Skulle också säga muffen vid toalettstolen. De två gånger jag har haft detta fenomen i två olika hus så har det varit just den.
 
  • Gilla
Charlieflower och 12 till
  • Laddar…
Om ni har ett fönster lite på glänt så borde det inte kunna bli sånt undertryck att luft sugs från avlopp. Det är ingen åtgärd men kan vara ett led i felsökningen.

Annars skulle jag som nån skrev folusera på sånt som kan blivit fel vid flyttstäd.
 
  • Gilla
Jakob.J
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Vi har kollat två av tre vattenlås, över det tredje står en stor tank (avhärdare tror jag att det heter).
Har ni kontrollerat att det finns vatten i detta då? Jag har själv tex i tvättstugan en golvbrunn under varmvattenberedaren för det lilla droppande som kan komma från denna, vår droppar dock i stort inget så för att inte vattenlåset ska riskera att torka ur så häller jag i en liter vatten någon gång i kvartalet ca.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
sysmali
S0MMER S0MMER skrev:
Kolla för säkerhets skull vattenlås i golvet så att dom är täta mot brunnen och kan hålla vatten. Är det ett nytt eller gammalt hus? Kan man ha byggt igen någon golvbrunn på ett fullt sett i något rum?
Även vi fick detta luktproblem i samband med städning. Visade sig att vattenlåset i golvbrunnen hamnat snett.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Avluften för avloppet sitter på taket och inte på en vind?

Har något av handfaten moderna purus vattenlås så kan något som tappats i handfatet ha fastnat och blockera membranet. Alternativt så har nån inte förstått vad membranet är och klippt bort det :)
Jag har varit med om ett nytt hus med liknande problem som TS. Då var det ett dolt "torrt" vattenlås med mebran där någon spolat ned sågspån etc som fastnat och gjorde att det inte höll tätt. I samband med vissa väderlekar släppte den ut rejält mycket avloppslukt.

I det här fallet skulle jag som många andra gissa på att städaren gjort något när de rensat vattenlåsen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....

För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.

Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.

Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?

Väl mött!
Är toalettstolens anslutning också kollad? I vårt hus hade man helt missat gummitätningen där röret går ner i golvet... Fick kräla och lirka in en mobilkamera för att upptäcka det.

EDIT: Tvåa på bollen, men fortfarande relevant!
 
  • Gilla
Charlieflower och 4 till
  • Laddar…
S
R Rebecca1983 skrev:
Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....

För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.

Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.

Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?

Väl mött!
Hej.

Hade exakt samma problem i mitt hus men som uppstod efter ca. 2 år efter inflyttning. Ibland kändes det bara lite lätt unket när man kom in i huset och ibland luktande det ren skit.

Hittade problemet under en platsbyggd garderob i hallen. Fanns ett gammalt avlopp under som tidigare ägare proppat med isolering men den hade lossnat. Så vid rätt lufttryck så kom det pustar med mindre väldoft. Köpte en 50 mm propp på Biltema och problemet var löst.

Hoppas att det löser sig.

//Kim.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Skulle också säga muffen vid toalettstolen. De två gånger jag har haft detta fenomen i två olika hus så har det varit just den.
Precis. Vi hade detta problem och det kom och gick lite som det ville så det var väldigt svårt att felsöka.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har ni kontrollerat att det finns vatten i detta då? Jag har själv tex i tvättstugan en golvbrunn under varmvattenberedaren för det lilla droppande som kan komma från denna, vår droppar dock i stort inget så för att inte vattenlåset ska riskera att torka ur så häller jag i en liter vatten någon gång i kvartalet ca.
Jag bytte ut alla vattenlås i källaren till nya med inbyggd backventil, då slipper man att lukt kommer upp när de inte används så mycket, funkat superbra.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Ingen som misstänker mannen i huset..?
 
  • Haha
  • Gilla
Filbert och 17 till
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Är toalettstolens anslutning också kollad? I vårt hus hade man helt missat gummitätningen där röret går ner i golvet... Fick kräla och lirka in en mobilkamera för att upptäcka det.

EDIT: Tvåa på bollen, men fortfarande relevant!
3:a till och med 😉.. Men faktiskt mycket vanligt fel.
 
Det har inte skett någon renovering eller att ni borrat i väggarna nära avluftaren? Jag tror nämligen ni har hål i avloppsröret för avluftningen eller att det är otätt på annat sätt genom att någon skarv glidit isär (borde ses vid filmning). Då kan det bli så beroende på ventilation och lufttryck mm. Det problemet hade jag då det lades värmegolv och de lyckades borra rakt in i röret utan att det upptäcktes förrän långt senare. Tyvärr syntes inte detta så lätt vid filmning och det kom inte lukt hela tiden heller. Frusterande tills jag till slut lackade ur och bröt upp väggen för att hitta vad tusan det berodde på. Vad säger tidigare ägare om problemet?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
Det uppenbara är väl att det vattenlås ni inte kommer åt har torkat ut. På något sätt måste ni kunna pytsa i en halvliter vatten
 
  • Gilla
carthago och 8 till
  • Laddar…
Luktade huset när ni tittade på det vid husvisning el vid ev besiktning? Dolt fel?
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Vi hade problem med avloppsdoft i vårat hus. Det visade sig att avluftningen till avloppet hade för bra flås. Ringde killen som gjort om vårat avlopp samt infiltration som började felsöka..

Efter en stund kom han fram till att tidigare ägare monterat för små rör till avluftningen (i väggen) så lukten hann inte ventileras ut när det blev bra drag från nya anläggningen.

Lösningen blev en fläkt som drivs av vinden och vips så var problemet borta.

Kan ju även vara så att det är för dåligt drag i avluftningen. Som skapar samma problem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.