Finns en liten risk med att lägga golvvärmen i bjälklaget. Det är att temperaturen/fukthalten ändras i bärande delar av huset vilket kan ställa till med att det rör sig spruckna tapeter mm som följd. Så det kanske talar för att det är bättre ovanpå????

Sen finns det vissa som menar att det ökar risken för fuktskador/mögel pga av att värmebalansen/fuktbalansen ändras inuti träkonstruktionerna. Men golvvärme är som sagt skönt för fötterna och med genomtänkt konstruktion så borde det funka bra även i golvbjälklag.

Har mest bara "hört" om träbjälklag och golvvärme och att det kan bli problem men det måste säkert vara skrivet en hel del om det bara man söker lite. Har också för mig att det finns en del forskningsresultat eller liknande angående detta.

Skogstomten
 
skogstomten skrev:
Finns en liten risk med att lägga golvvärmen i bjälklaget. Det är att temperaturen/fukthalten ändras i bärande delar av huset vilket kan ställa till med att det rör sig spruckna tapeter mm som följd. Så det kanske talar för att det är bättre ovanpå????

Sen finns det  vissa som menar att det ökar risken för fuktskador/mögel pga av att värmebalansen/fuktbalansen ändras inuti träkonstruktionerna. Men golvvärme är som  sagt skönt för fötterna och med genomtänkt konstruktion så borde det funka bra även i golvbjälklag.

Har mest bara "hört" om träbjälklag och golvvärme och att det kan bli problem men det måste säkert vara skrivet en hel del om det bara man söker lite. Har också för mig att det finns en del forskningsresultat eller liknande angående detta.

Skogstomten
Det kan ju omöjligen vara någon skillnad på att ha gv mellan bjälkarna eller ovanpå. Det skiljer ju bara några centimeter.

Att det inte skulle funka bra att lägga gv i träbjälklag känns lite knepigt. Det gör man ju överallt och har gjort väääldigt länge.

Jag tror man ska sova lugnt. 8)
 
Precis!

Lägger man glespanel blir det ju öppet ner mot isoleringen.

Skillanden med att göra som jag gjort är ju att man måste bort med lite isolering där slangen om man ska va noga.

/Henke
 
Kommer att kräva högre framledningstemperatur. Ca 55 grader tror jag om du har 22 spån + 14 parkett
 
Å andra sidan lär det inte bli någon annan framledningstemperatur jämfört med att ha golvåsar, glespanel och 22mm spånskiva med 14mm parkett överst.

Samma golvtjocklek ovanför slangen.

Jag vilel inte ha ett golv som är mjukt och ej heller känna zoner efter slangen. Därför blev det 22mm spånskiva innan parketten.


/Henke
 
Vi har slangen och plåtarna i råspont med 13 mm golvgips plus 8 mm laminat över.
Det går absolut inte att känna zoner eller eller andra temperaturvariantioner där slangen går.
 
Vi har valt 28x120 mm glespanel, golvärmeplåtar, foam och 14 mm. parkett, dvs ingen spånskiva, det skall vara helt ok enligt Tarkett, merkostnaden från min glespanelsspikare (Plusshus) var noll. Sedan i badrum blir det ju extra golvgips förståss.

Som det verkar nu känns den konstruktionen väl så stadig så att hoppa över spånskivan känns riskfritt.
 
Så här kan värmegolvet se ut i en värmekamera (det är inte mitt golv). Upplösningen i värmekameror kan vara mindre än en grad, så man känner troligen inte någon större skillnad.

God%20varmekabel.gif
 
Optiheat:

En framledningstemperatur på 55 grader för golvvärme, det är alldeles för högt. Man skulle kunna tro att det är radiatorer som du menar......

Wirsbo rekomenderar max 40-45 grader för att inte trägolvet skall få en temp över 27 grader (gäller för spånskiva under parkett). Får du en temp över 27 grader kommer din parkett att spricka och inga garantier gäller från parkett tillverkaren, de säger max 27 grader.
 
  • 0538-plank1a.jpg
Är mycket nöjd med mitt system från Floore som läggs i form av rör i EPS-skivor, bara bygger 12 mm i höjd OVANPÅ t.ex golvspån och man kan lägga både trä och klinker direkt på det.

Hur smidigt som helst att lägga in, vi la 35 kvadrat och hann lägga golvet ovanpå samma dag... Suveränt för mig som renoverar!
 
robsarve skrev:
Är mycket nöjd med mitt system från Floore som läggs i form av rör i EPS-skivor, bara bygger 12 mm i höjd OVANPÅ t.ex golvspån och man kan lägga både trä och klinker direkt på det.

Hur smidigt som helst att lägga in, vi la 35 kvadrat och hann lägga golvet ovanpå samma dag... Suveränt för mig som renoverar!
Problemet med så tunna rör är att det blir så många slingor. Du borde ha 4 eller 5 slingor för dessa 35 kvadrat?

Jämfört med glespanelkonstruktionen blev Floore också dyrt för oss.
 
Tänkte kolla om det finns för eller nackdelar med de tankar jag har om vårt blivande badrum.

Mina funderingar är att bygga upp ett trappsteg i badrummet på det befintliga golvet. Reglar i cc30 upp till lagom nivå och lägger kortlingar där råsponten kan ligga i vilka värmerören ska ligga på.

Men vilka skivor rekomenderas, golvspån eller golvgips, enkelt eller dubbelt. Det ligger alltså ett bärande golv under reglarna vilket borde göra det stabilt.

Jag har hört att det finns något betonglikande skivmaterial - minerit eller liknande, hur funkar det. Är detta något ni kan rekomendera och i vilken kombination?

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.