Hej, äger en fastighet i det blåmarkerade området. Vi skulle vilja stycka av/utöka vår tomt så att den går ner till sjön enligt den gröna markeringen.
Tomten som eventuellt ska styckas av ägs av fastigheten brevid. Fastigheten brevid äger marken på båda sidorna av vägen(omringar oss).
Gula linjen är allmän väg.
Är detta möjligt att stycka av eller få dispans?

Alt1.
Satellitbild med överritade markeringar i blått och grönt på en fastighet nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt2.
Satellitbild över fastighet med markerade områden i blått och grönt, med röda markeringar längs gränserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför vill vi göra detta kan man undra.
Vi tänkte bygga om huset och investera rätt mycket pengar, men eftersom huset inte har tillgång till sjön så känns det som en stor begränsning då vi investerar i något som är "låst". Fastigheten brevid bestämmer såklart över den delen som inte tillhör oss, vilket gör att värdet på huset/tomten påverkas av detta.

Om vi nu får beviljad avstyckning/utökning, påverkar detta bygget negativt, alltså hur mycket man kan bygga osv?
Just nu är huset 1 1/2plan ca 80m2 boyta + 40m2 källare som är i sutteräng.
 
  • Gilla
Aloupeus
  • Laddar…
Glömde att skriva att avståndet från nuvarande tomt till sjö är ca 20m. Avstånd från hus till sjö ca 40m.
 
Du kan ju alltid försöka, men en sådan fastighetsreglering skall inte gå att få igenom. I nuläget har du inte hemfridzon ända ned till vattnet, allemansrätten gäller där. Om du får göra den här förändringen så koimmer din hemfridzon att gälla ända ned till vattnet (och det är väl det som är syftet). Men lite hela tanken med strandskyddslagen är att allmänheten skall ha till gång till stranden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan ju alltid försöka, men en sådan fastighetsreglering skall inte gå att få igenom. I nuläget har du inte hemfridzon ända ned till vattnet, allemansrätten gäller där. Om du får göra den här förändringen så koimmer din hemfridzon att gälla ända ned till vattnet (och det är väl det som är syftet). Men lite hela tanken med strandskyddslagen är att allmänheten skall ha till gång till stranden.
Men enl alternativ 1? då kan allmänheten komma ner till vattnet ändå.
H hempularen skrev:
Du kan ju alltid försöka, men en sådan fastighetsreglering skall inte gå att få igenom. I nuläget har du inte hemfridzon ända ned till vattnet, allemansrätten gäller där. Om du får göra den här förändringen så koimmer din hemfridzon att gälla ända ned till vattnet (och det är väl det som är syftet). Men lite hela tanken med strandskyddslagen är att allmänheten skall ha till gång till stranden.
 
I ivan82 skrev:
Men enl alternativ 1? då kan allmänheten komma ner till vattnet ändå.
Allmänheten ska ha tillgång till hela strandlinjen så man kan normalt inte bryta av med en hemfridszon som hindrar någon att gå längs vattnet. Men undantag har skett
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Allmänheten ska ha tillgång till hela strandlinjen så man kan normalt inte bryta av med en hemfridszon som hindrar någon att gå längs vattnet. Men undantag har skett
Hmm kom på en sak, allmänheten har inte tillgång till stranden ändå/nu. Tomten ägs av fastigheten brevid. Så allmänsrätten förändras inte om vi utökar vår tomt?
 
Är det verkligen en tomt i dag?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
I ivan82 skrev:
Hmm kom på en sak, allmänheten har inte tillgång till stranden ändå/nu. Tomten ägs av fastigheten brevid. Så allmänsrätten förändras inte om vi utökar vår tomt?
Vad yrar du om? Hela Sverige har rätt till vattnet nedanför din tomt nu. Och kommer ha i framtiden också.
Du känns som en gammal sosse som försöker roffa åt sig. Köp en riktigt sjötomt istället.
 
  • Gilla
impala65 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen en tomt i dag?
Ja det är en stor tomt.
Abstrakt bild med blå färgyta, grön rektangel mot svart bakgrund; liknar kartfragment eller modern konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Vad yrar du om? Hela Sverige har rätt till vattnet nedanför din tomt nu. Och kommer ha i framtiden också.
Du känns som en gammal sosse som försöker roffa åt sig. Köp en riktigt sjötomt istället.
Försöker inte roffa åt mig något, det är ingen som kommer ner vid sjön. Fastigheten brevid äger tomten runt oss.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
I ivan82 skrev:
Försöker inte roffa åt mig något, det är ingen som kommer ner vid sjön. Fastigheten brevid äger tomten runt oss.
Det blir lite svårt att förstå dig när du använder grundläggande begrepp felaktigt (om jag fattar det rätt).

