D datja skrev:
Se mitt tillägg också. Pröva och se om det går.
Jag förtydligar med en bild på placering av husen och vägarna.
En abstraherad karta med två hus, en grusväg, en allmän väg, och vattenkroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
I ivan82 skrev:
Jag förtydligar med en bild på placering av husen och vägarna.
[bild]
Jag är ingen expert men om det också finns ett hus i tomten med ä-prickarna till vänster samt att ni har hus 2 till höger om ert är det som du säger att allmänheten inte har tillgång till stranden nedanför dig, åtminstone inte till fots. Hur många meter fr hus 1 och 2 till stranden? Och finns det hus på de där småtomterna. Hur stora är de ungefär?
 
D datja skrev:
Jag är ingen expert men om det också finns ett hus i tomten med ä-prickarna till vänster samt att ni har hus 2 till höger om ert är det som du säger att allmänheten inte har tillgång till stranden nedanför dig, åtminstone inte till fots. Hur många meter fr hus 1 och 2 till stranden? Och finns det hus på de där småtomterna. Hur stora är de ungefär?
Allmän badstrand finns på andra sidan sjön.
Från hus 1 till strand ca 40m.
Från hus 2 till strand ca 45m.
På vänstersidan/småtomter finns det 3 hus och resten är större sommarstugor.
Tomterna är nog 700m2 till ca 1500m2.
 
F
Blir nog svårt. Min stuga var tidigare en större skogsfastighet där dåvarande ägare ville stycka av tomten med stugan och sälja skogsskiftet. Naturligtvis ville de stycka av ner till havet, ca 40 meter, men länstyrelsen/lantmäteriet sa glöm din jävla dröm med hänvisning till strandskyddet. Så nu går tomtgränsen 4,5 meter framför stugan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
  • Gilla
FE1
  • Laddar…
D datja skrev:
Leta runt lite här. En av många trådar. Lycka till!

[länk]
Tack :)
 
För att få stycka av mark från en fastighet krävs ett giltigt skäl. Önskan att bedriva småskalig fårskötsel kan vara ett giltigt skäl.
 
  • Gilla
HökMartin och 1 till
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Hej, äger en fastighet i det blåmarkerade området. Vi skulle vilja stycka av/utöka vår tomt så att den går ner till sjön enligt den gröna markeringen.
Tomten som eventuellt ska styckas av ägs av fastigheten brevid. Fastigheten brevid äger marken på båda sidorna av vägen(omringar oss).
Gula linjen är allmän väg.
Är detta möjligt att stycka av eller få dispans?

Alt1.
[bild]

Alt2.
[bild]

Varför vill vi göra detta kan man undra.
Vi tänkte bygga om huset och investera rätt mycket pengar, men eftersom huset inte har tillgång till sjön så känns det som en stor begränsning då vi investerar i något som är "låst". Fastigheten brevid bestämmer såklart över den delen som inte tillhör oss, vilket gör att värdet på huset/tomten påverkas av detta.

Om vi nu får beviljad avstyckning/utökning, påverkar detta bygget negativt, alltså hur mycket man kan bygga osv?
Just nu är huset 1 1/2plan ca 80m2 boyta + 40m2 källare som är i sutteräng.
Finns bara ett sätt för dig att få korrekt svar. Tala med din kommun. De kan svara på om det går och vad/hur du isåfall får bygga, tomtgräns, strandskydd etc. Om det går så kommer kommunen ta ut avgifter för det.

Definitionen hemfridszon är sedan en annan fråga. Den är också beroende på varje enskilt fall då den inte definierar mer än typ ”om du anser dig bli störd” så gäller inte allemansrätten, men din åsikt måste då vara väl grundad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
Lite undrande. Allemansrätten och tillgång till stranden för allmänheten gäller ju oavsett vem som äger marken/fastigheten. Eller hur?
Så varför skulle det påverka i det här fallet?
Även om de skulle få nämnda område avstyckat och få köpa den fastigheten som då bildas alternativt få deras befintliga fastighet utökad med området så blir det väl inga skillnader vad gäller allmänhetens tillgång till stranden?
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Om det bilr tom av den ändrade ytan så gäler inte allemansrätten. Och det är vad jag förstår syftet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite undrande. Allemansrätten och tillgång till stranden för allmänheten gäller ju oavsett vem som äger marken/fastigheten. Eller hur?
Så varför skulle det påverka i det här fallet?
Även om de skulle få nämnda område avstyckat och få köpa den fastigheten som då bildas alternativt få deras befintliga fastighet utökad med området så blir det väl inga skillnader vad gäller allmänhetens tillgång till stranden?
Svaret finns väl formulerat i ett remissvar från Lantmäteriet till Miljödepartementet:

Svensk text om fastighetsbildning och strandskyddslagens restriktioner för ny och ombyggd bostadsfastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.lantmateriet.se/content...282bd172bb1794664/remissvar-lm2021_002787.pdf
 
  • Gilla
SnyggPer och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Om det bilr tom av den ändrade ytan så gäler inte allemansrätten. Och det är vad jag förstår syftet.
Jag tycker mig ha förstått att begreppet tomt inte är det som avgör utan avståndet från hus. Från vad som har visats i media med hänvisningar till lagar och rättsfall.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret finns väl formulerat i ett remissvar från Lantmäteriet till Miljödepartementet:

[bild]

[länk]
Ok, det tycks besvara min fråga. Fast det synes vara en överflödig regel/princip då även om man har strandtomt inte får bebygga eller på annat sätt "privatisera" stranden, t ex genom att klippa gräset, bygga staket etc.
I det fallet finns ju inget sådant.
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, det tycks besvara min fråga. Fast det synes vara en överflödig regel/princip då även om man har strandtomt inte får bebygga eller på annat sätt "privatisera" stranden, t ex genom att klippa gräset, bygga staket etc.
I det fallet finns ju inget sådant.
När det gäller strandskyddet tycks man utgå från att markägare inte respekterar det. Tycks återkomma hela tiden i lagstiftning och tillämpning av lagen. Kanske saknade strandskyddets lagstiftning bred folklig förankring från början så man var tvungen att tvinga igenom det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Även om det finns folklig förankring så finns det en egoism. Fastighetsägare tycker att man kan tänja lite på det just här.

Med en tydligt utmärkt hemfridszon skulle man kunna tillåta lite mer i strandnära lägen, utan att det ”uppfattas” som hemfridszon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.