M Micke7700 skrev:
För att när du ringde och behövde jour hjälp fick du inte svaret ”tyvärr vi kan inte hjälpa dig för vi sålde vårt verktyg till förra kunden. Och butiken är stängd, vänligen ring tillbaka när butiken öppnat”. Ditt resonemang fungerar inte när det är jour tjänst, då får man betala vad det kostar, annars får man vänta med att ringa på normal arbetstid. Den bedömningen ligger på dig att göra.
Du får det att låta som att på jourtid finns inga regler. Det ska ju vara rimligt och rätt för kunden även på jourtid även om det kostar mer. Trist med attityden att på jourtid maxar man fakturan.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Varför bara en del?
Han har ju outat allt utom sitt egna namn i tråden.
Nä vill han ha min ärliga åsikt så får han komma med hela.
Vem som helst kan ha skrivit dessa två rader till o med TS
Vet vi ens om han är köpare av tjänsten?
Kan ju vara missnöjd av andra orsaker.
Vad man än gör så absolut inte klaga och ifrågasätta hantverkare och sådana företag, de som gör det är oärliga och framförallt så begriper de inte ett dugg och är dumma i huvudet.
Nå ni hantverkare resonerar ni lika dant med andra yrkesgrupper som de på byggnadsnämnder tekniska kontor, Skatteverket mm eller är det ni som står över alla andra yrkesgrupper.
Det konstiga är bara att inga andra får så mycket klagomål på både genomförande och debitering
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Altså, om det stämmer som sagts ovan. Att rörisen var hos kunden 15 minuter. Och att firman ligger ca 30 minuter bort. Så är det väl fullt rimligt att ifrågasätta om inte hela rasket klarats av på 2h totalt.

Om firman i fråga visar sig ha ett lager i bortre mongoliet eller lapphelvetet och måste åka dit först så det tar en dag extra. Kan de då fakturera dör det utan att meddela kunden tydligt då? Eller om firman lånat en respirator från KI för att suga ur avloppet och sen måste rengöra den till kliniskt ren i 48h.

Var ett program på TV om nån lurendrejare som jobbade med juridisk rådgivning. Där tog de anställda en privatjet till olika klientmöten, utan att man kollat med kunden att det var ok. Anledningen var tydligen att ägaren var flygintresserad och det var ett bra tillfälle att få lufta jetten på andras bekostnad.

Att man tar ett uppdrag innebär ju inte att man kan dra hur mycket tid och kostnader som helst. Är det OK att rörisen tar en privatjet till sin kusin i marocko för att hämta en sugpropp som han behöver för att fixa jobbet? Sen fakturerar 8h och 45.000 i kostnad för resan "hämtning av sugpropp".

Tycker det är samma sak om man kommer och går under ett par dagar. Eller tar med en lärling som inte behövs osv. Ett enkelt jobb som byte av en packning, montering av en blandare eller rensning av ett avlopp så förväntar jag mig att rörmokaren, med den timkostnad han tar och den debitering av servicebil han tar ut, har med det han behöver och kan både rengöra verktyg och ta med material dit och skräp hem utan extra kostnader och turer.

Om jag ber om en tjänst förväntar jag mig att den tjänsten görs på ett så effektivt sätt som möjligt. Om extra turer behöver göras, saker behöver renoveras eller rengöras och extra lärlingar vill medfölja så förväntar jag mig att det klargörs innan så jag kan tacka nej och välja en annan utförare.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jösses vilken tråd om skitsaker:)

Jag tycker personligen inte att TS approach att hänga ut företaget är ok, om han först bett om en rimlig förklaring, eller ffått förslag på ev rättelse. Står Friman på sig att fakturan är rätt, och man är av annan åsikt, häng ut, men var saklig. Firman var ju villiga att ta bort kostanden efter att de såg att de var uthängda. Starkt av TS att inte backa utan hellre ta kostanden, om firman agerat felaktigt. Men här har man som konsument ett ansvar att vara objektiv och inte låta känslorna styra.

