E elmont skrev:
Ni måste ta med även den största delen av befolkningen som bor i lägenheter (ca 50%) i funderingarna.
Hej elmont

Naturligtvis!

Det borde inte behövas större effekt per lägenhet att driva fjärrvärmecentralen i ett hyreshus med 50 lägenheter än i 50 villor.
 
Men det vet du ju inte innan du kollat, eller hur?
 
E elmont skrev:
Men det vet du ju inte innan du kollat, eller hur?
Hej elmont

För den som äger hyreshus anslutet till ett fjärrvärmenät som klarar reservkraftdrift vid strömavbrott och vill klara driften av fjärrvärmecentralen i hyreshuset, då är det lämpligt att undersöka den saken.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej elmont

För den som äger hyreshus anslutet till ett fjärrvärmenät som klarar reservkraftdrift vid strömavbrott och vill klara driften av fjärrvärmecentralen i hyreshuset, då är det lämpligt att undersöka den saken.
Tvek sant. Är det av brott i hela stan lär fjärr värme svalna och inte kunna cirkulera. Många kompletterar med. Berg värme.
 
E El-Löken66 skrev:
Tvek sant. Är det av brott i hela stan lär fjärr värme svalna och inte kunna cirkulera. Många kompletterar med. Berg värme.
Ja fjärrvärme och bergvärme lär vara en bra combo.
Speciellt som bergvärmen tar värmen från berget och inte är beroende av el.

Risk finns att inlägget innehåller spår av sarkasm.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
Ja fjärrvärme och bergvärme lär vara en bra combo.
Speciellt som bergvärmen tar värmen från berget och inte är beroende av el.

Risk finns att inlägget innehåller spår av sarkasm.
Vad för söker du skriva?
Ja, fjärr värme och berg värme har blivit väldigt vanligt sedan av gifterna skenade. El för utsätter jag finns i form av reserv kraft.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad för söker du skriva?
Ja, fjärr värme och berg värme har blivit väldigt vanligt sedan av gifterna skenade. El för utsätter jag finns i form av reserv kraft.
Du skriver kompletterar med bergvärme i meningen efter att du talar om fjärrvärme.

Vad är ett komplement menar du?
Om elen är borta så antar jag man förutsätter att elen är just borta?
 
E El-Löken66 skrev:
Jag är inte din mamma. Googla.
Inte ens Google kan hjälpa mig förstå vad du menar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lars_stefan_axelsson

För ett tiotal år sedan berättades för mig, gällande beredskap för strömavbrott, att en viss leverantör av fjärrvärme visserligen hade reservkraft för att driva de stora cirkulationspumparna i fjärrvärmen. Men som det då sades; vad hjälper det, om husens fjärrvärmecentraler och cirkulationspumpar inte har spänningsmatning vid ett strömavbrott.

Sedan dess har jag vid några tillfällen tagit upp denna problematik som fjärrvärmen har, att klara att leverera värme i samband med strömavbrott.

Det är en stor avlastning för en villaägare om han har en lösning för att klara värmen vid ett längre strömavbrott.

Jag har själv inte fjärrvärme så jag kan inte mäta effektbehovet, men ur Kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” har jag hämtat uppgiften om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.
[länk]

På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”

Ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme för reglercentralen och ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift av cirkulationspumpen ger 50 W och till det lade jag till 10 W i osäkerhetsmarginal då reglercentraler levereras av flera leverantörer och har gjort så under många år.
Nej. Det är en helt orimlig siffra. Om själva styrningen ("centralen") skulle dra 40W i medel så skulle den brinna upp. Det blir orimlig effekt-täthet om inte annat.

Eftersom jag inte är hemma så kan jag inte mäta, men vi kan ju titta på ett datablad för en vanligt förekommande styrningsenhet, Danfoss ECL Comfort 110.

Ur detta kan vi läsa: "Effektförbrukning 3VA". Alltså maximalt 3W. Det låter mycket rimligare.

Sedan så drar naturligtvis centralen mer när den manövrerar ventiler (nåja, ventilen eftersom det är singular som är vanligast), men det är en högst intermittent last så den bidrar inte så mycket till totalen.

Att rimlighetskontrollera sina utsagor är som bekant A och O, även om jag också, i sanningens namn, ofta slarvar.


P.S. Vad gäller pumparna så tvivlar jag på att min leverantör (Gbg) har reservkraft till dessa. Det skulle bli en mycket omfattande apparat i ett så stort system. Dessutom så skall leverantörerna till fjärrvärmesystemet också fungera. De lär de inte göra. (De 4 värmepumpar man använder för att återvinna spillvärme från avloppsvattnet i Ryaverket lär t ex definitivt inte ha backup. ;) Men, nåja, de är ju en mindre post.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är en helt orimlig siffra. Om själva styrningen ("centralen") skulle dra 40W i medel så skulle den brinna upp. Det blir orimlig effekt-täthet om inte annat.

