Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Funderar på att köpa bildförstärkare/nattkikare eller vad det kallas till hela familjen så man slipper ha några lampor tända nu under vinterhalvåret för att spara elektricitet. Hittat dessa:

[länk]

Vad tror ni? Någon som är bra på matte som kan räkna ut hur många timmar det tar innan vi tjänat in kostnaden? Vi är fyra i familjen + en katt (inte hittat några för djur tyvärr). Gäster får självklart ta med egen utrustning för mörkerseende. De får såklart inte heller ladda sin elbil. Orkar inte räkna på detta själv men tror det verkligen kommer få mig att slippa höga elräkningar i vinter.
Ungefär 68 794 år, 42 dagar och 42,42 sekunder (exakt värde beror på genomsnittlig elförbrukning och vilket stjärntecken katten är född i)
 
Det växer träd i min trädgård.
Är det mäklaren eller förra ägaren som ska beskära? Ingen har gjort det på åtta år!
Börjar bli irriterad, måste jag säga till om det själv?! Varför gör de det inte i tid.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Min är dyrare och bättre. Slut på diskutionen för du tjänar mindre än min dotter.
Är din större?
Modifierad motorsåg med stor motor och rör, namngiven "PREDATOR", uppvisad utomhus bland åskådare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min är bara en 215 V8
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Det växer träd i min trädgård.
Är det mäklaren eller förra ägaren som ska beskära? Ingen har gjort det på åtta år!
Börjar bli irriterad, måste jag säga till om det själv?! Varför gör de det inte i tid.
Han som planterade dom förstås.
 
sysmali
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Hej alla byggahusare!

Jag vet att ni inte gillar grannfejds-trådar, och det gör inte jag heller, ärligt talat. Men det här...det är väl inte redigt en fejd än, men jag har en dålig magkänsla.

Tar det från början.
Det har flyttat in en snubbe i grannhuset för bara några dagar sedan. När han kom med hyrlastbilen och började bära in sina kartonger i huset, såg han att vi var ute och kom och presenterade sig. Han verkade väl trevlig och så, bröt lite på arabiska. Han hade ett lustigt förnamn, jag har tyvärr glömt det, men det var något i stil med lotion eller creme. Han luktade lite brandrök, så där som folk gör när de har varit på scoutläger. Kul med en granne som gillar friluftsliv, tyckte vi!

Men igår kom det en bil först med Expressen-logga och sen kom Aftonbladet. De knackade på hos nya grannen, men blev inte insläppta. Då gick de över till oss och ringde på, så jag tänkte att jag öppnar väl. Så när Expressen kom sa jag åt dem att jag inte kunde uttala mig i det enskilda fallet (lät proffsigt, va?), och de ställde flera frågor, om islam och hets mot folkgrupp och grejer, men jag fortsatte vidhålla att jag inte kunde uttala mig (framstå som rasist i Expressen, nej tack!). De gick till sist, och min gubbe fick köra samma upplägg med Aftonbladet.
Våran tonåring berättade att hon sett nya grannen på nån av de där sociala medierna som kidsen använder, men hon fattade inte vad han sa för han pratade nåt konstigt språk. Jag sa åt henne att akta sig för skumt folk på nätet, alla är inte det de vill framstå som, och då räckte hon långfingret åt mig och gick.
Och gamla tanten på andra sidan nya grannen har precis skaffat ny bil, det står en svart Volvo på hennes garageuppfart hela tiden. Konstigt, trodde hon var fattigpensionär!
Två gånger idag har det krypkört förbi polisbilar här också.

Vad tror ni, ska vi göra något i dagsläget eller ska vi bara ta det lugnt och se vad som händer?
(Vi kom inte med i kvällstidningarna, förresten, så det fungerade som vi gjorde!)
 
  • Gilla
  • Haha
husägaren TS och 3 till
  • Laddar…
sysmali
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej alla byggahusare!

Jag vet att ni inte gillar grannfejds-trådar, och det gör inte jag heller, ärligt talat. Men det här...det är väl inte redigt en fejd än, men jag har en dålig magkänsla.

Tar det från början.
Det har flyttat in en snubbe i grannhuset för bara några dagar sedan. När han kom med hyrlastbilen och började bära in sina kartonger i huset, såg han att vi var ute och kom och presenterade sig. Han verkade väl trevlig och så, bröt lite på arabiska. Han hade ett lustigt förnamn, jag har tyvärr glömt det, men det var något i stil med lotion eller creme. Han luktade lite brandrök, så där som folk gör när de har varit på scoutläger. Kul med en granne som gillar friluftsliv, tyckte vi!