Sen kommer man till frågan vad är fel?
I jour ingår de första 2h arbete. Skall vi hårdra det så är arbete och resa inte samma sak. Så det skall i praktiken ge TS 2h arbete på plats. Den höga Jour avgiften får väl då anses innefatta etablering. Annars borde det stått 2 arbete inkl restid. Firman skriver på sin sida att jour på plats inom 1h i Stockholm. Menar de annars att i praktiken ingår ingen tid alls hos kund, om man råkar höra till dom som ligger ca 1h från firman. Det ser jag som helt orimligt, att man då skulle betala 4700:- för framkörning. Deras jourtaxa för efterföljande tid är 1280:-/h. Vilket rimligen innebär att de två inräknade timmarna är hos kund och motsvarar 2560:- i arbetstid, resterande för etablering. Vilket är rätt hyffsad betalning på 2140:-

Men om vi ändå antar att tid för utkörning ingår i de 2h arbetstimmarna. Så får man väl titta på uppgiften att körtid bör vara totalt 1h enligt TS 2x 30min . Det låter väl rimligt nattetid. Knappast trafikstockning då. Om Firman då arbetat aktivt hos TS i 15 min. Så finns 45 min kvar. Rengöra verktyget kan knappast ta mer än 15 min.

Jag är helt övertygad om att debiteringen är en chansning då firman satt upp olika arbetsmoment. Alternativt har den anställda skarvat ordentligt i sin tids bok för att få lite högre övertidsersättning.

Hade det varit ett lite mer tveksamt tidsfönster mellan restid/utfört arbete och de två timmarna så hade det varit en annan fråga. Så OM Svanström kunde påvisa tex att de faktiskt varit hos TS i 1h, effektivt och då inte hunnit rengöra verktyget inom sina 2h. OCH restid skall ingå i de två arbetstimmarna, så är läget annorlunda. men om man tolkar det TS skrivit, så har de inte styrkt någon sådan information, då de inte verkat kunna tidsredovisa.

Sen köper jag inte ett enda av TS argument att koppla kostnaden till verktyget i förhållande till tid. Det är företagets verktyg punkt. behöver det rengöras så skall det rengöras. Sen är frågan till vilken kostnad det är rimligt. Undantaget om verktyget faktiskt skulle vara billigare än rengöringen, då borde man nog sed et som ett engångs verktyg. Så är dock inte fallet här.

Skulle han lämnat verktyget, som trots allt är dyrare än timtaxan. Så skall de köpa in ett nytt och lägga tid på. Just detta argumentet tycker jag inte ens är värt att kommentera. I så fall hade det varit rimligt att Företaget lammande det men debiterade tex 2000:- för kostnad, samt nedlagd tid för inköp och hantering.

Utifrån min tolkning av TS situation, och utifrån hans tidsangivelser, vilket jag utgår ifrån stämmer på det stora hela. Så hade jag också ifrågasatt fakturan, kanske på ett annat sätt.
Men hade jag fått kalla handen så hade jag troligen också hängt ut firman. Jag hade på sin höjd meddelat dem innan, att vi diskuterar detta vidare på dom öppna kanalerna, så vi kan få lite mer objektiv syn på det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jösses vilken tråd om skitsaker:)

Jag tycker personligen inte att TS approach att hänga ut företaget är ok, om han först bett om en rimlig förklaring, eller ffått förslag på ev rättelse. Står Friman på sig att fakturan är rätt, och man är av annan åsikt, häng ut, men var saklig. Firman var ju villiga att ta bort kostanden efter att de såg att de var uthängda. Starkt av TS att inte backa utan hellre ta kostanden, om firman agerat felaktigt. Men här har man som konsument ett ansvar att vara objektiv och inte låta känslorna styra.

Sen kommer man till frågan vad är fel?
I jour ingår de första 2h arbete. Skall vi hårdra det så är arbete och resa inte samma sak. Så det skall i praktiken ge TS 2h arbete på plats. Den höga Jour avgiften får väl då anses innefatta etablering. Annars borde det stått 2 arbete inkl restid. Firman skriver på sin sida att jour på plats inom 1h i Stockholm. Menar de annars att i praktiken ingår ingen tid alls hos kund, om man råkar höra till dom som ligger ca 1h från firman. Det ser jag som helt orimligt, att man då skulle betala 4700:- för framkörning. Deras jourtaxa för efterföljande tid är 1280:-/h. Vilket rimligen innebär att de två inräknade timmarna är hos kund och motsvarar 2560:- i arbetstid, resterande för etablering. Vilket är rätt hyffsad betalning på 2140:-

Men om vi ändå antar att tid för utkörning ingår i de 2h arbetstimmarna. Så får man väl titta på uppgiften att körtid bör vara totalt 1h enligt TS 2x 30min . Det låter väl rimligt nattetid. Knappast trafikstockning då. Om Firman då arbetat aktivt hos TS i 15 min. Så finns 45 min kvar. Rengöra verktyget kan knappast ta mer än 15 min.

