HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Det uppenbara är väl att det vattenlås ni inte kommer åt har torkat ut. På något sätt måste ni kunna pytsa i en halvliter vatten
Tror jag med. Det ska alltid finnas lite vatten i vattenlåsen (därav namnet….). Har några golvbrunnar i min källare som sällan används och därför torkar ur och det luktar apa. Häll i lite vatten och problemet är löst.
 
Detta har hänt fyra gånger för mig olika hus varje gång.
1. Intag och avluftning från avloppet låg för nära varandra så när det var östliga vindar ( mer sällan) uppstod lukten aldrig annars. Löstes genom att höja intaget med ca 1 m
2. Någon hade gipsat väggen till badrummet och spetsen hade gjort ett pyttelitet hål i avluftningen. Löstes genom att riva gipsväggen och byta urluftningsröret. ca 2 två års felsökning krävdes
3. Mus som dött. Löstes genom att leta leta leta...
4. Proppen ( jag tror det heter spolpropp eller liknande) i en avloppsbrunn hade fått en mikroskopisk spricka Åtgärda leta lukta leta lukta byta propp
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej
När vi flyttade in i vårt hus råkade vi ut för att det stötvis spreds en avloppslukt efter en del undersökningar kom vi fram till att det kommer ifrån det badrummet på nedervåningen . Vi gjorde precis som du beskriver men ingetdera hjälpt. Det som var kvar var den vägghängda toan, det visade sig att gummi tätning inte var riktigt tät .
Bara ett litet tips, lycka till
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....

För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.

Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.

Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?

Väl mött!
Jag har samma problem .Men det som skiljer sug är att min er bunden till olika årstider.hos mig börjar det i sent vår och litt i sommar. Sen blir det borta. Vi gjorde alt men hörte att det kan vara relatert til 3 kammare brun och at det är gas som kommer upp😕
 
Kolla krasspropparna i golvbrunnarna att de är täta, kan torka ihop eller sitta otätt efter att golvbrunnar har rengjorts.
 
Jag brukar orka läsa igenom trådar innan jag svarar men nu har jag inte tid.

Mitt tips är vattenlås i eventuell bide.

Detta för att vattenlåset är gömt och har liten volym. Att vattenlåset är gömt gör att... det är gömt och den lilla volymen gör att vattnet lätt sugs ur när man spolar den vanliga toaletten som ofta bara är en halvmeter bort på avloppsstammen. Detta borde egentligen inte hända om avluftningen är okej men hos mig med orört 60-tals badrum (Mockfjärd elementhus) hände det hela tiden. Jag löste det med tejp, det får vara så tills badrumsrenoveringen som redan borde skett men nu är uppskjuten på obestämd tid.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vilken härlig tråd! Som omväxling ges här nästan uteslutande bra tips. Så nu har du 63 olika saker du kan prova. (-=
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel_walnut och 11 till
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Tror jag med. Det ska alltid finnas lite vatten i vattenlåsen (därav namnet….). Har några golvbrunnar i min källare som sällan används och därför torkar ur och det luktar apa. Häll i lite vatten och problemet är löst.
Kolla att toastosen sluter tätt under toastolen
 
Råttor/möss hade gnagt sönder en plastböj på ett avloppsrör under golvet hos oss och byggt ett skapligt bo där. Antagligen en blandning av fin avloppsdoft, avföring och döda kadaver fyllde vårt hus. Luktar verkligen inte godis.
Borde definitivt kolla avlopp med läckgas/rök via firma som sysslar med det. Om ni redan provat avloppsfilmning utan framgång (som brukar gå att få gratis).

Om inte det visar något leta åt vart ohyra kan komma in övriga vägar. Lyssna efter skrapande ljud i väggar, tak och golv.

Tanken som är uppe på ett avlopp, hoppas ni provat hälla i vatten då och då i vattenlås? Det borde gå även om det är sväråtkomligt.

Även vid tillfälle haft en dålig avluftningsventil på avlopp under diskbänk som kärvar och släppte in avloppslukt i köket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
Det finns något som heter Vacumventil. Den sitter högt på stammen, används om man inte vill eller kan ha avluftning utomhus. Det är en backventil som släpper in luft i stammen. Men membranet i den kan gå sönder.
Ett annat fel kan vara att vattenlåset är trasigt eller inte sluter tätt.
Tejpa en plastpåse över golvbrunnen. För att kolla om luft kommer.
Du har många vattenlås. Tex handfat , diskbänk , tvättmaskin.
ALLA KAN GÅ SÖNDER.
 
R Rebecca1983 skrev:
Tack för snabbt svar! Vi har en frånluftsvärmepump. Vad är tidkanaler för någonting?

Vi har kollat två av tre vattenlås, över det tredje står en stor tank (avhärdare tror jag att det heter). Huset är byggt 2007. Imorgon kommer den tredje rörmokaren, jag ska förmedla det du skrev!
Om du har en golvbrunn under tanken och det inte kontinuerligt fylls på med vatten så har vattnet dunstat i vattenlåset och då får du in lukt från avloppet.
Ett tips är att fylla på med vatten och sedan fylla på ett tunt lager med matolja så dunstar inte vattnet.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Avluften för avloppet sitter på taket och inte på en vind?

Har något av handfaten moderna purus vattenlås så kan något som tappats i handfatet ha fastnat och blockera membranet. Alternativt så har nån inte förstått vad membranet är och klippt bort det :)
De här mebranen är intressanta. Som inneboende i ett nyrenoverat hus höll jag på att bli galen ända tills jag tog bort vattenlåset under handfatet i badrummet. Såg då att där inte var ett vanligt vattenlås utan en sån där böj med en plastflärp inuti (utan synbarlig åverkan på). Bytte till ett vanligt lås på eget bevåg och äntligen blev det luktfritt. Vem har godkänt såna plastflärpar? Det kan ju aldrig fungera.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Stött på det några gånger också. Har sådana hemma och man behöver verkligen ta isär för att rengöra ordentligt så att membranet ligger rätt. Avluft kan väl dras upp på vinden med en vakuumventil? Eller missförstod jag dig kanske, du kanske frågade om det inte är så att den sitter på vinden i detta fall? 🤓
Inga vakummventiler med enskilt avlopp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inga vakummventiler med enskilt avlopp.
Jag har stött på en Vacumventil i ett kök. Monterad bakom passkivan närmast väggen. Så den var gömd.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P PS74 skrev:
Hej. Renoverade badrummet i förra lägenheten. Efter 1-2 år så började det lukta rejält med avlopp. Lukten kom från och till. Hörde av mig till tillverkaren av golvbrunnen och de sa direkt att de skulle skicka ett nytt vattenlås. Tydligen fel på det förra då detta krympte en aning vilket gjorde att det glappade och därmed lukt. Glappet var inget man kunde se eller känna. Känns som lukten kommer från golvbrunn. Testa genom att plasta för tillfälligt?
Fabrikat på brunnen? Ofattbart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.