A Avemo skrev:
Enväxlad och oväxlad eller växellös är olika saker. Vad gäller elbilar tror jag att de oftast är enväxlade. Oväxlad skulle den vara om en motor direkt driver en drivaxel så att båda har samma varvtal.
Är det verkligen så? Att man har en utväxling av motorn ser jag som något annat än att växla utväxling. Så etymologiskt tror jag din syn på saken är en sammanblandning av olika saker med snarlika och besläktade namn.

Man pratar väl ändå om vad man har för utväxling snarare än vad man har för växel om man diskuterar det. Medan man pratar om hur många växlar man har (och möjligen med vilken utväxling) om det är det man menar.

Hela det här inlägget är ointressant även för mig. Jag skriver det bara för att visa att det finns ett perspektiv där jag inte har fel.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du justera växlar som du vill på den?
Jag vill kunna gör det och inte vara fast med skräpet som Ford tycker är bra. '
Det duger kanske för vanliga användare, men inte för en power user som mig.
Fan, ibland kan man inte ens få sätet som man vill, det går bara att justera i fasta steg, skandal!
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
En liten present till alla elbilshatare😄

Brand på tak på flerbostadshus, brandmän, räddningsinsats pågår, teori om elfordon som orsak presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
M Myckling skrev:
En liten present till alla elbilshatare😄

[bild]
Såg nåt klipp om en som lyfte sin rolls till en balkong på en skyskrapa. Här skulle man altså laddat sin tesla på vinden eller? Eller är det en elspark?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Svt säger cykelbatteri i kombination med gasbehållare...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En jäkla skillnad på en kina sparkcykel som ful importerats och en elbil.. om vi nu ska spekulera vilt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
En jäkla skillnad på en kina sparkcykel som ful importerats och en elbil.. om vi nu ska spekulera vilt.
Ja energiinnehållet i batterierna går knappast att jämföra!
 
M Myckling skrev:
En liten present till alla elbilshatare😄

[bild]
Billaddning på taket?! 🤔
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
FredrikR FredrikR skrev:
Billaddning på taket?! 🤔
Allt blir upp och ner med elbil, sanna mina ord!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu vill jag bara påpeka att ett batteri med 75 kWh har ca 70-75% av denna kapacitet tillgänglig. 0% brukar ligga på ca 30% av maxkapaciteten på batteriet och 100% brukar ligga på ca 95-100% av kapaciteten på batteriet. Detta gör att ett batteri med 75 kWh kan man maximalt nyttja drygt 50 kWh på, sedan skall man snabbladda från 10% till 80% av detta, vilket gör att man då med ett 75 kWh batteri har ~37 kWh att köra med. Drar då bilen runt 2 kWh/mil, ja då måste du ladda knappt var 20:e mil. Med den glesa placeringen av snabbladdstationer som finns så innebär detta att man blir rätt så begränsad om man bara skall ladda inom detta intervall. Du kommer att behöva ladda rätt ofta, se detta exempel från Göteborg till Luleå med en Model Y standardmodell:

I Mariestad blir det inte den effektivaste snabbladdningen hela tiden, inte heller i Sundsvall. I övrigt blir det relativt tätt med laddningen. Detta med en bil som man här har räknat med skall dra 1,6 kWh per mil. Notera då att bilen kommer fram med nästintill tomt batteri. Batteriet är för litet för att passa avstånden mellan laddarna. Det blir inte så särskilt annorlunda med en MY LR istället, laddningarna blir bara kortare då Teslas planeringsverktyg optimerar på så kort restid som möjligt. Man sparar då 19 minuter i laddtid.

Lägger man istället in lång laddning när man skall äta och ta en kaffe samt sträcka lite på benen så kan man optimera det ytterligare, men då optimerar man ju inte på kortaste restiden längre. Men det är ju rimligare...
Varför ladda redan i Mariestad med en Tessla? Eller skiljer den sig inte så mycket jämfört med en ID3 utan är till och med sämre? Jag körde i mars, med vinterdäck, från Kungsbacka till just Mariestad och behövde då ladda i Mariestad för att senare samma dag kunna köra hem igen. Jag tror att jag hade runt 40% kvar när jag kom fram till Mariestad så det skulle inte räckt med samma laddning hem igen
 
A Avemo skrev:
Skall man vara noga så är det väl på de flesta elbilar bara en växel både för fram och back. Man reverserar motorn i stället för att ha en separat backväxel. Är det någon som har provat hur fort man kan backa med en elbil?
"Kan" lika snabbt som fram... men alla är spärrade till rimlig hastighet, tror min leaf ligger runt 30kmh
 
F Fagelbla skrev:
Varför ladda redan i Mariestad med en Tessla? Eller skiljer den sig inte så mycket jämfört med en ID3 utan är till och med sämre? Jag körde i mars, med vinterdäck, från Kungsbacka till just Mariestad och behövde då ladda i Mariestad för att senare samma dag kunna köra hem igen. Jag tror att jag hade runt 40% kvar när jag kom fram till Mariestad så det skulle inte räckt med samma laddning hem igen
Fråga Teslas route-planner som gav mig detta förslag.
 
M Myckling skrev:
En liten present till alla elbilshatare😄

[bild]
Så... Vad har vi lärt oss...parkera inte elbilen på vinden när den laddas😆
 
  • Haha
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Fråga Teslas route-planner som gav mig detta förslag.
Den är inte bra, gör i appen eller helst i bilen.
 
S
Värst vad mycket laddhybridsnack det var här. Med en sån har man väl mest räckviddsångest?

Nu kommer Hyundai Ioniq 5 N. Sportbil/ driftingbil med en massa elhästar men coolast är väl laddeffekten. 350 kW ska det gå att ladda med som mest! Den vanliga Ioniq 5 toppar 240 kW.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.