Jag är helt övertygad om att debiteringen är en chansning då firman satt upp olika arbetsmoment. Alternativt har den anställda skarvat ordentligt i sin tids bok för att få lite högre övertidsersättning.

Hade det varit ett lite mer tveksamt tidsfönster mellan restid/utfört arbete och de två timmarna så hade det varit en annan fråga. Så OM Svanström kunde påvisa tex att de faktiskt varit hos TS i 1h, effektivt och då inte hunnit rengöra verktyget inom sina 2h. OCH restid skall ingå i de två arbetstimmarna, så är läget annorlunda. men om man tolkar det TS skrivit, så har de inte styrkt någon sådan information, då de inte verkat kunna tidsredovisa.

Sen köper jag inte ett enda av TS argument att koppla kostnaden till verktyget i förhållande till tid. Det är företagets verktyg punkt. behöver det rengöras så skall det rengöras. Sen är frågan till vilken kostnad det är rimligt. Undantaget om verktyget faktiskt skulle vara billigare än rengöringen, då borde man nog sed et som ett engångs verktyg. Så är dock inte fallet här.

Skulle han lämnat verktyget, som trots allt är dyrare än timtaxan. Så skall de köpa in ett nytt och lägga tid på. Just detta argumentet tycker jag inte ens är värt att kommentera. I så fall hade det varit rimligt att Företaget lammande det men debiterade tex 2000:- för kostnad, samt nedlagd tid för inköp och hantering.

Utifrån min tolkning av TS situation, och utifrån hans tidsangivelser, vilket jag utgår ifrån stämmer på det stora hela. Så hade jag också ifrågasatt fakturan, kanske på ett annat sätt.
Men hade jag fått kalla handen så hade jag troligen också hängt ut firman. Jag hade på sin höjd meddelat dem innan, att vi diskuterar detta vidare på dom öppna kanalerna, så vi kan få lite mer objektiv syn på det.
Jag brukar sällan ta hantverkares parti men man ska minnas att det är en jourutryckning när man försöker räkna ihop tiden.

Om vi nu tänker oss att jag sitter hemma i soffan med familjen och ser film. Minns nu att det inte är brandkåren som gör utryckning...

Det ringer i mobilen 21.00. 21:05 är samtalet slut och jag vet att jag har en utryckning på gång som kan ta 2-5 timmar beroende på hur jävligt det blir.

Jag plockar ihop lite fika och dricka i min väska, går på toa och byter om. Nu är klockan 21:20. Jag traskar ner till firmabilen och rullar ut 21:25. Det tar nu 30 minuter tills jag är hos kunden 21:55. Väl framme kommer jag på att jag glömt logga jobbet i systemet och knappar in allt innan jag går upp (här ser TS mig och börjar bli upphetsad).

22:05 knackar jag på dörren och får förklarat vad/var problemet är. 22:15 traskar jag ner i bilen och hämtar vad som behövs, inkl min avloppspump. 22:25 börjar jag jobba loss kundens bajspropp. 22:40 är det rensat och klart i avloppet. Jag plockar ihop grejorna, packar pumpen i en påse och traskar ner i bilen. 22:55 startar jag bilen och kör mot firman 30 minuter bort. 23:25 plockar jag ut grejorna som behöver tvättas, låser upp, larmar av, packar upp, tvättar på 10 minuter, slänger bajspåsen där ute för att det inte ska stinka på måndag morgon, packar in i bilen igen och beger mig hemåt. Nu är klockan 23:55. Jag har en jäkla tur och bor 10 minuter från firman så jag är hemma 00:05.

Jag knappar in jobbet i mobilen, specar lite kvickt jobb som en post och rengöring som en post. Avrundar neråt till 2+1 timmar trots att klockan nu är 00:10.

Det är inte svårt att få ihop tiden som svanströms har debiterat. Visst kan säkerligen flera av stegen göras snabbare men sannerligen även mycket långsammare!
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag brukar sällan ta hantverkares parti men man ska minnas att det är en jourutryckning när man försöker räkna ihop tiden.

