hej,

letar efter en sk. flat tooth sågklinga till min bordssåg. verkar finnas på den Amerikanska marknaden men hittar inga alternativ i Sverige. Är det någon som har tips på vart det går att beställa? Dimensionen på klingan ska vara 250x30.

Tack på förhand,
Jens.
 
Behöver den vara 250 mm? Notklingor finns att köpa i diverse storlekar, men de flesta verkar vara mindre. När jag letade efter en 250 insåg jag att det inte behövdes då jag aldrig skulle använda den för att såga genom tjockt virke, utan för att göra spår med platt botten. Då fanns det plötsligt hur stort utbud som helst. CMT har en drös och de finns hos diverse näthandlare.

Eller så ska du ha den till något annat än det jag skriver om och då kan du ju strunta i det här svamlet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Behöver den vara 250 mm? Notklingor finns att köpa i diverse storlekar, men de flesta verkar vara mindre. När jag letade efter en 250 insåg jag att det inte behövdes då jag aldrig skulle använda den för att såga genom tjockt virke, utan för att göra spår med platt botten. Då fanns det plötsligt hur stort utbud som helst. CMT har en drös och de finns hos diverse näthandlare.

Eller så ska du ha den till något annat än det jag skriver om och då kan du ju strunta i det här svamlet.
Tack för hjälpen, hade inte koll på den svenska benämningen men nu blev det genast mycket enklare:). Den ska användas till just det du beskriver så det räcker säkert med en mindre diameter än 250mm.

Tack för hjälpen!
 
jac jac skrev:
Jag har en 250 mm FGT klinga från Swedex inköpt på Sernbrandt. Av artikelnummret så bör det vara denna:
[länk]

Det framgår inte av hemsidan om det är en FGT men det borde vara enkelt att ringa och kolla.
Tack, ska kolla med dem om den funkar. Av ren nyfikenhet, vad är en FGT klinga? Är det en annan benämning av notklinga?

/Jens
 
J jens93 skrev:
Tack för hjälpen, hade inte koll på den svenska benämningen men nu blev det genast mycket enklare:). Den ska användas till just det du beskriver så det räcker säkert med en mindre diameter än 250mm.

Tack för hjälpen!
Swedendro och Amazon är två ställen med bra utbud och priser på CMTs klingor som åtminstone jag varit nöjd med.
 
Notklingor är ju lite bredare för att göra just spår, medan du kan även kan ha ftg på en vanlig tunn klyvklinga för att få finare snitt. Så alla notklingor är ftg men inte alla ftg är notklingor (så tänker jag iaf, vet inte om det finns en tydligare definition)
 
J jens93 skrev:
Tack, ska kolla med dem om den funkar. Av ren nyfikenhet, vad är en FGT klinga? Är det en annan benämning av notklinga?

/Jens
FGT = Flat Ground Tooth/Teeth, dvs en sågklinga där alla tänder är slipade vinkelrätt mot bladstommen. Gör att sågspåret blir "platt" i botten s a s.

Kap- och universalklingor har ofta växelvis slipade tänder som har en sned vinkel i förhållande till bladstommen. Tanken är att det ger bättre snitt när man kör tvärs över fibrerna i en planka och så brukar det vara i verkligheten också.

Klyvklingor är oftast (känner inte till något undantag) FGT-slipade vilket gör dem effektivare när man klyver en planka längs med fibrerna. Ofta har dessa klingor samma tandbredd som kap-/universalklingor.

Notklingor har man för att såga spår (ej genomgående snitt) i ämnen oavsett fiberriktning och de är alltid FGT-slipade. Tandbredden på dessa — såvitt jag stött på — kan variera mellan ca tre till tio mm.

//Ronnie
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte faktiskt att det var rätt svårt att hitta klinga med FGT, jag ville ha en klinga för klyvning med få antal tänder, också 250 mm. Till slut hittade jag en Dewalt klyvklinga som är riktigt bra, men tyvärr långt ifrån billig.
 
Denna har jag för klyvning och spårning:

Bosch Professional Cirkelsågblad Construct Wood (trä, 250 x 30 x 3,2 mm, 20 tänder, tillbehör cirkelsåg)
https://amzn.eu/d/a2K5WcH
 
Har alltid levt i tron det heter FTG=flat top grind, men här börjar det pratas om FGT...

Efter lite googlande lever jag kvar i min tro.😉
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Här är iaf mina ftg klingor.

Fyra sågklingor på träbrickor, varierande storlek och märken, på arbetsbänk i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Woodcontrol 22AA39T3, 250mm 2.8mm
CMT 240.060.07M, 180mm 6mm
Toolbox 20AA26 200mm 4mm
Hammer 500-03-001 250mm 3.2mm

Hammer o Toolboxklingorna är mina favoriter, Toolboxen va dyr (~1300) men Hammern är riktigt billig i sammanhanget, runt 400 har jag för mig. CMTn levererades med icke platta tänder o jag är lovad en gratis omslipning, ska skicka tillbaka den vilket år som helst...
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Har alltid levt i tron det heter FTG=flat top grind, men här börjar det pratas om FGT...

Efter lite googlande lever jag kvar i min tro.😉
Du har såklart helt rätt!
//Ronnie
 
Ola C Ola C skrev:
Har alltid levt i tron det heter FTG=flat top grind, men här börjar det pratas om FGT...

Efter lite googlande lever jag kvar i min tro.😉
Jaja, du har såklart rätt om det nu ska vara så noga med ordningen på bokstäverna. ;)
 
P Pysslarn skrev:
Du har såklart helt rätt!
jac jac skrev:
Jaja, du har såklart rätt
Jag vet😁
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.