Gräsmattan är 400 kvm, rak och fin. Hittills har jag använt el-gräsklippare och det var ok. men det är jobbigt att ha sladden hela tiden. huset har jordfelsbrytare.
Bensin villa jag helst inte, det blir tungt för mig och mycket avgas. Nu är jag tveksam om jag ska köpa robot eller batteridriven?

Därför vänder jag mig till er kunniga husägare. Ska jag köpa batteridriven eller robot gräsklippare? jag är pensionär och orkar jobba på trädgården. Kan ni rekommendera en batteridriven gräsklippare som ni är nöjda med? eller robottgräklippare? Det behöver inte vara en klippare med en massa finesser

Tar tacksamt emot tips!
 
Robot!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Robot!
vilken märke? den som klarar 500 kvm eller 700 kvm?
 
VI har en Gardena Sileno City för 500 m2 på vår nedre tomt om ca 350 m2.
Den håller gräsmattan i perfekt skick. Rekommenderas starkt.
Sen har vi en Husqvarna 310 på övre delen (krånglig tomt om ca 600 m2) och den är också bra men löjligt dyr.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
VI har en Gardena Sileno City för 500 m2 på vår nedre tomt om ca 350 m2.
Den håller gräsmattan i perfekt skick. Rekommenderas starkt.
Sen har vi en Husqvarna 310 på övre delen (krånglig tomt om ca 600 m2) och den är också bra men löjligt dyr.
tycker du att Gardena orkar 400 kvm?
 
Ja, den är avsedd för 500 m2 och klarar 400 enkelt.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
B Bokani skrev:
Gräsmattan är 400 kvm, rak och fin. Hittills har jag använt el-gräsklippare och det var ok. men det är jobbigt att ha sladden hela tiden. huset har jordfelsbrytare.
Bensin villa jag helst inte, det blir tungt för mig och mycket avgas. Nu är jag tveksam om jag ska köpa robot eller batteridriven?

Därför vänder jag mig till er kunniga husägare. Ska jag köpa batteridriven eller robot gräsklippare? jag är pensionär och orkar jobba på trädgården. Kan ni rekommendera en batteridriven gräsklippare som ni är nöjda med? eller robottgräklippare? Det behöver inte vara en klippare med en massa finesser

Tar tacksamt emot tips!
Vi har en Makita DLM432 som jag är väldigt nöjd med.
En elektrisk gräsklippare av märket Makita med insamlare och vikbart handtag, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men märket bör kanske följa vilka batterier du har till dina verktyg (eller har tänkt skaffa). Jag har satsat lite på makita så jag har redan ett antal 18V batterier - då blev detta relativt priseffektivt.
Batterier är annars rätt dyra.

Klarar iaf ca 400-500 kvm på en laddning, om inte gräset är alltför högt och blött :)
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Jag tackar alla för era tips och idéer, nu har jag bestämt mig att satsa på en batteridriven gräsklippare som orkar 500 kvm. Mvh Bokani
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Om gräsytan som ska klippas inte är särskilt komplicerad skulle jag valt robot alla dagar i veckan.

Vi har tre robotar med olika kompetens, på tre olika ytor på två fastigheter. Den ena ytan som är synnerligen enkel sköts förtjänstfullt av en simpel LandXcape, den halvluriga via en Worx Landroid WG 796E1, den riktigt svåra via en HQV Automower 315 med avsevärt större problemlösningskapacitet och klarar hinder, lutningar etc som ingenting.

Oslagbart att slippa standardskötseln av gräsmattorna, för litet udda områden som inte kan nås av robotarna har vi en enkel batteridriven rotorklippare som funkar perfekt för det ändamålet - någon gång i månaden som man använder den. Sen givetvis ska det trimmas litet också, batteridriven trimmer funkar för dessa enkla uppgifter.
 
  • Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har en Makita DLM432 som jag är väldigt nöjd med.
[bild]
Men märket bör kanske följa vilka batterier du har till dina verktyg (eller har tänkt skaffa). Jag har satsat lite på makita så jag har redan ett antal 18V batterier - då blev detta relativt priseffektivt.
Batterier är annars rätt dyra.

Klarar iaf ca 400-500 kvm på en laddning, om inte gräset är alltför högt och blött :)
De är prisvärda. Jag har tyvärr satsar på Milwauukee och deras klippare kostar 12000kr och det tänker jag inte betala.

EU borde lagstadga att sådana här apparatbatterier ska ha exakt samma interface så man inte blir inlåst i massa ekosystem.


Jag är i samma sits som trådskaparen. Har sladdriven idag och jag blir tokig på kablen. Vissa säger robot men jag vill inte lägga 12 000kr på det i dagsläget och dessutom blir det lite tvingande motion för mig. De billiga batteriklipparna för runt 5000kr verkar inte vara så bra. Har ca 600 kvadrat gräs fördelat på två plättar.


Funderat på denna, enligt Ryobi ska den klarar 400-699 kvadrat.
https://www.k-rauta.se/produkt/grasklippare-ryobi-ry36lm40a-140/4892210190239
 
Redigerat:
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
De är prisvärda. Jag har tyvärr satsar på Milwauukee och deras klippare kostar 12000kr och det tänker jag inte betala.

EU borde lagstadga att sådana här apparatbatterier ska ha exakt samma interface så man inte blir inlåst i massa ekosystem.


Jag är i samma sits som trådskaparen. Har sladdriven idag och jag blir tokig på kablen. Vissa säger robot men jag vill inte lägga 12 000kr på det i dagsläget och dessutom blir det lite tvingande motion för mig. De billiga batteriklipparna för runt 5000kr verkar inte vara så bra. Har ca 600 kvadrat gräs fördelat på två plättar.


Funderat på denna, enligt Ryobi ska den klarar 400-699 kvadrat.
[länk]
Jag köpte exakt den modellen, men tänkte köpa en extra batteri för att vara säker på att den klipps på en körning. Den är lätt och smidigt mvh bokani
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Attitudeswe
Ja 4Ah är nog i minsta laget... jag har 5Ah på ca 400kvm gräs och det räcker precis inte (dewalt). Min laddar dock fort på 1.5h, så det räcker med 20min pause för att klippa klart sen...
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
F
Ja det är väl mest det jag är rädd för, tillverkarens siffror är ju bara i perfekta förhållanden. 🤷‍♂️ Batteri degraderar ju också så det blir ju allt sämre ju fler cykler man använder det.
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Ja det är väl mest det jag är rädd för, tillverkarens siffror är ju bara i perfekta förhållanden. 🤷‍♂️ Batteri degraderar ju också så det blir ju allt sämre ju fler cykler man använder det.
Mina batterier är 4år och har inte märkt degradering. Försökt förvara dom med 40-80% laddning och ej 100%...
 
  • Gilla
Bokani
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mina batterier är 4år och har inte märkt degradering. Försökt förvara dom med 40-80% laddning och ej 100%...
tackar, varför inte på 100%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.