F
M Markarbetaren skrev:
Jag köpte en svets på Jula för 10år sedan. Körs med flussfylld rörtråd. Nog ett av mina mest prisvärda verktygsköp. Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv. Har svårt att se varför man ska lägga +10,000 kr på en svets om man inte är yrkesutövare.
För att inte få lungcancer kanske? Röken från självskyddande tråd är väldigt farlig, mycket värre än röken från vanliga elektroder.
 
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M
I Ingvar Persson1 skrev:
Vilket märke och kapacitet är det på den maskinen? Finns den maskinen fortfarande?
Så här ser specen ut. Ingen aning om den säljs fortfarande.

Svetsutrustning med inställningar, röd vred, etiketter, kablar, del av människas finger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Första gången jag öht. höll i en svets brände jag ihop en kärra till min minigrävare med denna apparat. Och den höll! Inte ens när jag pressade max med skopan mot framstammen så vagnen lyfte sig så hände nått med svetsarna.

Orange minigrävare kopplad till en mörk släpvagn, parkerad på grus nära en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M
Lidl har/haft en liknande modell på rea.
Reklam för en svetsmaskin, Parkside PFDS 120 A2, till priset av 999 kronor, med tillbehör och 3 års garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet test av rörtrådssvets från Parkside. Verkar inte vara samma modell som ovan dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F
Finns liknade på Jula, Biltema, Lidl eller på Amazon. Det är det enklaste av svets man kan tänka sig. De som recenserar dessa har vanligtvis obefintlig erfarenhet och obefintliga krav på resultatet. Många gånger verkar de vara förvånade att det öht smälter ihop. Svetsar gör den men är detta ambitionsnivån så är det betydligt bättre att lägga pengarna på en pinn-svets.

Den absolut billigaste ”riktiga” MIG/MAG man kan köpa ny är en Migatronic RallyMig 161. Det är mycket för pengarna även om det är rätt trist slangpaket. För samma pengar kan man nog få en begagnad 1-fas inverter från Esab, Kemppi eller kanske en begagnad Lincoln Speedtec. Ett annat alternativ på nytt skulle kunna vara Bester som är Lincolns lågprismärke, tillverkat i Europa. En Bester 190C hittar man för samma pris som en Rallymig, det kanske är ett bättre alternativ med tanke på att sen faktiskt har Euro-connector som ger bra flexibilitet på slangpaketet. Där har du lite alternativ på det man kan kalla instegsnivån på riktiga och seriösa maskiner med inverterteknik.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Min uppfattning om billiga migsvetsar och flusstrådssvetsar är att de är bortkastade pengar. Hur skicklig man än är blir inte resultatet till någonting. De är moderna och trendiga och marknadsförs i stor skala och allt möjligt men inte blir det någonting användbart svetsat. Det blir litet måsskit som sitter ihop men inte så det håller eller duger till någonting.
Vill man ha en mig eller flusstrådssvets som ger ett gångbart resultat så talar vi om gissningsvis 15000 inflationskronor och uppåt för en ny eller knappt hälften för en begagnad.
Vill man komma billigare undan är det sticksvets som gäller. Antingen en inverter eller en likriktare. I synnerhet på begagnatmarknaden kan man göra riktiga fynd.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M
Det är alltid lika roligt när folk avfärdar rimligt prissatta verktyg som skit, men man har inte ett enda bevis för att backa upp sina påståenden. Jag har bilder som bevisar just det motsatta, byggt ihop en vagn till en grävmaskin där inte en enda svets gav vika. Min granne som har hobbysvetsat i +50 år och har Esab pinnsvets brukar låna min "skitsvets" för han tycker den fungerar förvånande bra.

Jag fattar väl att en billig "skitsvets" inte duger om man ska arbeta på uppdrag, svetsa ihop CE-konstruktioner. Men vad var det TS skulle ha den till? Plattjärn och liknande?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Det är alltid lika roligt när folk avfärdar rimligt prissatta verktyg som skit, men man har inte ett enda bevis för att backa upp sina påståenden. Jag har bilder som bevisar just det motsatta, byggt ihop en vagn till en grävmaskin där inte en enda svets gav vika. Min granne som har hobbysvetsat i +50 år och har Esab pinnsvets brukar låna min "skitsvets" för han tycker den fungerar förvånande bra.

