P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@pmd får gärna inkludera mig i sitt vi, och jag tror att flertalet ansluter sig till andemeningen. Om politiken levererar på det är en sekundär fråga. Samhällets fortbestånd baseras i första hand på medborgarnas acceptans av systemet, inte statens tvång.
Därför behöver lagstiftande politiker vara lyhörda och lyssna in opinionen. De ska dock inte vara populistiska mähän som vänder kappan efter varje vindpust. Politiker ska bedriva opinionsbildning för att förmå folket att inte bli en pöbel.

Det är dock inte lyckat att bedriva lagstiftande politik efter stenhård ideologi. Den som gör så riskerar att skada mer än hjälpa och kan kanske snart se sig bortröstad.
 
P
lunnabo lunnabo skrev:
Så att allt fler invånare i samhället har anammat ett klansamhälle skulle tyda på att Samhällets fortbestånd hotas?
Ja, till slut blir det konsekvensen.
Eller snarare: samhället blir mycket annorlunda. Inte till det bättre, enligt min mening.
 
  • Gilla
MKarlsson77 och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Så att allt fler invånare i samhället har anammat ett klansamhälle skulle tyda på att Samhällets fortbestånd hotas?
Jag vet inte om jag tror att anammat är rätt beskrivning. De har nog klansamhället med sig hit eller vuxit upp med det här. Däremot kan man förstås undra över i vilken grad majoritetssamhällets värderingar anammas av invandrare och deras barn över tid.

Jag tror dock inte att det här är rätt plats för att fördjupa sig i den frågan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack allesammans för samtliga bidrag

Om jag ska förtydliga så var det (efter ny information) inte grannen utan dennes grävare som fällde trädet i samband med markarbete på grannens tomt. Det handlar om nybyggnation av hus så vare sig undertecknad eller grannen har något färdigbyggt hus på tomten för närvarande.

Pratade med firman grannen anlitat och fick svar att de tog fel på tomtgränsen, så de fällde ner trädet (som låg precis innanför min tomtgräns) från rötterna, och styckade stammen i tre delar på vardera 4m (av någon oklar anledning och utan mitt godkännande)!

Vill ju helst slippa någon långdragen civilrättslig process.
Brottas med tankarna kring en balansgång där man inte vill låta girighet ta över samtidigt som man inte vill att ett en sådan oaktsam handling skall försvinna med vinden onoterad.

/Adam
 
  • Gilla
kattlucka och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Adam.jn skrev:
Tack allesammans för samtliga bidrag

Om jag ska förtydliga så var det (efter ny information) inte grannen utan dennes grävare som fällde trädet i samband med markarbete på grannens tomt. Det handlar om nybyggnation av hus så vare sig undertecknad eller grannen har något färdigbyggt hus på tomten för närvarande.

Pratade med firman grannen anlitat och fick svar att de tog fel på tomtgränsen, så de fällde ner trädet (som låg precis innanför min tomtgräns) från rötterna, och styckade stammen i tre delar på vardera 4m (av någon oklar anledning och utan mitt godkännande)!

Vill ju helst slippa någon långdragen civilrättslig process.
Brottas med tankarna kring en balansgång där man inte vill låta girighet ta över samtidigt som man inte vill att ett en sådan oaktsam handling skall försvinna med vinden onoterad.

/Adam
Det här gör ju hela ansvarsfrågan riktigt otydlig. Om inte grannen har instruerat dem att ge sig på trädet så är din motpart troligen firman. Och eftersom de är proffs förväntas de ta hänsyn till fastighetsgränserna vid schaktning. Så troligen oaktsamhet.

Lite mer pragmatiskt så har jag sett ett antal småhus uppföras på obebyggda tomter i mitt nära grannskap det senaste åren. Och anläggningsföretagen skiter fullständigt i fastighetsgränser och gräver där de känner för det utan markägarens kännedom om det rör sig om t ex obebyggd mark bredvid tomten. Jag tror ingen har hållit sig helt inom fastighetsgränserna i något fall här. Och de gräver ofta bort några gränsmarkeringar och träd på annans mark. Branschen är helt enkelt inte bättre än så här, det är ett antal praktiska män med grävmaskin. Och markägaren, den blivande villaägaren som köpt husbygget håller sig ofta långt borta från "brottsplatsen".
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Adam.jn och 6 till
  • Laddar…
O
A Adam.jn skrev:
Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
Vänd på frågan och se den från ett annat perspektiv. Vad vill du uppnå?

