytan (speciella regler kan gälla för en slänt). Din kommun borde ha information om detta.
 
P
D Bubblebubb skrev:
Svar: det är olika.

Men sätter grannen ett pooltak som gör att poolen kan klassas som en byggnad kräver det bygglov. Förenklat, kan man stå i poolen under taket = bygglov.
Så du tror att en pergola med ett tillfälligt tygtak eller vinklingsbara lameller också kräver bygglov?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det ju i Sverige, man får inte bestämma över sin egen tomt.

Detta är känt och gillar man det inte får man flytta till nåt annat land och bygga pool där.
Inte bara i Sverige, bor i England nu för tiden och liknande regler här.
 
  • Arg
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
P Polyester skrev:
Inte bara i Sverige, bor i England nu för tiden och liknande regler här.
De förväntar sig säkert att du accepterar reglerna där också.
 
TRJBerg
Jag skulle främst vara lite oroad över min mark eftersom ett stort djupt hål grävts en meter från min tomtgräns. Kanske inget problem.
I övrigt skulle jag ha synpunkter på ljud från anläggningen, typ från pump etc.
Resten skulle jag strunta i.
 
  • Gilla
shejken
  • Laddar…
D
P Peter787 skrev:
Så du tror att en pergola med ett tillfälligt tygtak eller vinklingsbara lameller också kräver bygglov?
Dina spekulationer kan du hålla för dig själv, blanda inte in mig i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om grannen gör rätt lär det inte behövas marklov eller bygglov

En 50 cm stödmur i ovankant 1-2 m bortom poolen för att ta upp den höjdskillnaden, sen höja 50 cm nedanför poolen. Sen låter man pool"muren" sticka upp ca 15 cm för att hamna i nivå med trädäck runt. Känns som det tar upp alla höjdskillnader man ser på bilden utan att överskrida några gränser för vad man får göra utan lov
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Byggde själv pool för 4 år sedan. Ringde kommunen och frågade innan om regler. Svaret jag fick var: Så länge poolen är nedgrävd behövs inga lov och anmälningar, du kan ha poolen i direkt anslutning till tomtgräns men tänk på att det behövs bygglov om du ska ha insynsskydd som är typ 1,8m hög mot grannen och pooltak får inte vara vara mer än 1 m hög utan bygglov.
Grannen får göra som han vill på sin tomt så länge det grävs ner, insynsskydd, plank, staket över en vis höjd får han fråga dig
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om det ska stå en ovanmarkspool på ytan som syns i inlägg #6 så skulle jag fundera över var vattnet tar vägen om poolen kollapsar. Risken för att det ska ske är liten om allt är korrekt gjort men det finns flera mindre sannolika händelser som kan göra att så sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.