ska lägga golvärme på befintlit spångolv tänkte skruva 22/95 sedan golvärmeplåtar sedan en gips sedan klinkers.eller ska jag riva det befitliga spånet ock läga värmen i belklaget
 
Baronen skrev:
Jag håller på och total renoverar ett gammalt hus 2 plan + källare, just nu är jag på 1 plan tak & väggar är klara så nu är det dags för golvet, jag har rivit bort allt gammalt golv så nu är det bara bjälklaget kvar. Jag har tänkt att lägga vattenburen golvvärme. Kan man då rikta upp golvet med glespanel & sen lägga i rören mellan glespanelen & lägga golvgips sen klinkers?

Mina frågor.

1.Isolering hur tjock? (ex45,70,100mm)
2.Glespanel Dim? (ex22x120)
3.Räker det med ett lager gips?
3.Måste man ha plåtar till rören?
4.Är detta en stabil konstruktion?
Får att någon skall kunna svara måste du avslöja bjälklagsavståndet för oss....
 
Jag håller på och total renoverar ett gammalt hus 2 plan + källare, just nu är jag på 1:a plan tak & väggar är klara så nu är det dags för golvet, jag har rivit bort allt gammalt golv så nu är det bara bjälklaget kvar. Jag har tänkt att lägga vattenburen golvvärme. Kan man då lägga isolering & sen glespanel & sen rören mellan glespanelen & lägga golvgips sen klinkers?
Avstånd mellan bjälkarna är ca40cm.

Mina frågor.

1.Isolering hur tjock? (ex45,70,100mm)
2.Glespanel Dim? (ex22x120)
3.Räcker det med ett lager gips?
3.Måste man ha plåtar till rören?
4.Är detta en stabil konstruktion?
 
Varför krångla till det ? :surprised: 22x120 ovanpå o sedan
enkelgips,det räcker allt annat är overkill.
 
Nu en fråga som jag känner inte riktigts besvarats i denna annars mycket utförliga tråd:


Jag skall lägga golvvärme i en köksdel på ca 20kvm. Förutsättningen är betongbjälklag (mycket ojämnt från 1933), idag uppreglat ca 18cm, trägolv på detta. Under denna våning har vi en "halvuppvärmd" källare.

Jag tänkte ta bort reglarna och regla lägre och tätare för att kunna få plats med golvvärme och klinkers. Höjden måste bli rätt på någon millimeter för det skall ansluta till ett bef. marmorgolv mitt i rummet.

Nu den stora frågan vilket skall jag välja:

Alternativ 1: Underifrån reglar, golvspån 22mm (skruvlimmad), glespanel, golvvärmeplåt med rör, golvgips (enkel) skruvad, klinkers.

Eller Alt 2: Reglar, glespanel, plåtar med rör, golvspånskiva, limmad golvgips (enkel), klinkers.

Så vitt jag förstår så skall det vara OK med enkegips under klinkers, och den borde ju vara styv tillräckligt för att tåla att överbrygga rännorna för rören?

Alternativ 1 känns ju bäst ur värmesynpunkt, rören kommer högre, men blir det bra nog som underlag för klinkers?

Efterssom jag gissar att hela kakan blir ca 70 mm tjock (alltså reglarna - 70 mm) så vill jag ogärna plussa på med extra gips. Det skall ju helst få plats lite isolering i golvet också (idag ca 160 mm torv).

Dessutom så hade jag tänkt få plats med en ventilationskanal för tilluft till en öppen spis från en "överbliven" ventil i ytterväggen. Nu när vi ändå brutit upp golvet.
 
hempularen skrev:
Nu en fråga som jag känner inte riktigts besvarats i denna annars mycket utförliga tråd:


Jag skall lägga golvvärme i en köksdel på ca 20kvm. Förutsättningen är betongbjälklag (mycket ojämnt från 1933), idag uppreglat ca 18cm, trägolv på detta. Under denna våning har vi en "halvuppvärmd" källare.

Jag tänkte ta bort reglarna och regla lägre och tätare för att kunna få plats med golvvärme och klinkers. Höjden måste bli rätt på någon millimeter för det skall ansluta till ett bef. marmorgolv mitt i rummet.

