Mikael_L
I ImTheBeast skrev:
Återupplivar tråden igen då min fråga passar in här. Kan man köpa den korta plastslangen som centrumskruven går igenom någonstans, eller är det bara att ta ngt plaströr som PVC och kapa?
Ja ta du bara något i plast, typ vad som helst.
Kanske lite kabelavskal om du har något med tillräcklig diameter.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ta du bara något i plast, typ vad som helst.
Kanske lite kabelavskal om du har något med tillräcklig diameter.
Okej, låter bra.
Hoppas att jag kan få svar på en andra fråga som jag har. Mitt hus är från 1976 och jag planerar på att be en elektriker att dra jord till delar av huset som är ojordat. Behöver man byta ut samtliga kablar eller räcker det med att dra fram jordkabeln, eller ska man skita i att jorda öht. JFB finns.

Badrum, WC, kök/matsal och tvättstuga är redan jordade.
 
Ofta knyter man fast dom g:a i dom nya och använder dom bef till "dragfjäder", det går så pass mycket enklare/fortare än att försöka komplettera med en tråd att det blir lönsamt.
Dom urdragna trådarna som är lite längre kan man använda på någon lite kortare sträcka, men det förutsätter att man har lite ordninga och reda på dom man drar ur.
 
  • Gilla
Carl-Olof Almbladh
  • Laddar…
Men är det värt att jorda om ett hus om man idag har automatiska säkringar med JFB?
Sen om man väljer att jorda om, är kablarna som finns dragna idag av sämre kvalite än de nya som ska dras?
 
I ImTheBeast skrev:
Men är det värt att jorda om ett hus om man idag har automatiska säkringar med JFB?
Sen om man väljer att jorda om, är kablarna som finns dragna idag av sämre kvalite än de nya som ska dras?
Denna fråga har ställts några gånger på forumet, och man har vridit och vänt på argumenten.
Ojordade uttag var OK i torra utrymme fram till ca 92-93, därefter är det krav på jordning i alla utrymme.
Idag är majoriteten av elprylar i ett hem dubbelisolerade och har då ingen nytta av ett jordat uttag.

Typ av säkring har ingen påverkan skulle jag säga.
Jfb ger ett extra skydd.

PVC-kablar håller i många år, kanske så länge som en vanlig villa finns till.

Ibland kan man undra om det inte är elektriker som "ligger på" för att renovera och jorda uttagen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dom som "ligger på" är privatpersoner som har hört av någon som känner någon som hört att det är farligt utan jord och JFB. Att dra om tråd i en villa/lägenhet är inte nått jobb som man aktivt söker upp om man inte redan är inbokad för nått lite mer omfattande.
 
Tommty
Skulle inte säga att elektriker ligger på för att dra jord. Snarare en missuppfattning hos gemeneman att har man jordade uttag är man säker mot skadliga fel, vilket är både sant och falsk.

Min erfarenhet har varit främst nyblivna föräldrar och första hus ägare.

När en elektriker rekommenderar det brukar det i min erfarenhet vara en domino effekt - Beftling grupp/ledning/eldragning har såpas stora brister att en omtrådning behöver göras, och ska det göras så är det kanske 1000:- i diff att dra jord överallt,
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det som jag ser som helt avgörande är ifall rummen med ojordade uttag fortfarande är isolerade från jord enligt dagens mått, och fortfarande är ett torrt bostadsrum. Det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Finns det vattenradiatorer så anses det inte duga idag. Har man slagit ut väggar så att jordade och ojordade uttag hamnar inom 2.5 meter från varandra så behöver det åtgärdas. Renoveringar kan ha ändrat på de ursprungliga egenskaperna hos rummet.

Att det huvudsakligen används dubbelisolerade apparater är visserligen sant, men det medger inte ett trasigt isolerat rum. Finns det berörbara enkelisolerade ledare och berörbar jord då hjälper ju inte en dubbelisolerad apparat.