Jag fattar väl att en billig "skitsvets" inte duger om man ska arbeta på uppdrag, svetsa ihop CE-konstruktioner. Men vad var det TS skulle ha den till? Plattjärn och liknande?
M Markarbetaren skrev:
Det är alltid lika roligt när folk avfärdar rimligt prissatta verktyg som skit, men man har inte ett enda bevis för att backa upp sina påståenden. Jag har bilder som bevisar just det motsatta, byggt ihop en vagn till en grävmaskin där inte en enda svets gav vika. Min granne som har hobbysvetsat i +50 år och har Esab pinnsvets brukar låna min "skitsvets" för han tycker den fungerar förvånande bra.

Jag fattar väl att en billig "skitsvets" inte duger om man ska arbeta på uppdrag, svetsa ihop CE-konstruktioner. Men vad var det TS skulle ha den till? Plattjärn och liknande?
Jag tror faktiskt att både jag och @heimlaga har olika kompetensområde när det kommer till svetsar och svetsning men att vi faktiskt vet det.

Det är lite roligt, för varje gång nån skall försvara dessa buttericksmaskiner så är det alltid nån som inte kan nåt om svetsar eller svetsning men som lyckats superbra. Och när man ifrågasätter så har dom alltid en erfaren svetsare som har verifierat hur bra både maskinen och svetsarna är. Jag har också svetsat sån tråd fast tråd från en riktig tillverkare och med en svets för 25000kr ungefär. Det blir också svetsar, svetsar som inte alls är bra och inte alls jämförbara med billigaste standard-solidtråden och gas i samma maskin. Bara mikronypen i munstycket pga avsaknad av kylande gas är illa.

Men för all del, loppa på bäst du kan med din FCAW tråd, glöm inte att ta ordentliga halsbloss.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Jag tror faktiskt att både jag och @heimlaga har olika kompetensområde när det kommer till svetsar och svetsning men att vi faktiskt vet det.

Det är lite roligt, för varje gång nån skall försvara dessa buttericksmaskiner så är det alltid nån som inte kan nåt om svetsar eller svetsning men som lyckats superbra. Och när man ifrågasätter så har dom alltid en erfaren svetsare som har verifierat hur bra både maskinen och svetsarna är. Jag har också svetsat sån tråd fast tråd från en riktig tillverkare och med en svets för 25000kr ungefär. Det blir också svetsar, svetsar som inte alls är bra och inte alls jämförbara med billigaste standard-solidtråden och gas i samma maskin. Bara mikronypen i munstycket pga avsaknad av kylande gas är illa.

Men för all del, loppa på bäst du kan med din FCAW tråd, glöm inte att ta ordentliga halsbloss.
Märkligt är det att du som världsmästare i ämnet inte använder utsug om du svetsar inomhus😄
Jag ser fortfarande inte ett enda bildbevis på eget arbete som ger vid handen att dessa svetsar är skit! Jag har ju uppenbarligen bevisat motsatsen att man kan åstadkomma egentillverkade saker som håller.

Men som vanligt kör du med lågvattenterorik, "buttericksmaskin", kan du inte kliva ur sandlådan en liten stund?
 
  • Älska
  • Gilla
Ingvar Persson1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en gammal "Esab miggy125" som jag inte kört på 10 år. När jag använde den så hade jag en kolsyreflaska, för jag inte ville betala hyra för en gasflaska. Blir inte lika bra, men om man svetsar väldigt sällan så är det ju en kompromiss.

Hur ser det ut på gasläget i dagsläget? Jag misstänker min kolsyretub som nog är 20 år gammal varken går att fylla eller har så mycket kvar... Vore kul att kunna punkta fast nåt ibland när det behövs...

Går det att köpa loss nån liten tub billigt, eller fortfarande bara hyra?
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Märkligt är det att du som världsmästare i ämnet inte använder utsug om du svetsar inomhus😄
Jag ser fortfarande inte ett enda bildbevis på eget arbete som ger vid handen att dessa svetsar är skit! Jag har ju uppenbarligen bevisat motsatsen att man kan åstadkomma egentillverkade saker som håller.