Men igår kom det en bil först med Expressen-logga och sen kom Aftonbladet. De knackade på hos nya grannen, men blev inte insläppta. Då gick de över till oss och ringde på, så jag tänkte att jag öppnar väl. Så när Expressen kom sa jag åt dem att jag inte kunde uttala mig i det enskilda fallet (lät proffsigt, va?), och de ställde flera frågor, om islam och hets mot folkgrupp och grejer, men jag fortsatte vidhålla att jag inte kunde uttala mig (framstå som rasist i Expressen, nej tack!). De gick till sist, och min gubbe fick köra samma upplägg med Aftonbladet.
Våran tonåring berättade att hon sett nya grannen på nån av de där sociala medierna som kidsen använder, men hon fattade inte vad han sa för han pratade nåt konstigt språk. Jag sa åt henne att akta sig för skumt folk på nätet, alla är inte det de vill framstå som, och då räckte hon långfingret åt mig och gick.
Och gamla tanten på andra sidan nya grannen har precis skaffat ny bil, det står en svart Volvo på hennes garageuppfart hela tiden. Konstigt, trodde hon var fattigpensionär!
Två gånger idag har det krypkört förbi polisbilar här också.

Vad tror ni, ska vi göra något i dagsläget eller ska vi bara ta det lugnt och se vad som händer?
(Vi kom inte med i kvällstidningarna, förresten, så det fungerade som vi gjorde!)
Bjud över Lotion-Creme på en härlig grillkväll och passa på och luska ut om han är scout pga brandlukten.
 
sysmali sysmali skrev:
Bjud över Lotion-Creme på en härlig grillkväll och passa på och luska ut om han är scout pga brandlukten.
Bra förslag, ska kolla om han har något för sig imorgon kväll, annars kanske han vill komma över på en flintastek och slå lite knopar! Hade ju känts bäst att ha en vänskaplig relation och slippa ha grannfejd.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hjälp, min granne har grävt en grop trädgården, krävs det bygglov för det?
Ser ut som det ska bli en pool, iaf när det regnar!
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hjälp, min granne har grävt en grop trädgården, krävs det bygglov för det?
Ser ut som det ska bli en pool, iaf när det regnar!
Om det blir en pool så måste du påpeka att han behöver ett elefantsäkert stängsel runtom. Det ska också vara nedgrävt minst 2 meter i marken så ingen kan gräva sig under det. Han behöver också ett tätt pooltak så inga stackars insekter kan komma in och drunkna.
 
  • Haha
  • Gilla
NL12345 och 5 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om det blir en pool så måste du påpeka att han behöver ett elefantsäkert stängsel runtom. Det ska också vara nedgrävt minst 2 meter i marken så ingen kan gräva sig under det. Han behöver också ett tätt pooltak så inga stackars insekter kan komma in och drunkna.
Det behövs antagligen bygglov för stängslet och marklov för grävarbetet. Det jag är lite frågande till är elefanterna. Om det inte redan är en jordbruksfastighet kan det behöva ändras hos lantmäteriet för att få ha elefanter.
 
  • Haha
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det behövs antagligen bygglov för stängslet och marklov för grävarbetet. Det jag är lite frågande till är elefanterna. Om det inte redan är en jordbruksfastighet kan det behöva ändras hos lantmäteriet för att få ha elefanter.
Jag tänkte på vilda elefanter.
Stängslet behöver också vara tillräckligt högt så inte giraffer kan kliva över det och i material som varken apor eller bergsgetter kan klättra över.

Vet du förresten om giraffer kan simma?
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om det blir en pool så måste du påpeka att han behöver ett elefantsäkert stängsel runtom. Det ska också vara nedgrävt minst 2 meter i marken så ingen kan gräva sig under det. Han behöver också ett tätt pooltak så inga stackars insekter kan komma in och drunkna.
Bra, jag visste att grannen skulle sökt bygglov.
Det var väldigt mycket vatten i gropen.

Räknas detta som dolt fel tror ni, vi har bott är i 9 år?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Bra, jag visste att grannen skulle sökt bygglov.
Det var väldigt mycket vatten i gropen.

Räknas detta som dolt fel tror ni, vi har bott är i 9 år?
Bara om hans pool blir större än din
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Bara om hans pool blir större än din
Borde inte grannen berätta för mig, inte ska jag behöva fråga?
Tänk om det kommer 10000 tyska badgäster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.