Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....

För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.

Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.

Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?

Väl mött!
 
  • Ledsen
Lindusfindus
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....

För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.

Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.

Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?

Väl mött!
Spånar bara nu, men ibland kan dålig lukt vara relaterat till dålig ventilation. Vi har haft tillfällen på jobbet där lokaler luktar illa för att dom haft bra frånluft men dålig tilluft. Ventilationen har då skapat ett undertryck i lokalen och luft har då i brist på annat letat sig upp ifrån just avloppet.

Du säger att det bara kommer ibland, om ni har någon sort ventilation, frånluftsvärmepump eller dyl, kolla tidkanaler och se om det matchar med tillfällena det luktar illa.

En annan orsak kan vara dålig tätade rör, kan vara vid anslutning wc, anslutning vattenlås i dusch, rör i golv eller dylikt, är det så kan ventilationsproblemet dessutom göra det ännu värre, dvs att ventilationen suger upp luft lättare om det inte är tätt.

Kolla för säkerhets skull vattenlås i golvet så att dom är täta mot brunnen och kan hålla vatten. Är det ett nytt eller gammalt hus? Kan man ha byggt igen någon golvbrunn på ett fullt sett i något rum?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mest_ohändig och 7 till
  • Laddar…
C
S0MMER S0MMER skrev:
Kolla för säkerhets skull vattenlås i golvet så att dom är täta mot brunnen och kan hålla vatten.
Det låter jättefånigt när TS nu gjort så omfattande undersökningar och åtgärdsförsök, men jag vid ett par tillfällen hört om de som råkat ut för detta och det visat sig vara en sån pinsamt uppenbar grej att vattenlås-insatsen i golvbrunnen saknades eller var felaktigt monterad. Vilket man kan tänka sig har hänt i samband med flyttstädning.

Så instämmer. Dubbel- och trippelkolla det uppenbara.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 12 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Spånar bara nu, men ibland kan dålig lukt vara relaterat till dålig ventilation. Vi har haft tillfällen på jobbet där lokaler luktar illa för att dom haft bra frånluft men dålig tilluft. Ventilationen har då skapat ett undertryck i lokalen och luft har då i brist på annat letat sig upp ifrån just avloppet.

Du säger att det bara kommer ibland, om ni har någon sort ventilation, frånluftsvärmepump eller dyl, kolla tidkanaler och se om det matchar med tillfällena det luktar illa.

En annan orsak kan vara dålig tätade rör, kan vara vid anslutning wc, anslutning vattenlås i dusch, rör i golv eller dylikt, är det så kan ventilationsproblemet dessutom göra det ännu värre, dvs att ventilationen suger upp luft lättare om det inte är tätt.

Kolla för säkerhets skull vattenlås i golvet så att dom är täta mot brunnen och kan hålla vatten. Är det ett nytt eller gammalt hus? Kan man ha byggt igen någon golvbrunn på ett fullt sett i något rum?
Tack för snabbt svar! Vi har en frånluftsvärmepump. Vad är tidkanaler för någonting?

Vi har kollat två av tre vattenlås, över det tredje står en stor tank (avhärdare tror jag att det heter). Huset är byggt 2007. Imorgon kommer den tredje rörmokaren, jag ska förmedla det du skrev!
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Attitudeswe
Är tilluft ventilerna för ventilationssystemet öppna?

Tvättstuga och frånluftsvärmepumpen kan också ha golvbrunnar (där vattenlås inte sluter tätt).

Finns det mer än en avloppsstam? Någonsin lågt vatten i toaletten (vilket kan indikera dålig avluftning).
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Tack för snabbt svar! Vi har en frånluftsvärmepump. Vad är tidkanaler för någonting?

Vi har kollat två av tre vattenlås, över det tredje står en stor tank (avhärdare tror jag att det heter). Huset är byggt 2007. Imorgon kommer den tredje rörmokaren, jag ska förmedla det du skrev!
Kontrollera att väggventilerna är öppna. Har själv frånluftsvärmepump som tar in luft från braskaminen när köksfläkten är igång.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Tack för snabbt svar! Vi har en frånluftsvärmepump. Vad är tidkanaler för någonting?