Om vi nu tänker oss att jag sitter hemma i soffan med familjen och ser film. Minns nu att det inte är brandkåren som gör utryckning...
Fast hallå. Rimligen börjar tiden räkna när hantverkaren är ombytt och sitter i firmabilen. Om han sen får LÖN redan när han lyfter luren första gången och fram till han är duschad och ombytt och sitter i TV soffan igen är väl en annan sak.

Sannolikt betalar Svanströms litegranna för att gubben ha jouren även om han inte rycker ut. Han får sannolikt lite högre timlön. Det innebär väl även att han inte gärna på sin jour kan baka surdegsbröd och kunna avsluta baket (på arbetstid) innan han lämnar hemmet, utan han bör vara rätt redo att rycka ut men att tiden räknar från han som sagt är ombytt och sitter i bilen. Eller ska han skotta uppfarten, skrapa rutorna, kamma håret och stryka skortan på kundens tid?

Svanströms debiterar tydligen (om jag fattar förra inlägget ungefär rätt) 6.000 spänn för 3h arbete inkl bil. Jag antar de har denna tjänst, både för att vara "komplett" firma men även för att de tjänar bara på den. Om de i snitt får 4500-7000 för 2-4h jobb så finns säkert en liten marginal för att ta av både om killen på jour inte får rycka ut, samt att om han bara får ett jobb kan ta den extra tiden att byta om och sen duscha efter avslutat pass och få drägligt pröjs för det. Får han flera jobb så lär han väl inte behöva tvätta sig och verktyget supernoga mellan varje jobb. Rimligen kommer man inte nedkletad i skit... Men... Mitt intryck är inte att varken man själv eller verktygen blir nedkletade med fekalier. Åtminstone har jag inte blivit det när jag rensat stopp i egna avlopp. Klart man vill skölja av grejorna och ta en dusch när man är klar. Med inte som om man kom ut från ett ebolasjukhus.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag brukar sällan ta hantverkares parti men man ska minnas att det är en jourutryckning när man försöker räkna ihop tiden.

Om vi nu tänker oss att jag sitter hemma i soffan med familjen och ser film. Minns nu att det inte är brandkåren som gör utryckning...

Det ringer i mobilen 21.00. 21:05 är samtalet slut och jag vet att jag har en utryckning på gång som kan ta 2-5 timmar beroende på hur jävligt det blir.

Jag plockar ihop lite fika och dricka i min väska, går på toa och byter om. Nu är klockan 21:20. Jag traskar ner till firmabilen och rullar ut 21:25. Det tar nu 30 minuter tills jag är hos kunden 21:55. Väl framme kommer jag på att jag glömt logga jobbet i systemet och knappar in allt innan jag går upp (här ser TS mig och börjar bli upphetsad).

22:05 knackar jag på dörren och får förklarat vad/var problemet är. 22:15 traskar jag ner i bilen och hämtar vad som behövs, inkl min avloppspump. 22:25 börjar jag jobba loss kundens bajspropp. 22:40 är det rensat och klart i avloppet. Jag plockar ihop grejorna, packar pumpen i en påse och traskar ner i bilen. 22:55 startar jag bilen och kör mot firman 30 minuter bort. 23:25 plockar jag ut grejorna som behöver tvättas, låser upp, larmar av, packar upp, tvättar på 10 minuter, slänger bajspåsen där ute för att det inte ska stinka på måndag morgon, packar in i bilen igen och beger mig hemåt. Nu är klockan 23:55. Jag har en jäkla tur och bor 10 minuter från firman så jag är hemma 00:05.

Jag knappar in jobbet i mobilen, specar lite kvickt jobb som en post och rengöring som en post. Avrundar neråt till 2+1 timmar trots att klockan nu är 00:10.

