Min Systemair VX-700 EV har de senaste två dagarna börjat ge ifrån sig en tjutande ljud och jag gissar på att lagerna i ena fläktmotorn behöver bytas (?) Vill undvika att köpa ny motor då den går på drygt 5 tkr.
Filter är nyligen bytt.

Jag har sett andra trådar här på hur man byter lager i VM2 (https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2), så jag antar att det borde vara möjligt även på mitt aggregat.
Någon som har gjort det på en VX-700EV eller motsvarande? Är det samma lager som i VM2?
Hade varit gött att ha allt hemlevererat och klart innan man börjar riva i motorn. :)

Skickar med en video på hur det låter och lite bilder på hur det ser ut.


Uppblåst värmesystem med öppen lucka, synliga fläktar, filter, och styrpanel. Inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre fläktmotor med elkabel och elektrisk anslutningsdosa i industrimiljö, dammig med slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dammigt, industriellt fläkthjul inomhus. Metalldelar och kablar syns; underhåll kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis är det lika lager, men inte 100 % säker, det är samma typ av fläkkonstruktion, äldre modell. Bara plocka isär och skaffa lager, gärna SKF som är kvalitet. Venten kan du nog klara dig utan några dagar.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis är det lika lager, men inte 100 % säker, det är samma typ av fläkkonstruktion, äldre modell. Bara plocka isär och skaffa lager, gärna SKF som är kvalitet. Venten kan du nog klara dig utan några dagar.
Tack för ditt svar. :) Tänkte jag skulle ge mig på att öppna upp den på måndag kväll så hinner jag skaffa lite verktyg tills dess som kan vara bra att ha för jobbet.
Tänkte jag skulle försöka vara så förberedd som möjligt för om jag behöver beställa lager så tar det några dagar. Om jag sedan inte lyckas få ihop det eller lyckas dra av lagren, så behöver jag köpa en ersättningsfläkt och då tar det ytterligare några dagar.
Vill så klart undvika för långt stillestånd på ftxen.
 
S spacemoose skrev:
Tack för ditt svar. :) Tänkte jag skulle ge mig på att öppna upp den på måndag kväll så hinner jag skaffa lite verktyg tills dess som kan vara bra att ha för jobbet.
Tänkte jag skulle försöka vara så förberedd som möjligt för om jag behöver beställa lager så tar det några dagar. Om jag sedan inte lyckas få ihop det eller lyckas dra av lagren, så behöver jag köpa en ersättningsfläkt och då tar det ytterligare några dagar.
Vill så klart undvika för långt stillestånd på ftxen.
Nu är den öppnad. Var lite pill att hitta hur man skulle göra för att öppna upp den. :)

Två olika storlekar på lager fanns det i den varav ena var brunt och kletigt och gick knappt att snurra på.
Tänker mig nu att jag ska beställa likvärdiga SKF lager via kullagret.com. Eller går de att köpa över disk på något lämpligt ställe i Malmö/Lund området?

Det ena är märkt BB1-0608 SKF med yttermåtten 22x7 och innermått 8.
Det andra är märkt INA 6000 med yttermått 26x8 och innermått 10.

Läste i en av de andra trådarna att man bör ha lagerspel C3. Dessa lager är inte märkta C3. Bör man ta vanliga då? Varvtalet enligt märkning på fläkten är 2050/2550 min.

https://www.kullagret.com/product/608-2z-kullager
https://www.kullagret.com/product/6000-2z-kullager
 
Nu är alla lager bytta och de både fläktarna spinner på som aldrig förr. Dessutom mycket tystare och grannarna är säkert nöjda de med. 😎
Det var betydligt enklare än jag trodde att byta lager så stort tack till de i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2 som gav inspiration till att prova själv.

Delar med mig av en liten instruktion hur jag gick tillväga.

1. Gör aggregatet strömlöst och montera ut fläkten genom att lossa på den vita strömkabeln och skruva ut spärrskruven inringad i bild.

Industriell fläkt på vägg, sladd och kontakt, använd, smutsig yta, rostfärgad fläck, beslag, delvis skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Damma av den så gott det går.