Vi har kollat två av tre vattenlås, över det tredje står en stor tank (avhärdare tror jag att det heter). Huset är byggt 2007. Imorgon kommer den tredje rörmokaren, jag ska förmedla det du skrev!
Kan vara så att ni har ventilationen inställd på att ändra hastighet vid olika tillfällen på dygnet. I värmepumpens menyer bör ni kunna ha schemaläggning eller dyl i menyn för fläkt/ventilation.
 
  • Gilla
Piggek
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är tilluft ventilerna för ventilationssystemet öppna?

Tvättstuga och frånluftsvärmepumpen kan också ha golvbrunnar (där vattenlås inte sluter tätt).

Finns det mer än en avloppsstam? Någonsin lågt vatten i toaletten (vilket kan indikera dålig avluftning).
Mycket riktigt, under skåp eller maskiner i tvättstuga och framförallt under värmepumpar brukar det gömma sig golvbrunnar som ingen brytt sig om på länge.
 
  • Gilla
Kajsa11 och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är tilluft ventilerna för ventilationssystemet öppna?

Tvättstuga och frånluftsvärmepumpen kan också ha golvbrunnar (där vattenlås inte sluter tätt).

Finns det mer än en avloppsstam? Någonsin lågt vatten i toaletten (vilket kan indikera dålig avluftning).
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
 
  • Gilla
Jonas928
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är tilluft ventilerna för ventilationssystemet öppna?

Tvättstuga och frånluftsvärmepumpen kan också ha golvbrunnar (där vattenlås inte sluter tätt).

Finns det mer än en avloppsstam? Någonsin lågt vatten i toaletten (vilket kan indikera dålig avluftning).
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
 
  • Gilla
Antaandersson
  • Laddar…
R Rebecca1983 skrev:
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
R Rebecca1983 skrev:
Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.

Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.

Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.

Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
Jag skulle öppna upp tilluftsventilerna och titta om dom är öppna, om ev pollenfilter/galler eller likande behöver rengöras. Frånluftsdon sitter ofta lite var stans, hemma hos mig sitter det i kök, badrum1, badrum2, tvättstuga och garderob. Smiter tex matos från köket (glömt köksfläkt) och badrummen är stängda kan luft ibland leta sig in i garderoben.

Men det vore ju bra om ni kanske åtminstone kunde lokalisera vilken del av huset lukten kommer ifrån eller till och med vilket rum. Fota gärna tilluftsdon och golvbrunnar om du känner dig osäker på om saker ser rätt ut.
 
  • Gilla
volvo v40
  • Laddar…
Attitudeswe
Avluften för avloppet sitter på taket och inte på en vind?

Har något av handfaten moderna purus vattenlås så kan något som tappats i handfatet ha fastnat och blockera membranet. Alternativt så har nån inte förstått vad membranet är och klippt bort det :)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Har ni spolat i vatten i brunnen som var dåligt till så det inte är så enkelt att den är torr i kombination med för lite tilluft i huset som sprider lukten?
 
  • Gilla
kjelland och 14 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Avluften för avloppet sitter på taket och inte på en vind?

Har något av handfaten moderna purus vattenlås så kan något som tappats i handfatet ha fastnat och blockera membranet. Alternativt så har nån inte förstått vad membranet är och klippt bort det :)
Stött på det några gånger också. Har sådana hemma och man behöver verkligen ta isär för att rengöra ordentligt så att membranet ligger rätt. Avluft kan väl dras upp på vinden med en vakuumventil? Eller missförstod jag dig kanske, du kanske frågade om det inte är så att den sitter på vinden i detta fall? 🤓
 
Redigerat:
Du har redan fått många bra förslag.
Har ett själv som jag stött på ett par gånger.
När toalettstolen monteras så sitter där en stor packning som kan vika sig lite vid montering.
Då kan detta fenomen uppträda med lukt i huset.
Att det inte luktar alltid har då till viss del betydelse om det är högtryck eller lågtryck samt då ventilation som drar.
Vid tillfällen då det luktar prova att lukta nere runt toastolen och även nere under vasken om lukten kommer ut innan ett vattenlås stoppar den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.