Eftersom jag inte är hemma så kan jag inte mäta, men vi kan ju titta på ett datablad för en vanligt förekommande styrningsenhet, Danfoss ECL Comfort 110.

Ur detta kan vi läsa: "Effektförbrukning 3VA". Alltså maximalt 3W. Det låter mycket rimligare.

Sedan så drar naturligtvis centralen mer när den manövrerar ventiler (nåja, ventilen eftersom det är singular som är vanligast), men det är en högst intermittent last så den bidrar inte så mycket till totalen.

Att rimlighetskontrollera sina utsagor är som bekant A och O, även om jag också, i sanningens namn, ofta slarvar.


P.S. Vad gäller pumparna så tvivlar jag på att min leverantör (Gbg) har reservkraft till dessa. Det skulle bli en mycket omfattande apparat i ett så stort system. Dessutom så skall leverantörerna till fjärrvärmesystemet också fungera. De lär de inte göra. (De 4 värmepumpar man använder för att återvinna spillvärme från avloppsvattnet i Ryaverket lär t ex definitivt inte ha backup. ;) Men, nåja, de är ju en mindre post.)
Jag flikar in. Jag har en danfoss ecl 110. Den drar just 3 w. Sedan tillkommer 6-7 w i nättrafon. Så jag räknar 10 w i nödkraft till den.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är en helt orimlig siffra. Om själva styrningen ("centralen") skulle dra 40W i medel så skulle den brinna upp. Det blir orimlig effekt-täthet om inte annat.

Eftersom jag inte är hemma så kan jag inte mäta, men vi kan ju titta på ett datablad för en vanligt förekommande styrningsenhet, Danfoss ECL Comfort 110.

Ur detta kan vi läsa: "Effektförbrukning 3VA". Alltså maximalt 3W. Det låter mycket rimligare.

Sedan så drar naturligtvis centralen mer när den manövrerar ventiler (nåja, ventilen eftersom det är singular som är vanligast), men det är en högst intermittent last så den bidrar inte så mycket till totalen.

Att rimlighetskontrollera sina utsagor är som bekant A och O, även om jag också, i sanningens namn, ofta slarvar.


P.S. Vad gäller pumparna så tvivlar jag på att min leverantör (Gbg) har reservkraft till dessa. Det skulle bli en mycket omfattande apparat i ett så stort system. Dessutom så skall leverantörerna till fjärrvärmesystemet också fungera. De lär de inte göra. (De 4 värmepumpar man använder för att återvinna spillvärme från avloppsvattnet i Ryaverket lär t ex definitivt inte ha backup. ;) Men, nåja, de är ju en mindre post.)
Hej lars_stefan_axelsson

När det gäller effektbehovet för att driva en fjärrvärmecentral i en villa så är det bara en fördel om det snarare handlar om 10W än ca 50 W. Jag har ingen egen fjärrvärmecentral, och jag har angett källan till de uppgifter jag gav.


Det finns ett samhälleligt intresse att klara ö-drift av Fjärr- och kraftvärmen i händelse av strömavbrott.

I ”Energiföretagens 12-punktslista för kraft- och fjärrvärmen” kan vi bl.a. läsa;
”10. Säkerställ kraftvärmens roll i krisberedskapen.
En ort som kan klara sin energiförsörjning åtminstone kortare tid, utan att få el från andra håll via stam- eller regionnätet, säkerställer både försörjningstrygghet och säkerhet. Inom ramen för Energimyndighetens utökade uppdrag gällande uppbyggnaden av det civila försvaret, bör ingå att:
  • Kartlägga förutsättningarna för utökad ö-driftsförmåga i olika delar av landet under kris- och krigsförhållanden och vilka behov som finns ur ett krisberedskapsperspektiv.
  • Ta fram en plan för att säkerställa ö-driftsförmåga och minska sårbarheten i energisystemet där kraftvärmen kan spela en viktig roll.”
https://www.energiforetagen.se/glob...12-punktslista-for-kraft--och-fjarrvarmen.pdf

På krisinformation.se så kan vi bl.a. läsa; ”Svensk krishantering bygger på samverkan. Det gäller samverkan mellan olika myndigheter och kommuner likväl som samverkan mellan företag och frivilligorganisationer. Och inte minst samverkan mellan människor. Ingen kan ensam avvärja eller hantera en kris.”

