R Robert-san01 skrev:
Garo har anslutningen för lastvakt (MOD-BUS/RTU mätare) på huvudkortet. RPI porten använder den bara för uppkoppling mot molnet och app tjänster.

OCPP går via moderkortet på dessa så det är speciella versioner av den gamla Garon om man vill ha det. Nya Garo Enity har Web och OCPP inbyggt från början.
Ja, anslutningen för lastvakt finns på huvudkortet men den i RPi-porten är av högre intresse då den bör där redan ha föregåtts av en RS485 transciever för att anpassa till RPi GPIO .

Syftet är alltså att rycka ur RPi-kortet och bygga ett eget styrkort i dess ställe.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, anslutningen för lastvakt finns på huvudkortet men den i RPi-porten är av högre intresse då den bör där redan ha föregåtts av en RS485 transciever för att anpassa till RPi GPIO .

Syftet är alltså att rycka ur RPi-kortet och bygga ett eget styrkort i dess ställe.
Jag hade där valt en RPi också. Det är nog hyfsat lätt att räkna ut vad som finns på olika pinnar, börja med att göra alla pinnar input och lyssna vad som händer på dem och om de är pull up eller pull down. Sedan börjar man att testa att ändra de pinnar som verkar vara output.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade där valt en RPi också. Det är nog hyfsat lätt att räkna ut vad som finns på olika pinnar, börja med att göra alla pinnar input och lyssna vad som händer på dem och om de är pull up eller pull down. Sedan börjar man att testa att ändra de pinnar som verkar vara output.
Tyvärr har jag aldrig riktigt fastnat för RPi. Jag föredrar ESP för mina projekt. Vissa kallar det nog för att vara trångsynt, jag kallar det för att ensa produktionslinjen.

Oavsett så är det möjligt att reverse-engineera GPIO-porten på det sättet du beskriver. Förutsatt att det inte är någon proprietär digital kommunikation mellan huvudkortet och RPi som det är fråga om. Lättare om det fanns en pin-spec att utgå ifrån.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Tyvärr har jag aldrig riktigt fastnat för RPi. Jag föredrar ESP för mina projekt. Vissa kallar det nog för att vara trångsynt, jag kallar det för att ensa produktionslinjen.

Oavsett så är det möjligt att reverse-engineera GPIO-porten på det sättet du beskriver. Förutsatt att det inte är någon proprietär digital kommunikation mellan huvudkortet och RPi som det är fråga om. Lättare om det fanns en pin-spec att utgå ifrån.
Jag gillar RPi som Linux-dator (det är vad jag har på "servern" hemma), men jag använder normalt sett ESP:er (som i denna tråds produkt). Det är ju bara det att hela pin-mappningen och debuggingen av portarna i princip blir gratis om man återanvänder RPi:s buss och kontakt. Sedan kan man ju utveckla för en ESP om man gillar det när man väl fått kontroll på vad som finns vart.
 
F
tveksamt tveksamt skrev:
Inte för att det här inte är imponerande och att jag också skulle vilja ha kunskapen och självförtroendet att bygga min egen box, men många (de flesta?) kommersiella laddboxar går väl att komma åt att styra genom något hemautomationssystem idag, då kan du göra din fixa din egen logik den vägen.
Min Zappi V2 skall tydligen gå att ansluta till en Homey Pro för dryga 5000kr. Förutom att det är jävligt dyrt så får jag brain freeze så fort sån skit skall programmeras. Jag orkar inte sätta mig in i det, det är väl nån medfödd defekt antar jag. Men om nån vill lära mig och programmera upp med villkor som liknar det nämnt ovan så tar jag tacksamt emot den hjälpen. Alla som kan det säger att jag är löjlig och att en toddler lär sig programmera skiten innan dom lär sig gå och att det nästan är onödigt lätt. Hjälper inte, jag får hjärn-polio så fort nån säger programmering.
 
Fick uppdatera mjukvaran, 100ms mellan reläerna var inte riktigt stabilt till Fiaten. Ändrade nu till 80ms så får vi se. Testerna indikerar att det är stabilt i alla fall.

Insåg vid felsökningen att jag inte vet om CPUn startat om ibland, så jag lade in uptime i webbinterfacet också.

Edit: kan också vara att jag ändrade ordningen på kontakterna så att L1/N slås till 80ms efter L2/L3. Kan ju också vara att bilen inte känner av spänningen om inte N finns. Jag kommer dock inte att röra det som fungerar nu...
 
