D
H HenrikHuslöse skrev:
Sätt en 6A säkring/brytare istället så blir det teoretiska spänningsfallet lägre.

Eller så sätter du en trefaspump.

Eller så sätter du en dränkbar pump i brunnen. Den drar mycket mindre ström och du slipper pumphus och värme.
1) Jag vill inte sätta en 6a eftersom jag ibland vill kunna köra en del elektriska handverktyg som drar 1500-2000w.

2) Se ovan. Dessutom har jag bara en plats ledig i aktuell central.

3) Det är havsvatten, havet. Ingen brunn.
 
D
H HenrikHuslöse skrev:
Eller så sätter du ett Schuko-uttag som är godkänt för 4 mm2 solida ledare som detta:

[länk]
Jag kommer gå ner från 4mm2 i en dosa och därifrån fördela 2.5 till 3-4 uttag som sitter precis bredvid dosan.
 
D Derbyboy skrev:
Ska dra en lång jordkabel till ett pump 1 fas. Vill koppla pumpen med stickpropp.

Passar en 4mm2 i ett vanligt utomhusuttag?

Om inte kan man gå ner till 2.5 mm2 strax innan uttaget?

Kabeln ska ha en 10a i skåpet.
Kan du definiera hur många meter ”långt” är?
 
D
70-80 meter

Ska mäta upp det exakta avståndet i helgen…om jag får tid
 
D Derbyboy skrev:
70-80 meter

Ska mäta upp det exakta avståndet i helgen…om jag får tid
Om du skulle säkra den med 10A så räcker det rent teoretiskt med 1,5 mm2. Men du kanske har andra ambitioner längre fram? Isåfall kan det vara bra att dra en 6mm2 om du vill bygga vidare i framtiden med en central eller så.
 
D
Jo jag vet men en 5g6 är för dyr i detta fall.

Tack!
 
Z
Länka till kabeln du tänkt köpa, klarar den ens av att ligga i marken? 😆
 
D Derbyboy skrev:
Jo jag vet men en 5g6 är för dyr i detta fall.

Tack!
Då skulle jag köra 1,5mm2. Alternativt 2,5mm2 för att vara säker på att inte riskera spänningsfall.
 
D
Mycket är ju en smaksak men har du något belägg för att 1.5mm2 klarar utlösningsvillkoren?
 
D Derbyboy skrev:
Mycket är ju en smaksak men har du något belägg för att 1.5mm2 klarar utlösningsvillkoren?
Jag har noll info om din förimpedans etc. Men en ”tumregel” vi körde efter när jag jobbade som elektriker var att 1,5mm2 räcker upp till ca 100m. Så 70-80 m ser jag inte bör vara något problem.
 
  • Ledsen
ARJU
  • Laddar…
D
Konstigt med 100 meter på 1.5mm2 för de som räknat på det hela säger att 2.5 är på gränsen.

Min förimpedans är 0.234 Ohm

Edit:

Ik3 max på min anläggningen är 1.564 kA
 
Fairlane
Z Zharz skrev:
Länka till kabeln du tänkt köpa, klarar den ens av att ligga i marken? 😆
erdkabel betyder ju jordkabel så det är väl troligt att det är ok?
 
D Derbyboy skrev:
Mycket är ju en smaksak men har du något belägg för att 1.5mm2 klarar utlösningsvillkoren?
D Derbyboy skrev:
Konstigt med 100 meter på 1.5mm2 för de som räknat på det hela säger att 2.5 är på gränsen.

Min förimpedans är 0.234 Ohm
D Derbyboy skrev:
Konstigt med 100 meter på 1.5mm2 för de som räknat på det hela säger att 2.5 är på gränsen.

Min förimpedans är 0.234 Ohm

Edit:

Ik3 max på min anläggningen är 1.564 kA
Vad du ansluter i andra änden spelar såklart in. Är det något med hög startström så bör du absolut gå upp i area.
 
D
En jetpump på 0.75 kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.