1 466 327 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Är det verkligen så? Att man har en utväxling av motorn ser jag som något annat än att växla utväxling. Så etymologiskt tror jag din syn på saken är en sammanblandning av olika saker med snarlika och besläktade namn.A Avemo skrev:
Man pratar väl ändå om vad man har för utväxling snarare än vad man har för växel om man diskuterar det. Medan man pratar om hur många växlar man har (och möjligen med vilken utväxling) om det är det man menar.
Hela det här inlägget är ointressant även för mig. Jag skriver det bara för att visa att det finns ett perspektiv där jag inte har fel.
Fan, ibland kan man inte ens få sätet som man vill, det går bara att justera i fasta steg, skandal!Fairlane skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 960 inlägg
Svt säger cykelbatteri i kombination med gasbehållare...
Varför ladda redan i Mariestad med en Tessla? Eller skiljer den sig inte så mycket jämfört med en ID3 utan är till och med sämre? Jag körde i mars, med vinterdäck, från Kungsbacka till just Mariestad och behövde då ladda i Mariestad för att senare samma dag kunna köra hem igen. Jag tror att jag hade runt 40% kvar när jag kom fram till Mariestad så det skulle inte räckt med samma laddning hem igenpacman42 skrev:Nu vill jag bara påpeka att ett batteri med 75 kWh har ca 70-75% av denna kapacitet tillgänglig. 0% brukar ligga på ca 30% av maxkapaciteten på batteriet och 100% brukar ligga på ca 95-100% av kapaciteten på batteriet. Detta gör att ett batteri med 75 kWh kan man maximalt nyttja drygt 50 kWh på, sedan skall man snabbladda från 10% till 80% av detta, vilket gör att man då med ett 75 kWh batteri har ~37 kWh att köra med. Drar då bilen runt 2 kWh/mil, ja då måste du ladda knappt var 20:e mil. Med den glesa placeringen av snabbladdstationer som finns så innebär detta att man blir rätt så begränsad om man bara skall ladda inom detta intervall. Du kommer att behöva ladda rätt ofta, se detta exempel från Göteborg till Luleå med en Model Y standardmodell:
I Mariestad blir det inte den effektivaste snabbladdningen hela tiden, inte heller i Sundsvall. I övrigt blir det relativt tätt med laddningen. Detta med en bil som man här har räknat med skall dra 1,6 kWh per mil. Notera då att bilen kommer fram med nästintill tomt batteri. Batteriet är för litet för att passa avstånden mellan laddarna. Det blir inte så särskilt annorlunda med en MY LR istället, laddningarna blir bara kortare då Teslas planeringsverktyg optimerar på så kort restid som möjligt. Man sparar då 19 minuter i laddtid.
Lägger man istället in lång laddning när man skall äta och ta en kaffe samt sträcka lite på benen så kan man optimera det ytterligare, men då optimerar man ju inte på kortaste restiden längre. Men det är ju rimligare...
"Kan" lika snabbt som fram... men alla är spärrade till rimlig hastighet, tror min leaf ligger runt 30kmhA Avemo skrev:
Fråga Teslas route-planner som gav mig detta förslag.F Fagelbla skrev:Varför ladda redan i Mariestad med en Tessla? Eller skiljer den sig inte så mycket jämfört med en ID3 utan är till och med sämre? Jag körde i mars, med vinterdäck, från Kungsbacka till just Mariestad och behövde då ladda i Mariestad för att senare samma dag kunna köra hem igen. Jag tror att jag hade runt 40% kvar när jag kom fram till Mariestad så det skulle inte räckt med samma laddning hem igen
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 096 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 096 inlägg
Värst vad mycket laddhybridsnack det var här. Med en sån har man väl mest räckviddsångest?
Nu kommer Hyundai Ioniq 5 N. Sportbil/ driftingbil med en massa elhästar men coolast är väl laddeffekten. 350 kW ska det gå att ladda med som mest! Den vanliga Ioniq 5 toppar 240 kW.
Nu kommer Hyundai Ioniq 5 N. Sportbil/ driftingbil med en massa elhästar men coolast är väl laddeffekten. 350 kW ska det gå att ladda med som mest! Den vanliga Ioniq 5 toppar 240 kW.