Straffa grannen?
Få en känsla av upprättelse?
Ersätta trädet?
osv...

Mitt tips är: Att gräva upp stubben och frakta bort den är både dyrare och mer omständligt än många tror. Alternativet att fräsa bort dem och täcka över den inte heller gratis. Så jag skulle satsat på att grannen får ta kostnaden för avlägsnandet av stubben och återställning av omkringliggande mark. Då blir det upp till grannen att hitta billigaste lösningen och du slipper sätta ett belopp. Är det ett nybygge och det dessutom var deras grävare som orsakade skadan lär grannen ha ett hyfsat förhandlingsläge mot dem. Om ni har ett gemensamt intresse av insynsskydd i tomtgräns kan ni ju börja diskutera det samtidigt.
 
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här gör ju hela ansvarsfrågan riktigt otydlig. Om inte grannen har instruerat dem att ge sig på trädet så är din motpart troligen firman. Och eftersom de är proffs förväntas de ta hänsyn till fastighetsgränserna vid schaktning. Så troligen oaktsamhet.

Lite mer pragmatiskt så har jag sett ett antal småhus uppföras på obebyggda tomter i mitt nära grannskap det senaste åren. Och anläggningsföretagen skiter fullständigt i fastighetsgränser och gräver där de känner för det utan markägarens kännedom om det rör sig om t ex obebyggd mark bredvid tomten. Jag tror ingen har hållit sig helt inom fastighetsgränserna i något fall här. Och de gräver ofta bort några gränsmarkeringar och träd på annans mark. Branschen är helt enkelt inte bättre än så här, det är ett antal praktiska män med grävmaskin. Och markägaren, den blivande villaägaren som köpt husbygget håller sig ofta långt borta från "brottsplatsen".
O Oldfart skrev:
Vänd på frågan och se den från ett annat perspektiv. Vad vill du uppnå?

Straffa grannen?
Få en känsla av upprättelse?
Ersätta trädet?
osv...

Mitt tips är: Att gräva upp stubben och frakta bort den är både dyrare och mer omständligt än många tror. Alternativet att fräsa bort dem och täcka över den inte heller gratis. Så jag skulle satsat på att grannen får ta kostnaden för avlägsnandet av stubben och återställning av omkringliggande mark. Då blir det upp till grannen att hitta billigaste lösningen och du slipper sätta ett belopp.
Hej,

Hur påverkar det nedtagna trädet den nya grannens kvällssol? Hur påverkar det solen på tomten?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är från en tid då domstolar räknade återplanteringskostnad även för vuxna träd enligt något som kallas Alnarpsmodellen. Högsta domstolen satte stopp för det 2015.

Så nu är vi tillbaka på förändringen av fastighetsvärdet. Vilket också är knepigt då den förorättade ju oftast tycker att kränkningen är det stora problemet, något svensk rätt tar relativt lite hänsyn till.
Alnarpsmodellen gäller fortfarande.
Enligt den skulle jag uppskatta värdet på tallen i ” Urban miljö”. Alltså på trädgårdstomt till ca 30.000 kr. Återplanteringskostnaden kommer som nästa punkt på Alnarpsmodellen. Den uppskattar jag till 100.000 kr. Men den skiter vi i som sagt.
En Arborist kan göra en riktig värdering.
Om du sågar ner ett träd för kommunen kör dom stenhårt med Alnarpsmodellen, som käranden i domstol
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
Har läst lite gamla domar som utdelats här på ön om just nerhuggna tallar. Och det var ca 40 000:- för tallen och värdeminskning av tomten.
 
