Kanske har varit med förr...
Blå och gul pärm med texten "Bankgiro" respektive "Postgiro kontoutdrag". Finansiella dokument sorteringsmappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske har varit med förr...
[bild]
Bankgirot skulle läggas ned med projekt P27 men det blev inget med det :)
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bankgirot skulle läggas ned med projekt P27 men det blev inget med det :)
Berätta mer... Enligt informationen på bankgirot.se är fortfarande planen att "Bankgirot på ett ansvarsfullt sätt att fasa ut sina tjänster och sin verksamhet" när P27 är implementerat.
 
C cpalm skrev:
Berätta mer... Enligt informationen på bankgirot.se är fortfarande planen att "Bankgirot på ett ansvarsfullt sätt att fasa ut sina tjänster och sin verksamhet" när P27 är implementerat.
Jo men det har mer eller mindre runnit ut i sanden. Bankerna kunde inte komma överens bla om vad som ska ersätta autogirot
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hjälpte precis en vän med att titta på ett hus de funderar på att köpa. Byggt på 2000-talet och 2022 fick det ett hypermodernt kök utan en pryl över bänkskivorna, inga överskåp eller fläkt. Kalt och skitfult enligt mig. Säljarna har köpt ett mycket gammalt hus och blåst ut det helt, stackars hus om det också ska få ett sådant kök.

Vissa saker passar bara i en viss typ av hus...
Instämmer helt. Många moderna kök med sitt kala & kalla utseende, samt rostfritt över högt & lågt påminner mest om en obduktionssal.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men det har mer eller mindre runnit ut i sanden. Bankerna kunde inte komma överens bla om vad som ska ersätta autogirot
Jo, allt kanske inte går enligt plan. Men ett antal tjänster har ju (tyvärr) migrerats till bankernas egna undermåliga alternativ. När du skriver att de inte kunde komma överens, menar du att de formellt gett upp och kastat in handduken beträffande återstående tjänster och att Bankgirot kommer att finnas kvar?
 
C cpalm skrev:
Jo, allt kanske inte går enligt plan. Men ett antal tjänster har ju (tyvärr) migrerats till bankernas egna undermåliga alternativ. När du skriver att de inte kunde komma överens, menar du att de formellt gett upp och kastat in handduken beträffande återstående tjänster och att Bankgirot kommer att finnas kvar?
Snarare informellt kastat in handduken :) men vi får väl se vart vi landar :) de nya CAMT filerna eller CUNT som jag kallar dem är rätt jobbiga så har inget emot att köra flatfilerna ett tag till :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
har inget emot att köra flatfilerna ett tag till :)
Nej, för det flesta har nog detta skapat mer problem än vad det löst. Själv är jag mest irriterad på att det inte längre finns något "öppet" M2M-gränssnitt för filöverföring och man istället förväntas klicka runt i bankens webb-gränssnitt för att ladda upp filer. Och att de dubblat priset 😡
 
C cpalm skrev:
Nej, för det flesta har nog detta skapat mer problem än vad det löst. Själv är jag mest irriterad på att det inte längre finns något "öppet" M2M-gränssnitt för filöverföring och man istället förväntas klicka runt i bankens webb-gränssnitt för att ladda upp filer. Och att de dubblat priset 😡
Vi använder en mellanhand som heter Pagero just för att slipp strula med bankernas APIer iof är det rätt mycket problem med deras tjänst också :p

edit: bara för det fick problem med dem idag :p

Skärmdump av ett systemfelmeddelande med teknisk information och en uppmaning att försöka igen.
 
Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte pysslet med att knåpa ihop texten som fick vara x antal tecken lång. Minns inte antalet, men vanliga ord fick snabbt inte plats.
"sk bes ua bvsa"
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
"sk bes ua bvsa"
"sv.såld"
Om det sen betydde svensksåld eller svårsåld var inte så lätt att veta 😃
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi använder en mellanhand som heter Pagero just för att slipp strula med bankernas APIer iof är det rätt mycket problem med deras tjänst också :p
Ja, jag har faktiskt använt Pageros BG Link-klient. Men var inte jättesugen på att byta till deras molntjänst. Men den kanske är bra? Vad kostar den?
 
C cpalm skrev:
Ja, jag har faktiskt använt Pageros BG Link-klient. Men var inte jättesugen på att byta till deras molntjänst. Men den kanske är bra? Vad kostar den?
Jag vet faktiskt inte vad de betalar (de = min kund). Vi är tydligen deras största kund by far om jag förstått det rätt.
Med pagero molntjänst menar du pagero online eller?
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med pagero molntjänst menar du pagero online eller?
Använder inte deras verktyg längre, så jag vet faktiskt inte. Vet bara att man inte kan skicka filerna direkt till BG längre utan måste gå via banken eller någon tredjepart som integrerar med banken.
 
C cpalm skrev:
Använder inte deras verktyg längre, så jag vet faktiskt inte. Vet bara att man inte kan skicka filerna direkt till BG längre utan måste gå via banken eller någon tredjepart som integrerar med banken.
Japp så är det. Samt pagero kan även konvertera filer. Så vi kan tex stanna kvar på BGMAX flatfil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.