RoTe
T Trumman64 skrev:
Vi håller en god ton och följer gängse processer
Det jag försökte säga var att civilrättsligt är vägen att gå, speciellt då ni är flera som kan dela på kostnaden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Varför inte gå samman, söka upp honom och ställa han mot väggen?
 
  • Gilla
Kirre1234
  • Laddar…
Jag fick idag ett besked från Polisen att min anmälan läggs ned p g a man verkar ha annat att sätta dit denna bedragare för, urklipp ur meddelandet:
Brottet du var målsägare i har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt följande.
Beslut Förundersökningen läggs ned
Skäl Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.
Motivering [Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.
Beslutsdatum 2023-05-26
 
Men om han då frikänns för det andra brottet han åtalas för, så är det ju synd att inte detta brott utreds. Jag kan köpa att man pausar utredningen om man hoppas klämma åt honom för något värre.

Och frågan är väl också om det systematiska bedrägeri han verkar ha sysslat med tas i beaktande? Menar det är ju en sak om man tittar varje enskilt attefallshus bedrägeri, men totalt sett verkar det ju vara rätt många.
 
  • Gilla
Wedelvåffla
  • Laddar…
Wedelvåffla Wedelvåffla skrev:
Jag fick idag ett besked från Polisen att min anmälan läggs ned p g a man verkar ha annat att sätta dit denna bedragare för, urklipp ur meddelandet:
Brottet du var målsägare i har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt följande.
Beslut Förundersökningen läggs ned
Skäl Det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.
Motivering [Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhällets eller enskildas intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.
Beslutsdatum 2023-05-26
intressant!
Här ges ett tydligt exempel på att man endast döms för det brott som ligger högst på straffskalan…. Borde bli en förändring där man väger samman samtliga brott tycker jag…
 
Vad hända nu? Hur kan man få tillbaka pengarna?
 
T Trumman64 skrev:
intressant!
Här ges ett tydligt exempel på att man endast döms för det brott som ligger högst på straffskalan…. Borde bli en förändring där man väger samman samtliga brott tycker jag…
Ja, annars är det ju bara att passa på att begå en massa småbrott.
 
Det verkar som han fortfarande håller på.
 
  • Annonsskärmdump: Attefallshus till salu, landskap, interiörbilder, kampanjpris, 30 kvm, nyckelfärdigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Facebook Marketplace-skärmdump, profilbild på man, fotbollslagets logo, rök på stadion, informationsflikar, användargränssnittselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har du anmält till polisen?
 
T Trumman64 skrev:
Har du anmält till polisen?
Jag tror det blir svårt för mig att göra.
 
Han verkar ha många attefallshus ”till salu”
 
  • Modernt attefallshus till salu annonserat på social media plattform. Screenshot visar app, hus och beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från socialt media: försäljningsinlägg för Attefallshus med interiörbilder och en exteriörbild, modern inredning, kampanjpris nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning från en Facebook-grupp, inlägg med foton av ett grått attefallshus till salu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt attefallshus med stora fönster mitt i skogen; interiörbilder visar minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Facebook-inlägg som visar försäljning av moderna Attefallshus med bilder på exteriör och interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av social media, försäljningsinlägg för Attefallshus, landskap, annons, husbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Försäljningsannons för attefallshus, sociala medier, landskap, arkitektur, modern design, naturnära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump från Facebook som visar en försäljningsannons för ett attefallshus i lantlig stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump från socialt medieinlägg med moderne litet hus till salu och diskussionsgruppens regler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sociala medier-sida med annonserat attefallshus till salu, lantlig stil, kampanjpris noterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump av en Facebook-annons för försäljning av ett modernt glashus omgivet av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
När någonting är för bra för att vara sant så är det nästan alltid ett bedrägeri.

Det finns inga gratisluncher, speciellt inte i byggbranschen.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Och gotlandsstuk på taket vid gavlarna, inget överhäng och regn slår på fasaden. Men billigt är det att bygga så och fasaden ruttnar inte under garantitiden, utan efter bäst före datum.
 
C
J jonaserik skrev:
fasaden ruttnar inte under garantitiden, utan efter bäst före datum.
Fasaden kommer aldrig att ruttna eftersom huset aldrig kommer att bli byggt... 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Vispen74 och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och gotlandsstuk på taket vid gavlarna, inget överhäng och regn slår på fasaden. Men billigt är det att bygga så och fasaden ruttnar inte under garantitiden, utan efter bäst före datum.
Det kommer aldrig att bli ett problem om man "köper" något av husen 😉
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.