Fastighet är en oftast sammanhängande markbit, stor eller liten - 300 m² eller 2000 ha. Fastigheter kan heta typ Vackerby 16:2 på landsbygd eller Tärnskriet 45 i städer. Fastigheter är inte byggnader. Fastigheter behöver inte ha några byggnader alls inom sitt område.

En fastighet kan ha ett bostadshus. Om det huset ligger på en liten fastighet blir tomtens (≈ hemfridszonens) storlek densamma som fastighetens. Om fastigheten är stor blir dock tomten bara den del av fastigheten som utgör boningshusets hemfridszon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det blir lite svårt att förstå dig när du använder grundläggande begrepp felaktigt (om jag fattar det rätt).

Fastighet är en oftast sammanhängande markbit, stor eller liten - 300 m² eller 2000 ha. Fastigheter kan heta typ Vackerby 16:2 på landsbygd eller Tärnskriet 45 i städer. Fastigheter är inte byggnader. Fastigheter behöver inte ha några byggnader alls inom sitt område.

En fastighet kan ha ett bostadshus. Om det huset ligger på en liten fastighet blir tomtens (≈ hemfridszonens) storlek densamma som fastigheten. Om fastigheten är stor blir dock tomten bara den del av fastigheten som utgör boningshusets hemfridszon.
Tack för förtydligandet och det är verkligen uppenbart att jag använder fel termer.
Beklagar för det.

Vi har en fastighet med ett bostadshus(vågar ej säga fastighetsförteckning för att använda fler feltermer, men som du skriver ovan: tx sjömarken 1:20).
Och den andra fastigheten/blåa området har också ett bostadshus med en annan fastighetsförteckning tx sjömarken 1:21.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D
I ivan82 skrev:
Tack för förtydligandet och det är verkligen uppenbart att jag använder fel termer.
Beklagar för det.

Vi har en fastighet med ett bostadshus(vågar ej säga fastighetsförteckning för att använda fler feltermer, men som du skriver ovan: tx sjömarken 1:20).
Och den andra fastigheten/blåa området har också ett bostadshus med en annan fastighetsförteckning tx sjömarken 1:21.
Så trodde jag också att det förhöll sig.

Jag misstänker att grannfastighetens boningshus ligger en bra bit från ditt hus och att den bit som du skulle vilja köpa inte i dag skulle bedömas ligga inom grannhusets hemfridszon. Då kan det bli svårt att få köpa loss den delen eftersom då skulle hemfridszonen ökas omkring ditt hus till allmänhetens förfång. Sök lite grann här på forumet om hemfridszoner.

Men kan det vara så att allmänhetens tillgång till stranden redan har inskränkts av att grannen har hus (och således tomt (hemfridszon)) vid vattnet? Då kanske det blir enklare?

Vill grannen sälja då?

Tillägg: från din sista kartbild ser det ut som att det finns massor av strandtomter väster om ditt hus. Så stranden är redan exploaterad. Men det är ingen allmän badstrand nedanför er då?
 
Redigerat:
  • Gilla
Axhans
  • Laddar…
D datja skrev:
Så trodde jag också att det förhöll sig.

Jag misstänker att grannfastighetens boningshus ligger en bra bit från ditt hus och att den bit som du skulle vilja köpa inte i dag skulle bedömas ligga inom det husets hemfridszon. Då kan det bli svårt att få köpa loss den delen eftersom då skulle hemfridszonen ökas omkring ditt hus till allmänhetens förfång. Sök lite grann här på forumet om hemfridszoner.

Men kan det vara så att allmänhetens tillgång till stranden redan har inskränkts av att grannen har tomt (hemfridszon) vid vattnet? Då kanske det blir enklare?

Vill grannen sälja då?
Tack ska läsa och se.
Grannhuset ligger 20m från vårat hus.
Det är en lite grusväg som går till våra fastigheter och ingen kör in där (bara 2 hus).
Grannen vill sälja.
 
D
I ivan82 skrev:
Tack ska läsa och se.
Grannhuset ligger 20m från vårat hus.
Det är en lite grusväg som går till våra fastigheter och ingen kör in där (bara 2 hus).
Grannen vill sälja.
Se mitt tillägg också. Pröva och se om det går.
 
  • Gilla
ivan82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.