Min Systemair VX-700 EV har de senaste två dagarna börjat ge ifrån sig en tjutande ljud och jag gissar på att lagerna i ena fläktmotorn behöver bytas (?) Vill undvika att köpa ny motor då den går på drygt 5 tkr.
Filter är nyligen bytt.
Jag har sett andra trådar här på hur man byter lager i VM2 (https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2), så jag antar att det borde vara möjligt även på mitt aggregat.
Någon som har gjort det på en VX-700EV eller motsvarande? Är det samma lager som i VM2?
Hade varit gött att ha allt hemlevererat och klart innan man börjar riva i motorn.
Skickar med en video på hur det låter och lite bilder på hur det ser ut.
Filter är nyligen bytt.
Jag har sett andra trådar här på hur man byter lager i VM2 (https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2), så jag antar att det borde vara möjligt även på mitt aggregat.
Någon som har gjort det på en VX-700EV eller motsvarande? Är det samma lager som i VM2?
Hade varit gött att ha allt hemlevererat och klart innan man börjar riva i motorn.
Skickar med en video på hur det låter och lite bilder på hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar. Tänkte jag skulle ge mig på att öppna upp den på måndag kväll så hinner jag skaffa lite verktyg tills dess som kan vara bra att ha för jobbet.J jonaserik skrev:
Tänkte jag skulle försöka vara så förberedd som möjligt för om jag behöver beställa lager så tar det några dagar. Om jag sedan inte lyckas få ihop det eller lyckas dra av lagren, så behöver jag köpa en ersättningsfläkt och då tar det ytterligare några dagar.
Vill så klart undvika för långt stillestånd på ftxen.
Nu är den öppnad. Var lite pill att hitta hur man skulle göra för att öppna upp den.S spacemoose skrev:Tack för ditt svar. Tänkte jag skulle ge mig på att öppna upp den på måndag kväll så hinner jag skaffa lite verktyg tills dess som kan vara bra att ha för jobbet.
Tänkte jag skulle försöka vara så förberedd som möjligt för om jag behöver beställa lager så tar det några dagar. Om jag sedan inte lyckas få ihop det eller lyckas dra av lagren, så behöver jag köpa en ersättningsfläkt och då tar det ytterligare några dagar.
Vill så klart undvika för långt stillestånd på ftxen.
Två olika storlekar på lager fanns det i den varav ena var brunt och kletigt och gick knappt att snurra på.
Tänker mig nu att jag ska beställa likvärdiga SKF lager via kullagret.com. Eller går de att köpa över disk på något lämpligt ställe i Malmö/Lund området?
Det ena är märkt BB1-0608 SKF med yttermåtten 22x7 och innermått 8.
Det andra är märkt INA 6000 med yttermått 26x8 och innermått 10.
Läste i en av de andra trådarna att man bör ha lagerspel C3. Dessa lager är inte märkta C3. Bör man ta vanliga då? Varvtalet enligt märkning på fläkten är 2050/2550 min.
https://www.kullagret.com/product/608-2z-kullager
https://www.kullagret.com/product/6000-2z-kullager
Efter en liten diskussion med Kullager.se på telefon så beställde jag C3 vilket de rekommenderade. Det var den enda leverantören som hade kundservice på telefon. 🙃
dvs
https://www.kullager.se/kullager-6000-zz-c3-10x26x8
https://www.kullager.se/kullager-608-zz-c3-8x22x7
dvs
https://www.kullager.se/kullager-6000-zz-c3-10x26x8
https://www.kullager.se/kullager-608-zz-c3-8x22x7
Nu är alla lager bytta och de både fläktarna spinner på som aldrig förr. Dessutom mycket tystare och grannarna är säkert nöjda de med. 😎
Det var betydligt enklare än jag trodde att byta lager så stort tack till de i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2 som gav inspiration till att prova själv.
Delar med mig av en liten instruktion hur jag gick tillväga.
1. Gör aggregatet strömlöst och montera ut fläkten genom att lossa på den vita strömkabeln och skruva ut spärrskruven inringad i bild.
2. Damma av den så gott det går.
3. Ta av den sidan av metallhöljet där strömsladden går in. För att göra detta så behöver man borra upp nitarna (blått) och försiktigt vika upp flärparna (rött) med en tång.
4. Skruva av skruvarna. och dra sedan av sidan av höljet. Den sitter rätt bra så några försiktiga slag med hammaren och en kloss mot kanten går den av.