Vidare så kan vi där, läsa om ”Ansvarsprincipen”
”Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation. Det betyder att det är den vanliga sjukvården som har hand om vården även vid en kris, att kommunerna sköter skola och äldreomsorg och så vidare.”
https://www.krisinformation.se/dett...krishanteringssystem/krishanteringens-grunder

I denna tråd tittar jag på, utifrån bl.a. MCB:s rekommendationer och råd, vad vi som privatpersoner kan göra vid ett strömavbrott.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag har ingen egen fjärrvärmecentral, och jag har angett källan till de uppgifter jag gav.
Ja, men det fritar dig inte från ansvaret att rimlighetskolla. Och det det vet du! ;) Man kan dessutom använda källor på bra, och dåliga sätt. Det här var det senare. ;)


Sedan så citerar du planer. Och de är just det, planer. Eller i det här fallet snarare fromma förhoppningar. Generella principer kommer inte att ge särskilt mycket här.

Om man har fjärrvärme så måste man förbereda sig på att det blir kallt vid ett längre strömavbrott. Det behövs en annan värmekälla. Fjärrvärmesystemen kommer inte att fungera. Vilket blir ett ännu större problem för de som (som tidigare påpekats) bor i flerfamiljshus.

Sedan så är det mycket bra att man ser över möjligheterna till ö-drift osv. Men jag ser stora tekniska problem med att uppnå det. Och i våra stora städer, där fjärrvärmen är vanligast, så är problemen ännu större. Så resultatet från den översikten lär landa i ett negativt besked.

MEN, tråden skall ju handla om vad man kan göra själv. Och det är ett bra fokus. Även om man inte kan se till att fjärrvärmenätet fungerar, så kan man ju göra annat. T ex se över vad och hur man kan kallställa, samt värma upp det allra viktigaste med andra metoder.
 
TRJBerg
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men det fritar dig inte från ansvaret att rimlighetskolla. Och det det vet du! ;) Man kan dessutom använda källor på bra, och dåliga sätt. Det här var det senare. ;)


Sedan så citerar du planer. Och de är just det, planer. Eller i det här fallet snarare fromma förhoppningar. Generella principer kommer inte att ge särskilt mycket här.

Om man har fjärrvärme så måste man förbereda sig på att det blir kallt vid ett längre strömavbrott. Det behövs en annan värmekälla. Fjärrvärmesystemen kommer inte att fungera. Vilket blir ett ännu större problem för de som (som tidigare påpekats) bor i flerfamiljshus.

Sedan så är det mycket bra att man ser över möjligheterna till ö-drift osv. Men jag ser stora tekniska problem med att uppnå det. Och i våra stora städer, där fjärrvärmen är vanligast, så är problemen ännu större. Så resultatet från den översikten lär landa i ett negativt besked.

MEN, tråden skall ju handla om vad man kan göra själv. Och det är ett bra fokus. Även om man inte kan se till att fjärrvärmenätet fungerar, så kan man ju göra annat. T ex se över vad och hur man kan kallställa, samt värma upp det allra viktigaste med andra metoder.
I den refererade källan som är ett noggrant kandidatexamensarbete på KTH, om man läser den, finner man:

Reglersystemet består i sin
tur av flera komponenter, så som
temperaturgivare, reglerventiler, regulator och ställdon. Reglercentralen med dess ställdon kräver elenergi, vilket är en funktion av dess effektbehov och drifttimmar (Lund, 2017). Dessa värden presenteras nedan i Tabell 1. Dessa värden är presenterade av Hans Lund, energiexpert anställd på Fortum Värme.

Med ovanstående och med tanke på att styrning av ställdon ingår finns ingen anledning att betvivla 40W i drift. I varje fall inte utan att veta exakt fabrikat och installationsparametrar för ovanstående.
 
Den stora förbrukaren i centralen borde väl vara cirkulationspumpen? Under värmesäsong går den kontinuerligt och drar från några tiotal Watt till en bit över hundra beroende på storlek och ålder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med ovanstående och med tanke på att styrning av ställdon ingår finns ingen anledning att betvivla 40W i drift. I varje fall inte utan att veta exakt fabrikat och installationsparametrar för ovanstående.
Jo. Det faller som sagt på sin egen orimlighet. Du kan inte dumpa 40W värme i de komponenterna med den kylning (redan dålig pga placeringen) som de är utrustade med.

Det är sant att ventiler osv. kan dra mer när de används (jag har inte slagit upp siffran), men nu avsåg 40W medeleffekten. Den är helt orimligt hög.

Och om vi slår upp det så ser vi att vi som sagt är en storleksordning fel. Och en storleksordning, alltså en faktor tio, det skall man ta med en rimlighetskontroll. Att man missar med 20% det må vara hänt, men en faktor tio, det skall inte slippa igenom.


Det är en rimligare siffra om man ser till en reglercentral för ett större flerbostadshus, och det är antagligen därifrån siffran kommer. Men då stämmer antagligen istället inte siffran för cirkulationspumpen vilket författaren, eller snarare dess handledare, borde ha fångat.

Det är dock tyvärr inte ovanligt att vi handledare missar dumheter i examensarbeten. Jag önskar att jag kunde hävda motsatsen. :)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.