Hade för ca 40 år sedan licens för gassvets och el-svets med pinnar.
Har nu för avsikt att införskaffa "trådsvets" för hobbybehov.
Vad finns det för utbud, som är bra, men inte behöver vara för proffs? Är det trådsvets som gäller numera?
Vilka priser gäller?
 
Vad ska du svetsa? Det skiljer ju en del beroende på materiel och godstjocklek samt krav på finish.
 
possum77 possum77 skrev:
Vad ska du svetsa? Det skiljer ju en del beroende på materiel och godstjocklek samt krav på finish.
Plattjärn, plåt. Bara järn. Max 10 cm tjockt
 
Skulle säga att du borde hitta en ny maskin för runt 10-15 k som är BRA och fyller dina behov, sen tillkommer flaska och lite sånt..

Begagnat så får du nog räkna med nånstans från 8k och uppåt, men då får man ofta med lite mer grejer..
 
Det var rätt kraftiga saker må jag säga. Bygger du stridsvagnar?
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
Sen antar jag att du menar 10mm?

Oavsett annars behöver du en bättre svets med högre intermittens
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var rätt kraftiga saker må jag säga. Bygger du stridsvagnar?
Fel i decimalerna
Skall vara 5--10 mm.
 
Jag skulle i så fall rekommendera en MIG/MAG invertersvets typ Telwin 200. Invertersvetsarna är små och behändiga att jobba med. Jag är dock bara "hobbysvetsare" så du kommer säkert få bättre tips i tråden :)
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
F
5-10 mm är ju fullt svetsbart med pinne och det kan du ju redan. Det blir en billigare maskin och lättare att välja pinne efter förutsättningarna.

På en MIG/MAG får du ut ca 200A ur 1-fas 16A och runt 300A på 3-fas 16A med rimlig hobby-intermittens. På en MMA blir det kanske 180A på 1-fas. Detta är då moderna invertermaskiner, gärna med PFC på 1-fas varianterna så man kan komma bit en bit från uttaget.
 
  • Gilla
Eld och 3 till
  • Laddar…
5-10 mm går ju utmärkt med pinne och då slipper du gasflaskan.
 
E Eld skrev:
5-10 mm går ju utmärkt med pinne och då slipper du gasflaskan.
Jag menar om jag går över till migsvets
 
F
I Ingvar Persson1 skrev:
Vad tillkommer? Tråd gasflaska?
Till en MAG trådspruta så tillkommet tråd och gas. Köp nån skapligt ordentlig maskin. Jag är själv allergisk mot tex Telwin, de har rätt dåligt rykte på sina små 1-fas invertrar.

Skall du svetsa tunnplåt, typ karosseriplåt på bil så förslår jag 0,6mm och då kan du eventuellt behövs nya drivrullar. Annars är det solid 0,8mm som gäller.
 
Redigerat:
M
Jag köpte en svets på Jula för 10år sedan. Körs med flussfylld rörtråd. Nog ett av mina mest prisvärda verktygsköp. Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv. Har svårt att se varför man ska lägga +10,000 kr på en svets om man inte är yrkesutövare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag köpte en svets på Jula för 10år sedan. Körs med flussfylld rörtråd. Nog ett av mina mest prisvärda verktygsköp. Kostade runt 1700 spänn och jag har svetsat armering, byggt en släpkärra osv. Har svårt att se varför man ska lägga +10,000 kr på en svets om man inte är yrkesutövare.
Vilket märke och kapacitet är det på den maskinen? Finns den maskinen fortfarande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.