Men som vanligt kör du med lågvattenterorik, "buttericksmaskin", kan du inte kliva ur sandlådan en liten stund?
Du har väl inte bevisat nåt vad jag kan se? Jag ser inte ett enda bildbevis på att dina svetsat faktiskt är bra, du kan väl filma en snutt vertikalsvetsning i 1,5-2mm plåt, kälfog blir bra så det inte blir för svårt.

Det är du som är i sandlådan min vän. PAPR inomhus om du vet vad det är. Nu svetsar jag inte FCAW inomhus och skulle aldrig få för mig att göra det. Jag betvivlar också att du skulle kosta på dig ett punktutsug med tanke på att du lagt 999kr på en svets men det är såklart inget jag vet utan ett rent antagande.

Detta råkar vara vad jag gör och tänker på 40-55h i veckan. Jag har utvärderat svetsar ur vissa tekniska perspektiv i rätt många år vid det här laget, andra har utvärderat andra tekniska egenskaper, jag har tillgång till det och det ligger till grund för min värdering. Jag skulle kunna skriva rätt mycket om MTBF på lägsta av lågprissegmentet eller om de säkerhetsrisker det faktiskt är att ha live primär och sekundärsida och det betyder mer än att en person minsann säger att det är guld för att hans exemplar har överlevt, samlad bild ger ett helt annat svar.

Om man går tillbaka OT…. Tex en Bester 190 eller en RallyMig 161 för runt 8500kr är ett fynd jämfört med en svets utan gasventil och som kanske tom lever på två fasta spänningslägen. En begagnad 3-fas step, tex Migatronic 183 eller ESAB C170 för 6-8000kr är också ett fynd i sammanhanget.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
SKa du verkligen svetsa så tjockt som 5-10mm? Om det är plåt du ska svetsa, så är det sällan den är mer än 2mm. Även andra saker än plåt är sällan mer än 5mm. Jag förstår inte vad en privatperson skulle svetsa, mer än ytterst ytterst sällan, som skulle vara så tjockt som 5-10mm
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har en gammal "Esab miggy125" som jag inte kört på 10 år. När jag använde den så hade jag en kolsyreflaska, för jag inte ville betala hyra för en gasflaska. Blir inte lika bra, men om man svetsar väldigt sällan så är det ju en kompromiss.

Hur ser det ut på gasläget i dagsläget? Jag misstänker min kolsyretub som nog är 20 år gammal varken går att fylla eller har så mycket kvar... Vore kul att kunna punkta fast nåt ibland när det behövs...

Går det att köpa loss nån liten tub billigt, eller fortfarande bara hyra?
jula har engångsflaskor nu för tiden
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-210091/
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Nu för tiden så kan man ju köpa 11 liters flaskor oxå om man tycker 5 liters är för smått
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
jula har engångsflaskor nu för tiden
[länk]
Det blir extremt dyrt ganska fort. Men generellt, svetsgas är löjligt dyrt i Sverige av nån anledning.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Du har väl inte bevisat nåt vad jag kan se? Jag ser inte ett enda bildbevis på att dina svetsat faktiskt är bra, du kan väl filma en snutt vertikalsvetsning i 1,5-2mm plåt, kälfog blir bra så det inte blir för svårt.
Jag står för det jag skrev tidigare "Jag köpte en svets på Jula för 10år sedan. Körs med flussfylld rörtråd. Nog ett av mina mest prisvärda verktygsköp. Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv. Har svårt att se varför man ska lägga +10,000 kr på en svets om man inte är yrkesutövare."

Känner inte att jag behöver bevisa något öht. TS efterfrågade en billig svets, jag delade mina erfarenheter där jag svetsade ihop en vagn till min grävmaskin som fick ta ganska mycket stryk utan att gå sönder. Jag förstår att man som yrkesutövare inom svets har svårt för detta, vilket jag även skrivit i ett inlägg. För enklare svetsning så fungerar min svets, naturligtvis blir det bättre med skyddsgas, vart ribban ska ligga beror på ändamålet. Du behöver inte ta det personligt att jag lyckats svetsa saker som håller med min "buttericksmaskin". Jag delade med mig av en erfarenhet, med bild på verket. Uppenbarligen fungerade svetsen för syftet. Betvivlar inte en sekund att din 25.000-kronors maskin hade gjort det bättre, men uppenbarligen så fungerade 1700-kronors maskinen för ändamålet.
 
  • Gilla
  • Älska
båtsnickarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.