Det är inte svårt att få ihop tiden som svanströms har debiterat. Visst kan säkerligen flera av stegen göras snabbare men sannerligen även mycket långsammare!
Vad installatören gör i soffan är ju totalt irrelevant. Firman har en Jourtaxa på 4700:- INKL 2 h arbete. hur de sen avlönar sina anställda, krav på bedskap, inställelse etc under jourtid skall inte TS behöva fundera på. I Jourtid skall varken klättra ur sängen byta kallingar eller käka kvällsmat ingå. Utan Klockan skall starta när bilen kör in hos kunden, om Servicebil och etablering ingår. Annars när arbetaren kör hemifrån, och den tiden skall inte överstiga tiden om teknikern befann sig på arbetsplatsen. De flesta som inte inkluderat servicebil i jour taxa, verkar ha ett fast pris för denna del. Så jag är absolut inte på Firmans sida om arbetet hos kund tagit 15-30 min. (Vilket TS uppskattat till 15 min).
I ditt exempel så kan man om vi väger till firmans fördel räkna tiden från 21.25, framme 21.55. Kunden säger det är stopp i avloppet, vilket han redan gjorde vid beställning eftersom du tagit med avloppspumpen, som nog rimligen låg i servicebilen, och inte i ditt privata garage. . Om du är riktigt eg, så har du gått in tittat, och hämtat avlopps rensaren 22.10. Om vi nu utgår ifrån att det var från denna tid, mao aktiv vvs tid, som TS klockat till 15min, så är proppen löst 22.25. 22.30 är du på väg hem, eftersom du inte bemödat dig/kunnat rengöra på plats . 23.00 parkerar du. 23.15 ör verktyget rengjort. Om detta sker i hemmet eller på firman är heller int TS huvudvärk. Total debiterbar tid, <2h. Din arbetstid gentemot KUND avslutas 23.15.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vad installatören gör i soffan är ju totalt irrelevant. Firman har en Jourtaxa på 4700:- INKL 2 h arbete. hur de sen avlönar sina anställda, krav på bedskap, inställelse etc under jourtid skall inte TS behöva fundera på. I Jourtid skall varken klättra ur sängen byta kallingar eller käka kvällsmat ingå. Utan Klockan skall starta när bilen kör in hos kunden, om Servicebil och etablering ingår. Annars när arbetaren kör hemifrån, och den tiden skall inte överstiga tiden om teknikern befann sig på arbetsplatsen. De flesta som inte inkluderat servicebil i jour taxa, verkar ha ett fast pris för denna del. Så jag är absolut inte på Firmans sida om arbetet hos kund tagit 15-30 min. (Vilket TS uppskattat till 15 min).
I ditt exempel så kan man om vi väger till firmans fördel räkna tiden från 21.25, framme 21.55. Kunden säger det är stopp i avloppet, vilket han redan gjorde vid beställning eftersom du tagit med avloppspumpen, som nog rimligen låg i servicebilen, och inte i ditt privata garage. . Om du är riktigt eg, så har du gått in tittat, och hämtat avlopps rensaren 22.10. Om vi nu utgår ifrån att det var från denna tid, mao aktiv vvs tid, som TS klockat till 15min, så är proppen löst 22.25. 22.30 är du på väg hem, eftersom du inte bemödat dig/kunnat rengöra på plats . 23.00 parkerar du. 23.15 ör verktyget rengjort. Om detta sker i hemmet eller på firman är heller int TS huvudvärk. Total debiterbar tid, <2h. Din arbetstid gentemot KUND avslutas 23.15.

VET vi att jourtaxan är 4700:- inkl två timmars jobb på plats? Eller är det TS tolkning, vi får ju inte se fakturan? Eller är det så att jourtaxa är framkörning, jobb, kringarbete men minst 2h faktureras? Det senare är vad jag skulle säga vanligaste. Med 1300 i timkostnad är det 2100 i fast pris på framkörning, all admin/för/efterarbete och servicebil.

Sen skiljer det sig förstås med jourjobb och inplanerade jobb. Ringer jag hit en tekniker akut så räknar jag med att betala från det att personen släpper vad han gör tills han är tillbaka där han var, även om jobbet han gör här bara tar 10 minuter.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
VET vi att jourtaxan är 4700:- inkl två timmars jobb på plats? Eller är det TS tolkning, vi får ju inte se fakturan? Eller är det så att jourtaxa är framkörning, jobb, kringarbete men minst 2h faktureras? Det senare är vad jag skulle säga vanligaste. Med 1300 i timkostnad är det 2100 i fast pris på framkörning, all admin/för/efterarbete och servicebil.

Sen skiljer det sig förstås med jourjobb och inplanerade jobb. Ringer jag hit en tekniker akut så räknar jag med att betala från det att personen släpper vad han gör tills han är tillbaka där han var, även om jobbet han gör här bara tar 10 minuter.
Kanske är framkörning 4.700. Sen en timmes (en kvart) jobb toalt. 1200. Men då borde det ju varit 2x1200 eftersom min är 2h.

Det mest rimliga är väl 4.700 för etablering inkl 2h. Givet att kunden bor i stockholm (eller det av firman definierade området de betjänar). Alt borde ju adressen firman utgår från framgå. Så att det inte är tex norrtälje, vilket skulle bli rätt dyrt om man tex bor i tumba.
 