M mojjen skrev:
Jag håller med dom som går på den förlåtanden linjen. Om det inte har föregåts av andra problem och konflikter. Ksn ju bädda för en mycket god grannsämja. Ett par tusen med motivation att du behöver köpa ett dusin ginflaskor, så du kan dränka sorgerna i lite tallbarr kan ju vara lämpligt.
Tallbarr? Gin görs normalt p enbär.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Alnarpsmodellen gäller fortfarande.
Enligt den skulle jag uppskatta värdet på tallen i ” Urban miljö”. Alltså på trädgårdstomt till ca 30.000 kr. Återplanteringskostnaden kommer som nästa punkt på Alnarpsmodellen. Den uppskattar jag till 100.000 kr. Men den skiter vi i som sagt.
En Arborist kan göra en riktig värdering.
Om du sågar ner ett träd för kommunen kör dom stenhårt med Alnarpsmodellen, som käranden i domstol
Nu är det inte kommuner utan domstol som skipar rätt i det här landet, så vare sig kommuner kräver ersättning för återplantering eller ej får du nog backa upp ditt påstående med ett faktiskt rättsfall som bryter med HD:s åtta år gamla praxis.

Att det kan finnas undantag för alléer och vissa utpräglade parkträd håller om jag minnss rätt domen öppet för – så det du har att presentera är alltså exempel på tall, björk, gran, sälg, rönn eller liknande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag helt ärligt säga att jag inte läst hela tråden, men kom att tänka på när Nacka kommun tvångsköpte en del av vår tomt. Där stod några tallar i prydlig rad, tänkta att bli insynsskydd. Kommunen hävdade att tallar inte har något värde, men efter lite tjat från vår sida fick vi till slut nån tusenlapp för dem.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Det handlar om nybyggnation av hus så vare sig undertecknad eller grannen har något färdigbyggt hus på tomten för närvarande.
A Adam.jn skrev:
Brottas med tankarna kring en balansgång där man inte vill låta girighet ta över samtidigt som man inte vill att ett en sådan oaktsam handling skall försvinna med vinden onoterad.
Jag tycker du ska hejda dig. Nu vet jag inte hur tomterna och marken runt omkring ser ut i övrigt, men tall är ett dåligt trädgårdsträd som du ärligt talat kan vara glad att vara av med.

Du säger att trädet var fullvuxet och ca 12 meter, men en tall blir gott och väl tre gånger så hög. Något som kanske helt plötsligt kommer kännas lite svettigt om den står mellan olika byggnader.

Tallar barrar och fäller kottar, men tappar också grenar successivt under sin tillväxt. Det vill du nog slippa vid tomtgräns, eller eget hus/bil/pool/whatnot.

Så ett halvvuxet barrträd som åkte av misstag på en obebyggd tomt… Jag tycker ärligt talat att du ska låta det bero eller på sin höjd begära ersättning för att plantera ett nytt, mer lämpligt träd. Ett fruktträd kostar exempelvis en till ett par tusenlappar.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
För min del känns det som att TS inte har någon direkt aning om vad det innebär att ha träd på tomten, utan helt enkelt bara luktar pengar.

Det finns inga hus på tomterna än, så värdet på tomten har troligtvis gått upp på grund av fällningen.

Grannen tycker nog redan att TS är en krånglig typ, fastän grannen tagit på sig ansvaret, så grannsämjan är nog inte på topp redan innan någon ens haft chansen att bygga ett staket. Tråkigt med en sådan start med nytt hus.

My 2 cents: be dem snygga till efter sig (vilket kostar pengar), samt be om ersättning för veden, typ en tusenlapp. Det är den skadan TS har ådragits.
 
yonna yonna skrev:
En "kompis" renoverade gammalt hus för försäljning. Avverkade 5 halvstora askar för att förbättra havsutsikten. Bonden som ägde marken dök upp, minst sagt 😠. "Kompisen" håvade upp ur fickan 10' och stack i bondens näve. Bonden bara nickade och gick.
Husförsäljningen gick mycket bra😉.
yonna yonna skrev:
En "kompis" renoverade gammalt hus för försäljning. Avverkade 5 halvstora askar för att förbättra havsutsikten. Bonden som ägde marken dök upp, minst sagt 😠. "Kompisen" håvade upp ur fickan 10' och stack i bondens näve. Bonden bara nickade och gick.
Husförsäljningen gick mycket bra😉.
Så oerhört tragiskt, Asken är rödlistad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.