5 Plocka ut motor och bänd upp täcklocket för axlen med en liten skruvmejsel eller motsvarande.
Peta av låsringen med en låsringstång och plocka ut brickorna. Det gör inget om låsringen går sönder. Den behöver ersättas med en ny sen.
6. Fram med avdragaren. Jag köpte min på biltema. modell 0-75mm.
Placera ovanför axeln och börja skruva. Den går av rätt lätt.
7. Motorn är ute och man ser det översta lagret tydligare. Skitigt och geggigt.
På baksidan hittar man det andra lagret.
8. Stoppa in en skruvmejsel från baksidan och vinkla den så du känner kanten på lagret. Banka lite försiktigt på skruvmejseln med en hammare så trillar lagret ut. Därefter vänder man och gör samma sak från andra hållet. Torka av motorn där lagerna satt om de är skitiga.
9. Så här ser de ut. 1st SKF 608 och 1st INA 6000. Beställ nya SKF lager. De ska vara med lagerspel C3.
10. Rengör alla delar nu när de är ute i det fria.
11. Ta fram dina nya lager och tryck in dem. Den bakre är rätt lätt att få in, men den främre är lite hårdare. Jag tog en hylsa och placerade ovanför lagret och bankade lite lätt på den tills den gick ner i rätt läge.
forts...
Det var betydligt enklare än jag trodde att byta lager så stort tack till de i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vm2-kvalite.164693/page-2 som gav inspiration till att prova själv.
Delar med mig av en liten instruktion hur jag gick tillväga.
1. Gör aggregatet strömlöst och montera ut fläkten genom att lossa på den vita strömkabeln och skruva ut spärrskruven inringad i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Damma av den så gott det går.
3. Ta av den sidan av metallhöljet där strömsladden går in. För att göra detta så behöver man borra upp nitarna (blått) och försiktigt vika upp flärparna (rött) med en tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Skruva av skruvarna. och dra sedan av sidan av höljet. Den sitter rätt bra så några försiktiga slag med hammaren och en kloss mot kanten går den av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 Plocka ut motor och bänd upp täcklocket för axlen med en liten skruvmejsel eller motsvarande.
Peta av låsringen med en låsringstång och plocka ut brickorna. Det gör inget om låsringen går sönder. Den behöver ersättas med en ny sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6. Fram med avdragaren. Jag köpte min på biltema. modell 0-75mm.
Placera ovanför axeln och börja skruva. Den går av rätt lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7. Motorn är ute och man ser det översta lagret tydligare. Skitigt och geggigt.
På baksidan hittar man det andra lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8. Stoppa in en skruvmejsel från baksidan och vinkla den så du känner kanten på lagret. Banka lite försiktigt på skruvmejseln med en hammare så trillar lagret ut. Därefter vänder man och gör samma sak från andra hållet. Torka av motorn där lagerna satt om de är skitiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9. Så här ser de ut. 1st SKF 608 och 1st INA 6000. Beställ nya SKF lager. De ska vara med lagerspel C3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10. Rengör alla delar nu när de är ute i det fria.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11. Ta fram dina nya lager och tryck in dem. Den bakre är rätt lätt att få in, men den främre är lite hårdare. Jag tog en hylsa och placerade ovanför lagret och bankade lite lätt på den tills den gick ner i rätt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
forts...
Produkter som diskuteras: "låsringstång"
Spårringstänger
Spårringstänger är specialiserade tänger utformade för att installera och ta bort spårringar, också kända som säkringsringar. Spårringarna används för att säkra komponenter på axlar eller inuti hål, och spårringstänger hjälper till
Läs mer
12. Montera tillbaka allt i samma ordning. Istället för två nya bultar av de som borrades sönder initialt, så ersattes de med M6 skruv och mutter. Se bild. Banka tillbaka flärparna så sidan sitter fast igen.
13. Repetera på fläkt nr 2 och installera dem igen i FTX aggregatet. Njut av betydligt tystare ljud både i och utanför huset. 😇👌
Total kostnad för lager och nya låsbrickor inkl frakt. 219kr.
Avdragare 89kr på biltema.
Alternativet var två nya fläktar för 5000kr/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13. Repetera på fläkt nr 2 och installera dem igen i FTX aggregatet. Njut av betydligt tystare ljud både i och utanför huset. 😇👌
Total kostnad för lager och nya låsbrickor inkl frakt. 219kr.
Avdragare 89kr på biltema.
Alternativet var två nya fläktar för 5000kr/st.
Produkter som diskuteras i tråden