J JohanLun skrev:
Kanske är framkörning 4.700. Sen en timmes (en kvart) jobb toalt. 1200. Men då borde det ju varit 2x1200 eftersom min är 2h.

Det mest rimliga är väl 4.700 för etablering inkl 2h. Givet att kunden bor i stockholm (eller det av firman definierade området de betjänar). Alt borde ju adressen firman utgår från framgå. Så att det inte är tex norrtälje, vilket skulle bli rätt dyrt om man tex bor i tumba.
Det är ju bara gissningar oavsett. Om TS hade lagt upp fakturan hade vi vetat men av någon anledning vill TS inte det.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju bara gissningar oavsett. Om TS hade lagt upp fakturan hade vi vetat men av någon anledning vill TS inte det.
I inlägg 320 har TS laggt upp del av fakturan,
https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-svanstroems-el-vvs.497473/post-5373030
"Körtid max 30 minuter från Stockholm city enkel resa. Teknikern var här max 15 minuter (efter att ha suttit i bilen utanför under 10-15 minuter).
Hur kan det inte rymmas inom de 2 h som ingår i startavgiften"
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
VET vi att jourtaxan är 4700:- inkl två timmars jobb på plats? Eller är det TS tolkning, vi får ju inte se fakturan? Eller är det så att jourtaxa är framkörning, jobb, kringarbete men minst 2h faktureras? Det senare är vad jag skulle säga vanligaste. Med 1300 i timkostnad är det 2100 i fast pris på framkörning, all admin/för/efterarbete och servicebil.

Sen skiljer det sig förstås med jourjobb och inplanerade jobb. Ringer jag hit en tekniker akut så räknar jag med att betala från det att personen släpper vad han gör tills han är tillbaka där han var, även om jobbet han gör här bara tar 10 minuter.
Nej, vi vet bara med 100% säkerhet att Jour taxan inkluderar 2h arbete (Framgår av fakturan). Det är därför jag i alla mina räkneexempel lagt med 2x 30m för bil.

Sen är jourtaxan som är hög, till just för att du skall släppa allt du håller i. Det är liksom inräknat. Så att få ytterliagre för att det är obekvämt är lite smaklöst. Jourtaxan är fastställd. Då kan man inte säga att just det tid att avsluta lasagnen får du också räkna med.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju bara gissningar oavsett. Om TS hade lagt upp fakturan hade vi vetat men av någon anledning vill TS inte det.
Har du inte läst tråden:)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
VET vi att jourtaxan är 4700:- inkl två timmars jobb på plats? Eller är det TS tolkning, vi får ju inte se fakturan? Eller är det så att jourtaxa är framkörning, jobb, kringarbete men minst 2h faktureras? Det senare är vad jag skulle säga vanligaste. Med 1300 i timkostnad är det 2100 i fast pris på framkörning, all admin/för/efterarbete och servicebil.

Sen skiljer det sig förstås med jourjobb och inplanerade jobb. Ringer jag hit en tekniker akut så räknar jag med att betala från det att personen släpper vad han gör tills han är tillbaka där han var, även om jobbet han gör här bara tar 10 minuter.
Svåt att misstolka, även om vi inte ser om det finns ytterligare rader. Men det hade nog TS gladeligen presenterat i så fall. Firman har motiverat pos 44 med rengöring.

Tabell visar jourarbete, inklusive timmar och priser, troligen för VVS-relaterade tjänster.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I inlägg 320 har TS laggt upp del av fakturan,
[länk]
"Körtid max 30 minuter från Stockholm city enkel resa. Teknikern var här max 15 minuter (efter att ha suttit i bilen utanför under 10-15 minuter).
Hur kan det inte rymmas inom de 2 h som ingår i startavgiften"
Står fortfarande ingenting där om det är 2h inkl framkörning eller om det är framkörning + 2h arbete.

Texten om körtid är TS egna text och inte i fakturabilden. Det kan ju betyda att i de 4700:- ingår kostnader för bil, bränsle, trängselskatter eller vad man nu vill. Men det säger ingenting om körtiden ingår i de 2 timmarna eller ej.

Det rimliga, anser jag, är att körtiden ingår i de 2 timmarna. En sak att baka in några tiors bensin, en annan att baka in 0-60 minuters arbetstid för att köra till kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.