hittade ingen såpa där tillverkaren deklarerar att den innehåller olja ... varken tallolja, linolja eller annan olja.
Vet någon vilken tillverkare har oljan i sin såpa?
 
Redigerat:
EddieHansson
ingen av dom produkter nämnda i inl 32 och 33 innehåller någon fri olja som skulle impregnera träytan vid behandling av den såpan. Den sista innehåller fex 50%vatten och 50% såpa. Var är oljan då?
Såpa är en utmärkt fetlösare och mångsidig rengöringsmedel men har inga impregneringsegenskaper. Spolas lätt med vatten.
jag skurar min terras med såpa och inbillar mej inte att den impregneras
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G gaia skrev:
ingen av dom produkter nämnda i inl 32 och 33 innehåller någon fri olja som skulle impregnera träytan vid behandling av den såpan. Den sista innehåller fex 50%vatten och 50% såpa. Var är oljan då?
Såpa är en utmärkt fetlösare och mångsidig rengöringsmedel men har inga impregneringsegenskaper. Spolas lätt med vatten.
jag skurar min terras med såpa och inbillar mej inte att den impregneras
G gaia skrev:
ingen av dom produkter nämnda i inl 32 och 33 innehåller någon fri olja som skulle impregnera träytan vid behandling av den såpan. Den sista innehåller fex 50%vatten och 50% såpa. Var är oljan då?
Såpa är en utmärkt fetlösare och mångsidig rengöringsmedel men har inga impregneringsegenskaper. Spolas lätt med vatten.
jag skurar min terras med såpa och inbillar mej inte att den impregneras
Utan att vara ett proffs på varken såpa eller tvål så kan jag med 99% säkerhet säga att linoljesåpa tillverkas utav linolja... Ytbehandling med såpa går väll ut på att mätta ytskiktet med såpa, golvet slits och såpan försvinner, sen är det bara upprepa behandlingen efter behov.
 
Helt rätt, såpan är gjort på just linolja

Sedan varför gaia börjar svamla om impregnering… ja vem vet
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
J Johannescc13 skrev:
Helt rätt, såpan är gjort på just linolja

Sedan varför gaia börjar svamla om impregnering… ja vem vet
se inl 22.....
 
G gaia skrev:
ingen av dom produkter nämnda i inl 32 och 33 innehåller någon fri olja som skulle impregnera träytan vid behandling av den såpan. Den sista innehåller fex 50%vatten och 50% såpa. Var är oljan då?
Såpa är en utmärkt fetlösare och mångsidig rengöringsmedel men har inga impregneringsegenskaper. Spolas lätt med vatten.
jag skurar min terras med såpa och inbillar mej inte att den impregneras
Varför skulle inte såpan impregnera?? Den bildar en skyddande film och förseglar porer, precis som olja.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Ska jag tolka din förvånade emoticon som att du inte tror mig? :thinking: i så fall är du välkommen hem till mitt obehandlade träbord och spilla lite rödvin! :D
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Hej, Sioo & såpa är ingen bra kombination läste jag efter en snabb googling.
Tvätta med vanligt vatten eller så köp deras rengöringsmedel.
Jag har också sioo sedan 7år, har sett lite grönt (mögel) på några ställen men då bara kört med vatten.
Det tråkiga med sioo är att ”det inte går” att kombinera med andra medel direkt.
Har för mig att jag slängde på lite bensaltensid förra året med gott resultat!

Lycka till!
Det där med Bensaltensid kan jag skriva under på! Eller Fulstop - ett snäpp ännu vassare!
 
J Johannescc13 skrev:
Bifogar bild på hur det ser ut på vissa ställen där jag skrubbat bort alger/mögel
Har du testat Japes produkter? Det är typ samma kiselbehandling, fast så mkt billigare.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det finns ju många med ganska dåliga erfarenheter av sioo, att det bara påverkar färgen men inte egentligen skyddar mot röta. Om det är tryckt virke så borde de räcka med att behandla med såpa. Ofärgad impregneringsolja är väl annars rådet.
Jag har reklamerat min trappa är tre år sedan jag gjorde efter alla Sios behandlingar har aldrig blivit bra gjort behandling av ca 12 m2 underbar två år blev ej bra. Får se vad de ska göra…..🤔🤔
 
  • Träaltan, krukor med växter, grönt gräs, välskött trädgård, soligt, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå trätrall, horisontella brädor, grönt gräs syns i nedre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med krukor, stålräcke, grönt gräs, stentrappa, planteringar i bakgrunden, delvis soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johannescc13 skrev:
Helt rätt, såpan är gjort på just linolja

Sedan varför gaia börjar svamla om impregnering… ja vem vet
jag svamlar inte
jag bara frågar vilken såpa innehåller fri olja och därför påstås vara bättre än en vanlig såpa.
Jag frågar inte vilken olja är såpan gjort av. Jag vet att det finns tallolja, linolja och en mängd alla andra oljor från växtrike som man kan tillverka en såpa av bara man förtvålar en olja med kaliumhydroxid.
så till frågan ......vilken såpa innehåller överskott av fri olja?
 
  • Älska
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
G gaia skrev:
jag svamlar inte
jag bara frågar vilken såpa innehåller fri olja och därför påstås vara bättre än en vanlig såpa.
Jag frågar inte vilken olja är såpan gjort av. Jag vet att det finns tallolja, linolja och en mängd alla andra oljor från växtrike som man kan tillverka en såpa av bara man förtvålar en olja med kaliumhydroxid.
så till frågan ......vilken såpa innehåller överskott av fri olja?
Ingen såpa såklart. Fettet är förtvålat/raffinerat. Lite som att fråga vilken bensin som innehåller överskott av fri råolja. Det underliga är att ingen som förespråkar linoljesåpa kan svara på det här resonemanget.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ingen såpa såklart. Fettet är förtvålat/raffinerat. Lite som att fråga vilken bensin som innehåller överskott av fri råolja. Det underliga är att ingen som förespråkar linoljesåpa kan svara på det här resonemanget.
precis min åsikt. Det är säljare som svamlar om fethaltiga såpor för att ta betalt mer än för Grumme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.