Redigerat:
Jag trillade in i denna tråd tack vare din länk. Tänkte jag skulle nämna att det där med att växla mellan enfas och trefas är vanskligt. Det har förekommit (och förekommer säkert även nu på bilar som inte uppdaterats) bilar som kortsluter faserna på bilens sida vid enfasladdning. Om L2 eller L3 magiskt dyker upp under pågående laddning efter att bilen har identifierat att de flyter så får man alltså en kortslutning. Det kan bränna komponenter både i bilen och i laddboxen beroende på hur snabbt säkringen löser ut. Kan vara viktigt att tänka på om du någonsin låter gäster ladda på din laddstolpe.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A adron skrev:
Jag trillade in i denna tråd tack vare din länk. Tänkte jag skulle nämna att det där med att växla mellan enfas och trefas är vanskligt. Det har förekommit (och förekommer säkert även nu på bilar som inte uppdaterats) bilar som kortsluter faserna på bilens sida vid enfasladdning. Om L2 eller L3 magiskt dyker upp under pågående laddning efter att bilen har identifierat att de flyter så får man alltså en kortslutning. Det kan bränna komponenter både i bilen och i laddboxen beroende på hur snabbt säkringen löser ut. Kan vara viktigt att tänka på om du någonsin låter gäster ladda på din laddstolpe.
Jag stänger av laddningen i 10 sekunder innan jag byter mellan trefas och enfas, eller tvärtom.
 
  • Gilla
Håkanen67 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag stänger av laddningen i 10 sekunder innan jag byter mellan trefas och enfas, eller tvärtom.
Jag tror att det var nåt sånt de konstaterade behövdes. Antingen stänga av den eller att indikera ej ansluten/ingen spänning, för att få bilen att göra om detekteringen av antal faser. Jag råkar ha just en sån bil som har det problemet. Här är en gammal tråd i ämnet:

https://www.speakev.com/threads/sho...3-phase-2020-eniro-and-therefore-kona.152062/
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ändå inte alla som har mobiltäckning, särskilt om det är någon obskyr leverantör av IOT-abonnemanget som ingår. Man får hoppas att det är Telia som står för nätet i så fall, men det är inte alltid de har bra täckning heller.
Gammal tråd, men kommer boxar med Zigbee nu, så det skulle jag vilja bygga.
 
A adron skrev:
Jag tror att det var nåt sånt de konstaterade behövdes. Antingen stänga av den eller att indikera ej ansluten/ingen spänning, för att få bilen att göra om detekteringen av antal faser. Jag råkar ha just en sån bil som har det problemet. Här är en gammal tråd i ämnet:

[länk]
Frugans bil slutar bara att ladda om man byter antal faser.

State-maskinen har ju i standardutförande följande state:
- 12V, ej ansluten
- 9V, ansluten laddar ej
- 6V/3V, laddar

Jag har nu lagt till två state till:
- 11, färdiglagad (bilen bytte själv från 6V till 9V). Används för att lättare kunna veta när man skall börja ladda nästa bil.
- 8, vilket är 10s i avstängt läge innan laddnindsströmmen slås igång. Man passerar alltid detta när man ändrar laddström eller antal faser.
 
K karlmb skrev:
Gammal tråd, men kommer boxar med Zigbee nu, så det skulle jag vilja bygga.
ESP32 med ZigBee är på ingång, är sugen på att göra något med dessa
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer att putsa ut mina lärdomar lite pö om pö.

Nu kan vi prata om hur Fiaten agerar när man ändrar från enfas till trefas, samt lite annat smått och gott.

Fiaten gillar inte att en enfasladdning går över i trefas. Dess statemaskinen får frispel. Den räknar glatt ut den nya laddtiden (1/3 av den tidigare ungefär) och sedan händer ingenting. Den laddar inte alls. Eftersom jag inte kunde dra bägge reläerna samtidigt så fick jag här prova mig fram. Det visade sig att 100ms latens mellan reläerna var ganska lagom. Det fungerar utan att CPUn kraschar pga spänningsdip.

Vi tar en annan sak om Fiaten (gissningsvis alla Stellantis bilar) också, den tycker inte om att laddsladden är i utan att den får någon ström. Varken med 12V/9V eller med 0V på signalen så undgår man felmeddelanden om man inte skickar en PWM-våg. När den laddar färdigt så är den nöjd, men att styra laddningen på tid gillar den inte. Jag får leva med felmeddelandena helt enkelt då det fungerar.
Nya Fiat 500e?
 
K karlmb skrev:
Nya Fiat 500e?
Ja
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja
Har just skaffat en sån. När den är reparerad :) kommer jag att bygga nåt sånt här!
Känns ju helt fel att köpa nåt för 7-10000 som jag ändå inte kommer att kunna styra som jag vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.