Andra faktorer som kan vara nog så styrande är ifall uttag och strömbrytare är gamla, slitna och saknar petskydd.

JFB eller inte saknar helt betydelse för frågan. Vill man behålla ojordad miljö så måste installationen fortfarande vara säker och inte kräva en JFB för den grundläggande säkerheten.

Så uppgradering till skyddsjord kanske inte tillför så jättemycket i sig, men man får fräscha ledningar och uttag. Dessutom finns det apparater som kräver funktionsjord av EMC-skäl, t.ex datorladdare.

Räkna inte med att det går att få i en skyddsledare i alla befintliga rör. Tar det stopp och strular så rinner tiden iväg. Du får räkna på timtiden på ca 10 kr/minuten vs kostnaden för 2 nya FK på ca 10 kr/metern. Annars ska ledningar från 70-talet fortfarande vara friska.
 
  • Gilla
bisamråtta och 2 till
  • Laddar…
Känns inte så aktuellt att jorda om huset.
Har en fråga dock. Har dock en fråga (jag är inte elektriker, men älskar att lära mig saker grundligt). Detta med "Isolerad miljö", låt oss ta mitt vardagsrum som exempel. Där är samtliga uttag, både på vägg och tak ojordade. Jag har en både en taklampa och ett soffbord av metall och som står på laminatgolv. Min fråga är då, är det rummet fortfarande "Isolerad miljö", dvs om det blir ett isolationsfel i taklampan och jag tar tag i den OCH bordet samtidigt. Jag är väl fortfarande inte kopplat till jord då bordet inte är det.

Hänger ni med vad jag menar? Hoppas det hehe.
 
Av det du beskriver är det isolerat. Ett bord i metall i rummet förändrar inte det. Men om bordet på något sätt har kontakt med skyddsjord eller moder jord, då är inte längre rummet isolerat. Det får inte finnas några ledande delar som har jordkontakt i rummet. Golv och väggar ska isolera mot jord är det tänkt.

Finns det en vattenradiator i rummet så ansågs det förr vara ok (om det var målat), men inte idag.

Det finns även faror i rummet. Man bör inte ha "för många" gamla bordslampor i metall eller "brödrostar" som är avsedda att skyddsjordas. De gamla reglerna rekommenderade skyddsjordade uttag ifall det fanns två sådana apparater inom räckhåll från varandra. Därför är det bra med dubbelisolerade förbrukare i sådana rum.
 
  • Gilla
bisamråtta och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av det du beskriver är det isolerat. Ett bord i metall i rummet förändrar inte det. Men om bordet på något sätt har kontakt med skyddsjord eller moder jord, då är inte längre rummet isolerat. Det får inte finnas några ledande delar som har jordkontakt i rummet. Golv och väggar ska isolera mot jord är det tänkt.

Finns det en vattenradiator i rummet så ansågs det förr vara ok (om det var målat), men inte idag.

Det finns även faror i rummet. Man bör inte ha "för många" gamla bordslampor i metall eller "brödrostar" som är avsedda att skyddsjordas. De gamla reglerna rekommenderade skyddsjordade uttag ifall det fanns två sådana apparater inom räckhåll från varandra. Därför är det bra med dubbelisolerade förbrukare i sådana rum.
Vad är skillnaden mellan skyddsjord och moder jord? På vilket sätt skulle metallbordet kunna få koppling till moder jord? Ge gärna exempel.

Samtliga 3 fas el-radiatorer har tagits bort då luftvärmepump har installerats. Anslutningsdosor finns där radiatorer tidigare varit kopplade, så ingen risk där.
 
I ImTheBeast skrev:
På vilket sätt skulle metallbordet kunna få koppling till moder jord? Ge gärna exempel.
T ex genom att det står mot en vattenburen radiator.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
T ex genom att det står mot en vattenburen radiator.
Okej, bra där. Detta eftersom vattenledningen från radiatorn är kopplad till ledning via marken vid/utanför huset. Stämmer?
 
Ja, eller metallrör klamrade i källarens betongväggar.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.