Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är uppfriskande med någon som tror på systemet och inte ser korruption. Hade ni inte funnits hade det ju inte funnits någon som tror på tomten heller.
Snarare så att jag kan systemet och har sett det inifrån i många år. Det förekommer absolut tveksamma beslut i framförallt nämnderna. Men handläggarna är allt som oftast mycket seriösa och ibland snarare lite väl noggranna.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P planarkitekten skrev:
15 kvm gäller totalt på din fastighet. Mao har du ett på 8 kvm och ett annat på 10 så har du byggt 3 kvm skärmtak olovligt.
Är det någon som vet om det finns någon "preskriptionstid" på svartbygge? Om jag t ex bygger en friggebod utan bygglov och kommunen inte har upptäckt och påpekat detta inom 10 år så kan man inte straffas för detta?
 
P planarkitekten skrev:
Snarare så att jag kan systemet och har sett det inifrån i många år. Det förekommer absolut tveksamma beslut i framförallt nämnderna. Men handläggarna är allt som oftast mycket seriösa och ibland snarare lite väl noggranna.
Handläggarna i kommunen gör inte ett bra jobb och det är mycket vanligt att deras godtyckliga beslut rivs upp av juristerna på Länsstyrelsen.

Det är självklart att en examen i juridik gör dig mer lämpad att tolka bestämmelser. Och det är det som märks. Men det är också mer korruption på kommunnivå. Jag har gett ett par exempel i tråden. I Göteborg finns en lång rad exempel som rapporterats i media när det gäller korruption och bygglov (men såklart massa annan typ av korruption också, särskilt upphandlingar).

Min uppfattning är att man borde bry sig om kanske 10% av vad vi idag bryr oss om vad folk gör på sin tomt.

Saker som skuggar, skymmer utsikt eller skadar grannens fastighet vad gäller avrinning och sånt ska vi absolut reglera. Men allting som drabbar "ögat" typ vilken färg folk har på huset, vilken fasad eller om de har garage eller carport och sånt det borde vi inte ha åsikter om.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
P
P planarkitekten skrev:
Snarare så att jag kan systemet och har sett det inifrån i många år. Det förekommer absolut tveksamma beslut i framförallt nämnderna. Men handläggarna är allt som oftast mycket seriösa och ibland snarare lite väl noggranna.
Det är ju sällan handläggarnas fel att reglerna är överkomplicerade. En handläggare som inte är noggrann utsätter sig för risken att få sparken (eller värre).

Med det sagt så tycker jag att rutinerna inte alltid är så välfungerande. När man söker bygglov bör det finnas en checklista på vilka dokument man behöver lämna in, och vilka krav det ställs på dessa dokument. Gärna med hänvisning till relevanta delar av PBL. Man ska inte behöva anlita en konsult för att producera dokument för en bygglovsansökan.

När jag sökte bygglov senast så behövde jag komplettera dokumentsamlingen flera gånger. Det är ett oskick eftersom det drar ut på tiden. Med en komplett checklista kan den sökande lämna in en komplett bygglovsansökan direkt.

Tramset med att man måste hyra en "kontrollansvarig" borde strykas. Jag lyckades hitta en som var både bra och billig, men det blev ganska många som jag sorterade bort (främst pga priset) innan jag hittade den jag anlitade.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Är det någon som vet om det finns någon "preskriptionstid" på svartbygge? Om jag t ex bygger en friggebod utan bygglov och kommunen inte har upptäckt och påpekat detta inom 10 år så kan man inte straffas för detta?
Har du byggt en friggebod så är den i allmänhet helt bygglovsbefriad om de uppfyller kriterierna i lagstiftningen. Kan dock om det finns särskilda skäl för det trots det vara reglerat i detaljplan att det krävs lov, men det är ovanligt.