Nu den stora frågan vilket skall jag välja:

Alternativ 1: Underifrån reglar, golvspån 22mm (skruvlimmad), glespanel, golvvärmeplåt med rör, golvgips (enkel) skruvad, klinkers.

Eller Alt 2: Reglar, glespanel, plåtar med rör, golvspånskiva, limmad golvgips (enkel), klinkers.

Så vitt jag förstår så skall det vara OK med enkegips under klinkers, och den borde ju vara styv tillräckligt för att tåla att överbrygga rännorna för rören?

Alternativ 1 känns ju bäst ur värmesynpunkt, rören kommer högre, men blir det bra nog som underlag för klinkers?

Efterssom jag gissar att hela kakan blir ca 70 mm tjock (alltså reglarna - 70 mm) så vill jag ogärna plussa på med extra gips. Det skall ju helst få plats lite isolering i golvet också (idag ca 160 mm torv).

Dessutom så hade jag tänkt få plats med en ventilationskanal för tilluft till en öppen spis från en "överbliven" ventil i ytterväggen. Nu när vi ändå brutit upp golvet.
Är inte detta ett klockrent tillfälle för lite gjutning?
 
Spånskivan behövs för styvheten i golvet, väl...

Ang. gjutning: Dels så är torktiden för betong inte riktigt gångbar i det här fallet, det är vårt kök vi pratar om. Dels tror jag att det kan vara svårt att gjuta med den presition jag behöver här.
 
Hej!
När det gäller golvvärme finns det en klar och tydlig regel när det gäller energieffektivtet, lite värmemotstånd ovan och mycket under. Det går lätt att visa teoretiskt att värmeförlusten ökar högst väsentligt med stigande värmemotstånd ovan (typ parkett). Men ur fuktperspektiv blir det problem. Om du har ett hus med stort effektbehov kan det medföra att parketten (om du har sådan) spricker p g a uttrokning. Du kan även få skador under sommaren p g a svällning, men det gäller alla fall. Golvvärme skall således läggas in "där det passar" eller som en grundvärme. I välisolerade hus där värmeffekten per kvm är liten är det stor risk för kallras etc. Det är mycket att tänka på när man lägger in golvvärme!! Men det är skönt!
 
Om man nu lägger golvvärmeslingorna och plåtarna i bjälklaget (i vårt fall för att vi vill ha golvbrädornas längdrikning i ljusriktningen och därmed tvärs bjälkarna, vilket det inte blir om man först lägger glespanelen på bjälkarna; då vänder det ju...) på glesläkt och kortlingar - hur tusan har ni som gjort detta löst det faktum att slangarna skall passera varje golvbjälke? Enklast, bäst och säkrast...vill ju inte underminera hela konstruktionen :-/ ?
 
Kommer troligen bygga ett sluttningshus i sten med följande våningsfördelning på en bergstomt:
Nederst ca 70m2 biarea (garage+förråd), står på betongplatta
Mellan ca 70m2 boarea
Överst ca 150m2 boarea (våningen "flyter" ut på betongplatta på övre delen av tomten)
Kommer pga av höjdskillnaderna på tomten ha marginal att göra de två undervåningarna ganska höga. Bjälklaget kommer vara i betong.
Mina frågor:
1. Skall man ha golvvärme i alla tre planen?
2. Med tanke på min höjdmarginal ser jag det som lämpligt att inte gjuta in golvvärmen, med de fördelar det ger (nackdel=dyrare?)
3. Hur skall ett golvvärmelager byggas upp om det läggs på betonggolv som jag beskrivit?
 
::)Håller på att bygga en 1 1/2planare. Skall troligtvis lägga golv-värme på övre plan. Har någon koll på hur mycket dyrare det är att lägga golvvärme på över plan än att köra radioatorer (golvyta 80m2)? Hur mycket isolering behövs det i bjälklaget ? (tanken är att att lägga urfrästa golvspån ovanpå bjälklaget)?

Tacksam för några råd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.