3. Ta av den sidan av metallhöljet där strömsladden går in. För att göra detta så behöver man borra upp nitarna (blått) och försiktigt vika upp flärparna (rött) med en tång.
Dammsugarmotor med damm, röda och blå markeringar - antyder potentiella problem eller observationspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Skruva av skruvarna. och dra sedan av sidan av höljet. Den sitter rätt bra så några försiktiga slag med hammaren och en kloss mot kanten går den av.

Centrifugalfläkt täckt med damm; röda cirklar markera punkter, antagligen för felsökning eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5 Plocka ut motor och bänd upp täcklocket för axlen med en liten skruvmejsel eller motsvarande.
Peta av låsringen med en låsringstång och plocka ut brickorna. Det gör inget om låsringen går sönder. Den behöver ersättas med en ny sen.

Bild på blåsig del av bil, dammig, med kablar, skruvar och noteringar, på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläktradiator i metall med damm och smuts, elektrisk kabel ansluten, komponent av kylsystem, förmodligen industriell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Fram med avdragaren. Jag köpte min på biltema. modell 0-75mm.
Placera ovanför axeln och börja skruva. Den går av rätt lätt.

Reparation av motorcykel eller moped, verktyg i bruk, mekanisk arbete, detaljerad närbild, person arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7. Motorn är ute och man ser det översta lagret tydligare. Skitigt och geggigt.
På baksidan hittar man det andra lagret.
Slitet mekaniskt del, metall, rost runt centrum, bakgrund med tidningsklipp och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten inlineshjul med synlig kullager, håligheter och smuts mot oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motorstator, koppartrådar, laminerade järnkärnor, delvis upprullad, teknikkomponent, på en tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8. Stoppa in en skruvmejsel från baksidan och vinkla den så du känner kanten på lagret. Banka lite försiktigt på skruvmejseln med en hammare så trillar lagret ut. Därefter vänder man och gör samma sak från andra hållet. Torka av motorn där lagerna satt om de är skitiga.

En hand med skruvmejsel öppnar grå elkabelvinda; reklamblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9. Så här ser de ut. 1st SKF 608 och 1st INA 6000. Beställ nya SKF lager. De ska vara med lagerspel C3.
Hand håller litet kullager över suddig reklamtidning. Verktyg och delar i bakgrunden, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller kullager, metallföremål, verktyg och reklamblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10. Rengör alla delar nu när de är ute i det fria.

Grafitgrå bearbetad metalldel med rund öppning, fläns och fästelement, liggande på grovt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsfläkt eller turbinblad, sannolikt från fordon eller industriell utrustning, ligger på betonggolv med skiftnyckel och batteri i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Turbojetmotor kompressorhjul på verkstadsbänk, flankad av verktyg och borrsats. Luftfart eller mekanik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av maskin, metallbas med fläns och kabel, grå nyanser, verkstadsomgivning, suddig bakgrund med föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsröra, motor delar, reklamblad, skruvar, skräp, betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11. Ta fram dina nya lager och tryck in dem. Den bakre är rätt lätt att få in, men den främre är lite hårdare. Jag tog en hylsa och placerade ovanför lagret och bankade lite lätt på den tills den gick ner i rätt läge.
Förpackade kullager på sliten metallgolv, SKF och FAG märkesnamn, industriella komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra förseglade kullager på en sliten industriell golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsdel i förgrunden, smutsig arbetsyta med diverse föremål och spill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


forts...
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
12. Montera tillbaka allt i samma ordning. Istället för två nya bultar av de som borrades sönder initialt, så ersattes de med M6 skruv och mutter. Se bild. Banka tillbaka flärparna så sidan sitter fast igen.

Grå centriflugfläkt eller del av HVAC-system med elektriska anslutningar och fästen synliga, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industrifläkt eller ventilationssystem med visuell slitage, stålstångskydd, kablar, mot en betonggolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



13. Repetera på fläkt nr 2 och installera dem igen i FTX aggregatet. Njut av betydligt tystare ljud både i och utanför huset. 😇👌

Total kostnad för lager och nya låsbrickor inkl frakt. 219kr.
Avdragare 89kr på biltema.

Alternativet var två nya fläktar för 5000kr/st.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.