Normalt är preskriptionstid för byggåtgärder 10 år.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det handlar ju också om att man kan få avslag för saker som grannen redan har. Det är uttryckligen så att regelstridiga byggnader som redan finns i ett område ska inte beaktas vid nya ansökningar.
Och den som då inte får t.ex. garage när grannen redan känner sig såklart inte rättvist behandlad. Så bygger man inget förtroende för systemet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Handläggarna i kommunen gör inte ett bra jobb och det är mycket vanligt att deras godtyckliga beslut rivs upp av juristerna på Länsstyrelsen.

Det är självklart att en examen i juridik gör dig mer lämpad att tolka bestämmelser. Och det är det som märks. Men det är också mer korruption på kommunnivå. Jag har gett ett par exempel i tråden. I Göteborg finns en lång rad exempel som rapporterats i media när det gäller korruption och bygglov (men såklart massa annan typ av korruption också, särskilt upphandlingar).

Min uppfattning är att man borde bry sig om kanske 10% av vad vi idag bryr oss om vad folk gör på sin tomt.

Saker som skuggar, skymmer utsikt eller skadar grannens fastighet vad gäller avrinning och sånt ska vi absolut reglera. Men allting som drabbar "ögat" typ vilken färg folk har på huset, vilken fasad eller om de har garage eller carport och sånt det borde vi inte ha åsikter om.
Du ser bara en lite liten del av alla bygglov som beviljas i Sverige och de är nästan övervägande de där det blivit fel. 875 beslut upphävdes av Lst 2022 av 3700 överklagade beslut. 2022 beviljades 71 400 bygglov. Det är mao 1,2 % där Lst ingriper.

Sen att man kan tycka det är för mycket som reglera är en annan, ideologisk, fråga. Det kan jag också tycka när det gäller många saker som idag kräver lov, även om jag av erfarenhet ser ett större behov av reglering än vad du gör.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det handlar ju också om att man kan få avslag för saker som grannen redan har. Det är uttryckligen så att regelstridiga byggnader som redan finns i ett område ska inte beaktas vid nya ansökningar.
Och den som då inte får t.ex. garage när grannen redan känner sig såklart inte rättvist behandlad. Så bygger man inget förtroende för systemet.
Har grannen fått bygglov för sitt garage och du inte får det utifrån samma förutsättningar är det en sak. Då är vi inne på likabehandlingsfrågor där båda ärendena ska hanterad likadant. Är grannens garage däremot olovligt och t.ex. preskriberat är det en helt annan sak.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ju sällan handläggarnas fel att reglerna är överkomplicerade. En handläggare som inte är noggrann utsätter sig för risken att få sparken (eller värre).

Med det sagt så tycker jag att rutinerna inte alltid är så välfungerande. När man söker bygglov bör det finnas en checklista på vilka dokument man behöver lämna in, och vilka krav det ställs på dessa dokument. Gärna med hänvisning till relevanta delar av PBL. Man ska inte behöva anlita en konsult för att producera dokument för en bygglovsansökan.

När jag sökte bygglov senast så behövde jag komplettera dokumentsamlingen flera gånger. Det är ett oskick eftersom det drar ut på tiden. Med en komplett checklista kan den sökande lämna in en komplett bygglovsansökan direkt.

Tramset med att man måste hyra en "kontrollansvarig" borde strykas. Jag lyckades hitta en som var både bra och billig, men det blev ganska många som jag sorterade bort (främst pga priset) innan jag hittade den jag anlitade.
Det du beskriver är tyvärr en välkänd problematik i mer eller mindre hela samhällsbyggnadsbranschen. Regelverket är egentligen inte jättekomplext men för enskilda som söker enstaka bygglov i sitt liv är det allt annat än lättnavigerat och att det är såpass otydligt vilka handlingar som krävs är definitivt en del i problemet.

Sen kontrollansvarig, jag kan helt enkelt för lite om de bitarna för att ens ha en åsikt.
 
H
P planarkitekten skrev:
15 kvm gäller totalt på din fastighet. Mao har du ett på 8 kvm och ett annat på 10 så har du byggt 3 kvm skärmtak olovligt.
Ja, så är det säkert.
 
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter helt rimligt och bra. Märkligt bara att andra som försökte få bygglov för samma sak fick avslag
P planarkitekten skrev:
Snarare så att jag kan systemet och har sett det inifrån i många år. Det förekommer absolut tveksamma beslut i framförallt nämnderna. Men handläggarna är allt som oftast mycket seriösa och ibland snarare lite väl noggranna.
Handläggarna lägger fram ärenden för nämnden, nämnden går på vad handläggaren säger. Har från säker källa fått veta att avslag har meddelas till sökandes grannar före Byggnadsnämnden har fattat beslut. En av grannarna ville åt den marken och hade tät kontakt med handläggaren.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Handläggarna lägger fram ärenden för nämnden, nämnden går på vad handläggaren säger. Har från säker källa fått veta att avslag har meddelas till sökandes grannar före Byggnadsnämnden
H HEM2121 skrev:
Handläggarna lägger fram ärenden för nämnden, nämnden går på vad handläggaren säger. Har från säker källa fått veta att avslag har meddelas till sökandes grannar före Byggnadsnämnden har fattat beslut. En av grannarna ville åt den marken och hade tät kontakt med handläggaren.
Det där är ju på anekdotnivå. Förekommer det fuffens? Säkerligen, har bevittnat det själv! Jag har till och med vägrat ha mitt namn på ett ärende av anledningen att jag inte kunde stå bakom förslaget som skulle fram till varje pris. Är det så illa som vissa försöker få det till? Nej knappast, inte ens i närheten.
 
H
P planarkitekten skrev:
Det där är ju på anekdotnivå. Förekommer det fuffens? Säkerligen, har bevittnat det själv! Jag har till och med vägrat ha mitt namn på ett ärende av anledningen att jag inte kunde stå bakom förslaget som skulle fram till varje pris. Är det så illa som vissa försöker få det till? Nej knappast, inte ens i närheten.
Tyvärr, är det helt sant. Kan dra fler exempel men det räcker med att konstatera att det förekommer oegentligheter i större utsträckning än man kan tro.
 
H HEM2121 skrev:
Handläggarna lägger fram ärenden för nämnden, nämnden går på vad handläggaren säger. Har från säker källa fått veta att avslag har meddelas till sökandes grannar före Byggnadsnämnden har fattat beslut. En av grannarna ville åt den marken och hade tät kontakt med handläggaren.
Sökande får också veta före nämndens sammanträde vad förslaget till beslut är. Nämnden går inte alltid på vad handläggaren säger, inte i min kommun iaf. Snarare tvärtom, får de chansen att ta beslut i linje med deras politiska ide istället för i linje med detaljplan och PBL gör de gärna det. Och de behöver inte ens motivera sig och förankra det mot PBL, vilket handläggaren måste göra i sina beslut. Min åsikt är att man borde ha juridisk kompetens inom PBL för att få sitta i en byggnadsnämnd eller motsvarande, så man förstår vad man håller på med. Gillar man inte vad som står i PBL får man se till att ändra där istället för att ta lagstridiga beslut för att de "känns bättre".
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Sökande får också veta före nämndens sammanträde vad förslaget till beslut är. Nämnden går inte alltid på vad handläggaren säger, inte i min kommun iaf. Snarare tvärtom, får de chansen att ta beslut i linje med deras politiska ide istället för i linje med detaljplan och PBL gör de gärna det. Och de behöver inte ens motivera sig och förankra det mot PBL, vilket handläggaren måste göra i sina beslut. Min åsikt är att man borde ha juridisk kompetens inom PBL för att få sitta i en byggnadsnämnd eller motsvarande, så man förstår vad man håller på med. Gillar man inte vad som står i PBL får man se till att ändra där istället för att ta lagstridiga beslut för att de "känns bättre".
Det är däremot helt sant! Många politiker som tar rent ideologiska beslut i vad som egentligen ska vara ren myndighetsutövning utifrån gällande lagstiftning! Det är ett gissel i synnerhet för handläggarna men även för de som söker bygglov.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.